این وضعیت بخصوص در هسته مرکزی و بویژه بلوار طالقانی شهر یزد ، بیشتر نمایان است و ظاهری ناپسند به شهر داده است .
منظر شهری، سطح تماس انسان و پدیده شهر است و از این رو بخش قابل توجهی از دانش، عواطف و رفتار محیطی شهروندان تحت تأثیر آن شکل می گیرد.
ماهیت منظر شهری به عنوان واسطه میان انسان و شهر و پدیدههای نوظهور چون تبلیغات شهری بویژه تابلوهای تجاری در عین ایفای نقش کارکردی، موجب سرزندگی و البته از سوی دیگر سبب اغتشاش و سردرگمی بیینده میشوند و منجر به تأثیرات منفی بر سلامت روانی شهروندان میگردد.
فقدان قوانین و ضوابط کافی باعث شده تا نمای ساختمانها و تبلیغات، جزئی از محیط شهری محسوب نشده و فقط خواستههای کارفرما و طراح را تامین کند و در نهایت، سیمای شهری آشفتهای پدید آورد.
نمای یک شهر، نه با فردیت، بلکه در ترکیب با سایر ابنیه، در فضایی که خیابان نامیده می شود به دیده آمده و ارزیابی می شود و از این رو فرم، چیدمان، رنگ، نوشتار و ابعاد یک تابلو در زیبایی منظر یک شهر و منطقه، مهم است.
شهرداری یزد اخیرا با هدف ساماندهی و رفع نواقص تابلوهای شهری و ارتقای سطح دسترسی به معابر، ۷۰۰ مورد طرح ساماندهی و نصب تابلوی معابر شهری را انجام داده که جای تقدیر دارد اما کافی نیست.
وضعیت تابلوهای تجاری، پزشکی و تبلیغاتی در شهر یزد گاها آنچنان فشرده و بدمنظر است که ذهن هر بیننده ای را آشفته می کند و وقتی بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی هم به آن اضافه شود این آشفتگی، دو چندان میشود.
بعنوان مثال در بلوار طالقانی که یکی از معابر اصلی تجاری و خرید مردم و همچنین درمانگاه و مطب پزشکان است تابلوهای زیادی در شکل ها و ابعاد و رنگهای مختلف نصب شده که هم ذهن بیننده را به هم میریزد، هم منظر شهر را نازیبا کرده و هم اینکه پیدا کردن یک تابلو کوچک در میان این حجم از تابلوها کاری سخت می شود!.
قطعا یکی از عوامل زیبایی هر شهر و خیابان، ساماندهی و نظم تابلوهای تبلیغاتی و تجاری و صنفیست، بخصوص آنکه گردشگران داخلی و خارجی هم آنها را می بینند و به قضاوت می نشینند .
امروزه در ایران و بیشتر نقاط جهان، منظر خیابانها و مراکز فعال شهرها از بیلبوردهای تبلیغاتی رنگارنگ و مختلف پوشیده شده است، تا آنجا که برخی از کارشناسان و صاحبنظران، این فراوانی و تنوع را نوعی آشفتگی و آلودگی بصری به شمار آوردهاند، هرچند وجود تابلوهای مختلف، لازمه زندگی شهری است و جلوگیری از آلودگی بصری ناشی از تبلیغات و حاکمیت زیبایی در منظر شهرها نیز ضرورت دارد اما لازمه حاکمیت زیبایی نیز برخورداری از قانون و قواعد مدون است.
ختم کلام اینکه اغلب تابلوهای شهری به علت نصب در مکان نامناسب، عدم رعایت استاندارد مشخصات فیزیکی، عدم رعایت استاندارد حریم تابلوهای تبلیغاتی، نورپردازی نامناسب و کمتوجهی به زمینه فرهنگی و تاریخی، مطلوبیت لازم را ندارند.
نظر شما