۶ آزادراه اولویت‌دار تا سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شوند

تهران- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «۶ پروژه اولویت دار آزادراهی به طول ۵۵۰ کیلومتر تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌ برداری می‌رسد» گفت: با بهره‌برداری از این شش آزادراه، طول آزادراه‌های کشور نزدیک به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی «خیرالله خادمی» با اشاره به آخرین وضعیت پروژه‌های زیربنایی آزادراهی و بزرگراهی در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در حوزه ساخت و توسعه آزادراه‌ها، از مجموع ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید در برنامه کاری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، نزدیک به ۱۲۰۰  کیلومتر در دست اجرا قرار دارد.

وی با بیان اینکه «از مجموع نزدیک به ۳۸ هزار کیلومتر راه‌ شریانی در کشور نزدیک به ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و حدود ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه تشکیل می‌دهد»، افزود: طبق برنامه، احداث ۱۸ هزار کیلومتر بزرگراه و آزادراه در کشور پیش‌بینی شده است. پس بر فرض احداث ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه جدید، انتظار می‌رود، ۱۵۰۰۰ کیلومتر جاده بزرگراهی جدید در کشور احداث شود که البته بخشی از آن در موافقتنامه‌ها قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل بیان داشت: از مجموع ۱۵ هزار کیلومتر بزرگراه مورد نیاز کشور، حدود ۷۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه‌ اصلی در دست اجرا قرار دارد که سالانه نزدیک به ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر آن تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شش پروژه آزادراهی اولویت‌دار که تلاش شد طی یکسال و نیم آتی به بهره‌برداری برسد، گفت: اولین پروژه منطقه یک آزادراه تهران-شمال و دومین پروژه آزادراه همت-کرج است که امیدواریم هر دو امسال به بهره‌برداری برسند.

وی افزود: کنارگذر جنوبی تهران و قطعه خرم‌آباد-بروجرد واقع در آزادراه خرم‌آباد-اراک که نقش پررنگی در کریدورهای ترانزیتی و کارکرد ترافیکی قابل توجهی دارند نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

خادمی همچنین روند اجرایی ساخت آزادراه ارومیه-تبریز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بخشی از آزادراه ارومیه-تبریز به طول ۳۱ کیلومتر در سال جاری با حضور رییس جمهوری به بهردبراری رسید و قطعات ۳ و ۵ با روند خوبی در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور یادآور شد: آزادراه شیراز-اصفهان به طول ۲۲۵ کیلومتر ششمین آزادراه اولویت دار کشور است که با بهره‌برداری از آن ۱۰۰ کیلومتر طول مسیر بین دو استان کاهش می‌یابد و با توجه به قابلیت تردد با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این آزادراه، زمان سفر بین ۲ تا ۲.۵ ساعت کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به آزادراه در حال ساخت اصفهان-شیراز، ‌گفت: پیش‌بینی می‌شود این پروژه بزرگ آزادراهی که درواقع طولانی ترین پروژه آزادراهی کشور است در اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شش آزادراه نام‌برده به طول ۵۸۷ کیلومتر، تصریح کرد: با بهره‌برداری از این شش آزادراه، یک تحول در شبکه جاده‌ای کشور بخصوص در محدوده استان‌های تهران و البرز رخ می‌دهد و طول آزادراه‌های کشور نزدیک به ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

خادمی در ادامه با اشاره به اقدامات حوزه ساخت و توسعه بزرگراه‌ها بیان داشت: در این بخش ۷۸۰۰ کیلومتر  بزرگراه و راه اصلی در دست اجرا قرار دارد که طبق هدف‌گذاری حدود ۸۰۰ کیلومتر آن به بهره‌برداری می‌رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha