کارشناس تنیس‌روی میز: اسلوونی را می‌توانستیم شکست دهیم

تهران-ایرنا- سرمربی سابق تیم ملی تنیس‌روی میز معتقد است ملی‌پوشان کشورمان مقابل اسلوونی نخستین حریف خود در رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۲۰ توکیو بازی قابل قبولی انجام دادند و حتی می‌توانستند این تیم را شکست دهند.

رقابت‌های تنیس روی میز تیمی انتخابی المپیک چهارشنبه گذشته با شرکت ۳۴ تیم در پرتغال شروع شد و ملی‌پوشان کشورمان که در مرحله نخست با قرعه استراحت مواجه شده بودند در مرحله دوم به اسلوونی برخورد کردند.

شاگردان «جمیل لطف‌الله نسبی» در صورت برتری برابر اسلوونی در مرحله سوم باید با برنده بازی هند و لوگزامبورگ بازی می‌کردند. اما با شکست ۳ بر یک ایران برابر اسلوونی این اتفاق نیفتاد و ما زودتر از آنچه که انتظار داشتیم با این رقابت‌ها خداحافظی کردیم.

در همین رابطه و پیش از شروع این رقابت‌ها تعدادی از کارشناسان با توجه به رتبه جهانی اسلوونی معتقد بودند که ایران با قرعه سختی مواجه شده و صعودش به المپیک غیرممکن است.

اما  تعداد دیگری از کارشناسان بر این باورند این قرعه بهترین موقعیت برای المپیکی شدن تیم تنیس روی میز ایران بود که متاسفانه نتوانستیم از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم.

«ابراهیم علیدخت» از کارشناسان این رشته روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر ورزشکاری آرزو دارد روزی در المپیک شرکت و با سایر قهرمانان دنیا بازی کند و در رشته تنیس‌روی میز که یک ورزش المپیکی است نیز این موضوع صادق است.

وی افزود: بی‌شک شرکت در بازی‌های المپیک و قبل از آن رقابت‌های گزینشی سخت و دشوار است، بنابراین باید برای این رقابت‌ها از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کنیم تا ورزشکاران با آمادگی کامل در آن حاضر شوند.

این مربی ادامه داد: برای من مشخص نشد چرا عنوان می‌کنند قرعه ایران در رقابت‌های انتخابی پرتغال سخت بود. اگر با سوئد، هند، کره‌جنوبی، چین تایپه و سایر تیم‌های قدرتمند دیدار می‌کردیم بازی‌های ما آسان بود؟ یا درصورت صعود به المپیک با تیم‌های چین، ژاپن، برزیل، آلمان و مصر در یک گروه قرار می‌گرفتیم بازی‌های ما سخت می‌شد؟

وی اضافه کرد: هر ورزشکاری که به المپیک می‌رود باید خود را برای مبارزه با برترین‌های دنیا آماده کند. در این بازی‌ها، رقابت ساده و سهل وجود ندارد، بنابراین بازی مقابل اسلوونی را اصلا سخت نمی‌دانم. همانطور که نتایج ورزشکاران نشان داد تمامی آنان در این بازی عملکرد بسیار مطلوبی داشتند و اگر درست مدیریت می‌شدند، شکست اسلوونی دور از دسترس نبود.

علیدخت گفت: چنانچه مقابل اسلوونی به برتری می‌رسیدیم با هند روبه رو می‌شدیم و شکست هند برای ما آسان‌تر از اسلوونی بود. ملی‌پوشان کشورمان بارها با این تیم آسیایی بازی کرده و با نقاط قوت و ضعف آنها به خوبی آشنا هستند و می‌توانستیم با غلبه بر این تیم المپیکی شویم حیف شد که نتوانستیم از این موقعیت مناسب برای راهیابی به المپیک به نحو مطلوب استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: به جز «نوشاد عالمیان» که بازی خود را با پیروزی تمام کرد، «نیما عالمیان» و «حمیدرضا طاهرخانی» در رقابتی نزدیک و در گیم‌های بالا شکست خوردند. این موضوع باید کارشناسی شود؛ چرا در گیم‌های بالا نتایج را به حریف واگذار کردند تا بتوانیم از آسیب‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که به چه علت ورزشکاران ایرانی اینگونه مغلوب رقبای خود شدند نیز گفت: البته که همه چیز به ورزشکاران باز نمی‌گردد و شرکت در رقابت‌های گزینشی المپیک نیاز به آمادگی بالا دارد. ورزشکاران ما چند اردوی متمرکز داشتند. بهتر است بگویم کدام رشته را سراغ دارید که ورزشکار با یک هفته اردوی داخلی و یک هفته اردوی خارجی برای کسب سهمیه المپیک اعزام می‌شود؟   آیا با یک هفته اردو آیا انصاف است تیم ایران به المپیک برود و تیم‌هایی که برنامه آماده‌سازی منظم و طولانی را پشت‌سر گذاشته‌اند به المپیک نروند.   البته از سایر موارد همانند جذب مربی جدید یک هفته مانده به شروع مسابقات، درخواست پول برای اعزام ملی‌پوشان به مسابقات به جز نوشاد و نیما عالمیان، برهم زدن آرامش ورزشکاران، غیبت ملی‌پوش به علت مسافرت خارجی در اردو و سایر مسایل را نیز باید به این موارد اضافه کرد.

این مربی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چند درصد احتمال می‌دهید در مسابقات انفرادی به بازی‌های المپیک راه پیدا کنند، عنوان کرد: برای ورزشکاران شرکت کننده در رقابت‌های گزینشی انفرادی در آسیای میانه آرزوی موفقیت می‌کنم و معتقدم پیروزی ورزشکاران کشورمان در این رقابت‌ها تقریبا قطعی است چرا که باید با ورزشکارانی بازی کنیم که به خوبی با این رشته آشنا نیستند.

وی در خصوص ترکیب تیم ملی در دیدار مقابل اسلوونی نیز اظهار داشت: این موضوع سلیقه‌ای است، اما اگر من مربی تیم بودم به دلیل اینکه نتیجه بازی ۲ نفره در کسب نتایج انفرادی بسیار تاثیر مستقیم دارد از ترکیب دیگری استفاده می‌کردم تا امتیاز بازی ۲ نفره را کسب کنیم و در ادامه در بازی‌های انفرادی ورزشکاران با روحیه بالاتری پشت میز بایستند.

تیم ملی تنیس روی میز کشورمان با قبول شکست ۳ بر یک برابر اسلوونی از گردونه رقابت‌های گزینشی المپیک ۲۰۰۲ توکیو حذف شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha