سقوط هواپیمای آمریکایی؛ سکوت واشنگتن و افزایش گمانه‌زنی‌ها

تهران – ایرنا – درحالیکه نزدیک به ۲۴ ساعت از سقوط یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان می گذرد، مقامات و منابع رسمی آمریکا هنوز هیچگونه جزئیاتی درخصوص علت سقوط، تعداد و هویت سرنشینان این هواپیما اعلام نکرده‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سکوت منابع و مقامات رسمی آمریکا موجب شده تا رسانه های مختلف جهان به گمانه‌زنی بپردازند.

خودداری رئیس پنتاگون از ارائه اطلاعات

تارنمای خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه (۷ دی ماه) گفت که از این حادثه باخبر است اما حاضر نشد تا جزئیات بیشتری ازاین واقعه را اعلام کند و تنها گفت که وی درحال حاضر اطلاعات بیشتری برای گزارش دادن ندارد اما به رسانه ها اطمینان داد که در صورت کسب اطلاعات بیشتر آنها را درجریان قرار می دهد.

نقل قول VOA از منابع افغان

بخش انلگیسی تارنمای خبری  «صدای آمریکا» (VOA)  به نقل از «سید عبدالواجد سادات» (Sayed Abdul Wajeed Sadat) مسئول صلیب سرخ و حلال احمر ولایت غزنی نوشته است که دراین حادثه پنج نفر کشته شدند.

صدای آمریکا افزود: نهادهای بشردوستانه اغلب از معدود نهادهایی هستند که می توانند به مناطق تحت کنترل گروه طالبان دسترسی داشته باشند.

رادیو ان پی آر آمریکا: تنها دو کشته – علت سقوط،  نقص فنی

رادیو «ان‌پی‌آر» آمریکا نیز دراین باره گزارش داد: بنابر اعلام مقامات آمریکایی(بدون ذکر نام منابع)  هواپیمای E-۱۱ تنها دو سرنشین داشته که هردو در این سانحه کشته شدند.  مقامات آمریکایی به این رادیو گفتند که علت سقوط این هواپیما مشکل فنی بوده است.

تکذیب ادعای طالبان

سرهنگ «سونی لجت» (Sonny Leggett) سخنگوی آمریکایی  امور آموزشی ناتو در افغانستان در حساب توئیتر خود ضمن   در رد ادعای طالبان در ساقط نمودن این هواپیما که  در شهرستان «ده یک» ولایت  غزنی رخ داد، نوشت: هواپیمای آمریکایی بمباردیر (Bombardier E-۱۱) امروز (۷ بهمن ماه) در ولایت غزنی افغانستان سقوط کرد،  درحالی که علت این سقوط در دست بررسی است، نشانه ای از سقوط این هواپیما به علت آتش نیروهای دشمن دیده نمی شود. زمانی که اطلاعات بیشتری به دستمان رسد شما را مطلع خواهیم ساخت.

طالبان معمولا اولین گروهی است که مسئولیت رویدادهای این چنینی را در افغانستان برعهده می گیرد و ادعای این گروه مبنی بر هدف قرار دادن هواپیمایی آمریکایی، تا این لحظه تایید نشده است.

نیویورک تایمز: تعداد سرنشینان هواپیما مشخص نیست

نیویورک تایمز هم در تازه ترین گزارش خود درباره سقوط هواپیمای نظامی آمریکا در افغانستان، بدون ارائه اطلاعات جدید، نوشته است: گزارشهای اولیه حاکی از آن بود که هواپیمای سانحه دیده؛ مسافربری بوده است.
این رسانه آمریکایی نوشت: هنوز تعداد سرنشینان هواپیما مشخص نیست و معلوم نیست آیا فردی از این سانحه زنده مانده است یا نه.  در ویدیوی گرفته شده از سانحه، ‌مکان دقیق سقوط هواپیما مشخص نیست.
به گزارش نیویورک تایمز، سرهنگ " سانی لِگِت" سخنگوی نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان در بیانیه ای روز دوشنبه ضمن تائید خبر وقوع سانحه و نظامی بودن هواپیمای سانحه دیده، ‌ توضیحاتی پیرامون آن ارائه داد و اشاره کرد:" علت حادثه در دست تحقیق است".
وی تصریح کرد:" هیچ علامت و نشانه ای دیده نمی شود که بازگو کند هواپیما با آتش دشمن سرنگون شده است".
این سرهنگ آمریکایی گفته که هر زمان اطلاعاتی در این زمینه کسب شود، اطلاعات بیشتر راجع به سانحه اعلام خواهد شد.

«وحید الله کلیمزی» استاندار غزنی افغانستان روز گذشته  با بیان اینکه یک تیم به محل سقوط هواپیما اعزام شده گفت، تاکنون فقط جسد خلبان به همراه دو نفر از این هواپیما بیرون کشیده شده است.

به گفته شاهدان، هواپیما پس از گذشت دو ساعت از سقوط همچنان درحال سوختن بوده است. برخی گزارش های تایید نشده حاکی از پیدا شدن حدود ۱۰۰ جسد در محل سقوط هواپیما است و روز گذشته خبرگزاری اسوشیتدپرس این مطلب را به نقل از منابع محلی خود اعلام کرده بود.

گمانه‌زنی ها در فضای مجازی

سکوت آمریکایی ها باعث شده تا حتی خبرهای تایید نشده ای مبنی بر کشته شدن فردی به نام مایکل دِآندریا معروف به آیت‌الله مایک مسئول میز ایران در سازمان سیا و بنا به قولی طراح ترور سردار سلیمانی در سقوط هواپیمایی آمریکایی در افغانستان در فضای مجازی و برخی رسانه های های نه چندان مطرح شایع شود. این خبرهای تایید نشده حاکی است مایکل دآندریا یکی از سرنشینان هواپیمای آمریکایی ساقط شده بوده و در این حادثه کشته شده است. هنوز هیچ یک از رسانه های معتبر و منابع رسمی این خبر را تایید تا تکذیب نکرده اند.

برخی مشخصات فنی هواپیما

این نوع هواپیما (Bombardier E-۱۱) قادر است ارتباط رادیویی را میان نیروهای هوایی و زمینی بر قرار کند و در واقع به عنوان یک دستگاه وای فای هوایی عمل می کند.

ارتش آمریکا تنها چهار فروند از این نوع هواپیمای پیشرفته را در اختیار داشت. این هواپیما می تواند در ارتفاع بالا و مسافت های طولانی پرواز کند.

اروپام **۱۳۰۲**

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha