هانی‌زاده: هیچ گروهی در فلسطین موافق مذاکره با اسرائیل نیست

تهران- ایرنا- یک کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: هشدار محمود عباس درباره انحلال تشکیلات خودگردان به معنای آن است هیچ گروهی در فلسطین موافق مذاکره با رژیم صهیونیستی برای اجرایی شدن طرح معامله قرن نیست.

«حسن هانی‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره رونمایی طرح معامله قرن گفت: دونالد ترامپ طرح معامله قرن را در سال ۲۰۱۷ پس از با مشورت برخی از رژیم‌های مرتجع عرب مطرح کرد که از همان زمان تا به امروز این طرح با واکنش‌های متفاوتی از سوی جامعه جهانی، سازمان ملل متحد و کشورهای اسلامی و عربی روبه‌رو شده است.

وی با بیان اینکه مطرح شدن معامله قرن از سوی آمریکا موجب شکل‌گیری دور جدید از اعتراضات و انتفاضه در فلسطین شده است، اظهار داشت: نزدیک به دو سال است که راهپیمایی و انتفاضه بازگشت در فلسطین برگزار می‌شود که در مقابل طرح معامله قرن است. تمامی گروه‌های فلسطینی اعم از سکولار، مذهبی، چپ، فتح یا حماس در رد و مخالفت با این طرح با یکدیگر توافق دارند.

مقدمه معامله قرن انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بود

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: جنبش و انتفاضه جدید به وجود آمده در فلسطین خواهان پس گرفتن سرزمین‌های اشغالی و تشکیل کشور مستقل به مرکزیت بیت‌المقدس است و معتقد است که نمی‌توان در ازای پول، سرزمین خرید.

هانی‌زاده با بیان اینکه مقدمه طرح معامله قرن انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس بود، تصریح کرد: ترامپ پس از انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو، بودجه و کمک به تشکیلات خودگردان را قطع کرد، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و پس از آن، اعلام کرد آمریکا سرزمین‌های اشغال شده از سوی صهیونیست‌ها از جمله بلندی‌های جولان را به جزو اسرائیل می‌داند.

ترامپ خود را وامدار لابی‌های صهیونیستی می‌داند

وی با بیان اینکه انجام آن اقدامات، مقدماتی برای تحت فشار قرار دادن هرچه بیشتر فلسطینی‌ها برای تسلیم در برابر خواست یکطرفه آمریکا بود، خاطرنشان کرد: آمریکا قصد دارد دولتی خودمختار بدون سلاح و نیروی مسلح را در قسمت‌هایی از کرانه باختری تشکیل دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز داشت: ترامپ خود را وامدار لابی‌های صهیونیستی و گروه‌های نزدیک به اسرائیل می‌داند و در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ تلاش می‌کند تا نوزاد مرده موسوم به طرح معامله قرن را به دنیا آورده و با این کار، خود را از زیر سایه استیضاح و ناکامی‌هایی که در عرصه سیاست خارجی به بار آورده است، خارج کند.

معامله قرن با مخالفت جامعه جهانی روبه‌رو است

هانی‌زاده افزود: با وجود تقلاهایی که ترامپ از خود به خرج داده است، طرح معامله قرن با واکنش و مخالفت جامعه جهانی، کشورهای اسلامی، محور مقاومت و گروه‌های فلسطینی همراه شده است.

وی درباره تهدید محمود عباس مبنی بر انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین بیان کرد: انحلال تشکیلات خودگردان به این مفهوم خواهد بود که گروه فتح با جنبش‌های مبارز ادغام و از یک تشکیلات دولتی منضبط تابع قواعد بین‌المللی به یک جنبش جهادی تبدیل می‌شود که این مسئله موجب خواهد شد انتفاضه‌های خونین در سرزمین‌های اشغالی شکل گیرد.

هیچ گروهی در فلسطین موافق مذاکره با اسرائیل نیست

این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: هشدار محمود عباس به معنای آن است هیچ گروهی در فلسطین موافق مذاکره با رژیم صهیونیستی برای اجرایی شدن طرح معامله با قرن نیست.

هانی‌زاده در مورد واکنش کشورهای اسلامی با طرح معامله قرن یادآور شد: کشورهای اسلامی نظیر عراق، لبنان، سوریه،  یمن، تونس و الجزایر به شدت با این طرح مخالف هستند. حتی کشوری مانند اردن که روابط خوبی با آمریکا و اسراییل دارد، با این طرح مخالف است. جمهوری اسلامی ایران نیز مخالفت شدید خود را با این طرح اعلام کرده است اما برخی از کشورها مانند عربستان سعودی، امارت، بحرین و تا حدودی مصر موافق این طرح هستند.

اروپایی‌ها معامله قرن را مغایر با توافق اسلو می‌دانند

وی با تاکید بر اینکه طرح معامله قرن فاقد پشتوانه مردمی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، عنوان کرد: اتحادیه اروپا رویکرد مشخصی در باره معامله قرن مطرح نکرده ولی کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و سوئد، این طرح را عملیاتی نمی‌دانند و آن را مغایر  با توافق اسلو می‌دانند که تشکیل دولت مستقل فلسطینی به مرکزیت بیت‌المقدس شرقی را به رسمیت شناخته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تقابل معامله قرن با قطعنامه‌های سازمان ملل گفت: طرح معامله قرن برخلاف حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha