میراث فرهنگی هرمزگان نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم را ندارد

بندرعباس - ایرنا -بندرعباس - ایرنا - اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم را که بتواند براساس آن پاسخ استعلام های اداره‌های دولتی در جزیره قشم را بدهد در اختیار ندارد.

اخیرا زمین‌هایی در جزیره قشم برای پرورش میگو به سرمایه‌ گذاران واگذار شده که در روزهای قبل محل بحث‌های فراوانی پیرامون قرار داشتن آنها در محدوده ژئوسایت گنبد نمکدان قشم بوجود آمده و حتی دادستانی هرمزگان هم به این موضوع ورود کرده است.

رییس کل دادگستری هرمزگان با صدور دستور ویژه ای خطاب به رضا صفایی دادستان عمومی و انقلاب قشم از وی خواسته ضمن ورود به این موضوع، تدابیر قانونی لازم را اتخاذ کند.

علی صالحی به دادستان عمومی و انقلاب قشم مأموریت داد، تا با دعوت از کارشناسان، متخصصان و مدیران استانی مرتبط، نسبت به بررسی موضوع اقدام و چنانچه تخلفی در نحوه واگذاری و یا عملیاتی که منجر به تخریب محیط زیست و میراث فرهنگی شده مشاهده گردد، تدابیر لازم را فوری اتخاذ و دستور مقتضی را صادر کند.

رییس شورای قضایی هرمزگان تاکید کرد: در خصوص سایر واگذاری‌های اراضی در نوار ساحلی شمال جزیره قشم از ابتدای این شهرستان تا درگهان، چه از سوی سازمان منطقه آزاد قشم و چه سایر سازمان های دولتی رعایت حریم دریا و مقررات زیست محیطی، الزامی است.

همچنین معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفته، بر اساس قانون سازمان منطقه آزاد قشم های برای واگذاری زمین به مجوزهای ژئوپارک قشم نیاز دارد.

مرتضی شیخ زاده همچنین افزود: انباشت آب و ساخت سد در مناطق بالادست این سایت ممکن است در سال‌های آینده موجب تخریب گسترده‌ای در این ژئوسایت شود.

وی ادامه داد: از نزدیکترین نقطه مزارع پرورش میگو تا ساحل دریا هفت کیلومتر فاصله وجود دارد که احتمال می رود هم چهره و منظرِ محیطی و هم کف زمین و غار نمکی را تخریب کند.

اما به اعتقاد رییس اداره شیلات قشم، سایت پرورش میگو که در غرب جزیره قشم در حال احداث است، با ژئوسایت نمکدان ۶ کیلومتر فاصله دارد و تهدیدی برای آن محسوب نمی‌شود.

محمد پرورش اظهار داشت: برای واگذاری این زمین ۲۰ مجوز از دستگاه‌های مختلف از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دامپزشکی، شرکت های آب و برق و و غیره اخذ شده و تمام این دستگاه ها مجوزهای لازم را برای فعالیت این مزرعه صادر کرده‌اند.

ژئوسایت نمکدان یکی از جاذبه‌های علمی و گردشگری ژئوپارک جهانی قشم است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر قشم در ساحل جنوبی جزیره قرار دارد.

گنبد نمکی به ارتفاع حدود ۲۸۰ متر با قطر قاعده ای حدود هفت کیلومتر است؛ این مخروط نمکی به دلیل پدیده دیا پیریسم سر برآورده است.

در این گنبد هفت غار نمکی وجود دارد که یکی از آنها طولانی ترین غار دنیاست و نمک های داخل غار حدود ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲۶۰ کیلومترمربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۵ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل‌های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیره‌گاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت‌های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای پاسخ دادن به استعلام‌های سایر اداره‌ها باید از محدوده حریم آثار تاریخی و طبیعی اطلاع دقیق داشته باشد که این موضوع بیشتر برای مناطقی همچون منطقه آزاد قشم که دارای اداره‌کلی به موازات اداره‌کل میراث فرهنگی هرمزگان است، صدق می‌کند.

سازمان منطقه آزاد قشم خود کارهای مربوط به ثبت آثار تاریخی و طبیعی را انجام می‌دهد و نقشه‌های حریم و ضوابط آن‌ها هم در اختیار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این اداره کل در پاسخ به استعلام اداره‌های دولتی استان در مواردی که موضوع و محل فعالیت یا زمین مدنظر برای واگذاری جهت انجام فعالیت‌های اقتصادی در جزیره قشم است تنها در ارتباط با وجود داشتن و یا وجود نداشتن آثار سطحی در محدوده مورد پرسش اظهارنظر می‌کند.

رضا برومند بیان داشت: کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در خصوص زمین های واگذار شده توسط امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان به سرمایه‌گذاران پرورش میگو در جزیره قشم هم با توجه به کروکی‌های دریافت شده بررسی‌های خود را انجام داده و به صورت مشروط پاسخ داده‌اند که هیچ آثار تاریخی سطحی مشاهده نشد.

وی ابرازداشت: چنانچه در عین عملیات گودبرداری و یا هر فعالیت دیگری آثار تاریخی و یا نشانه‌ای که موید وجود این آثار باشد مشاهده شود، فعالیت باید متوقف شده و موضوع به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گزارش شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهارداشت: بنا به ادعای سازمان منظقه آزاد قشم، زمین‌ های واگذار شده توسط امور اراضی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان به سرمایه گذاران پرورش میگو در محدوده حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم قرار دارد.

برومند خاطرنشان کرد: با هدف روشن شدن مساله معاون مرتبط با موضوع در هفته گذشته برای گرفتن نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم از وازرتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تهران اعزام شد.

وی تاکید کرد: همزمان هم از سازمان منطقه آزاد قشم این نقشه‌ها خواسته و گفت و گوهایی با دادستان قشم انجام شد و هشت بهمن هم منطقه مورد بازدید قرار گرفت.

وی افزود: استاندار هرمزگان هم دستور بررسی موضوع را دادند که در پی آن سایر اداره‌های دولتی در بازدید روز هشتم بهمن حضور یافته و موضوع را از جنبه‌های تخصصی و حیطه وظایف قانونی خود بررسی کردند.

قضاوت نیازمند داشتن نقشه و ضوابط حریم ژئوسایت گنبد نمکدان قشم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: با دراختیار داشتن نقشه‌ها و ضوابط حریم می‌توان گفت زمین‌های واگذار شده برای پرورش میگو در حریم این آثار طبعی قرار دارند یا خیر، اگر در حریم قرار دارند آیا با ضوابط قانونی حریم همخوانی دارند یا نه.

وی اشاره کرد: گاهی فعالیت اقتصادی در حریم بناهای تاریخی و آثار طبیعی قرار دارد ولی باید منطبق برضوابط بوده و فرآیندهای قانونی آن به شکل صحیح انجام شده باشد.

به گفته وی، برای روشن‌تر شدن موضوع و رعایت قانون از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست شده کارشناسانی که اطلاعات مربوط ثبت حریم‌ها و اطلاعات مربوط به حریم این اثر را در اختیار دارند به جزیره قشم اعزام شوند که پس از بررسی های این کارشناسان نظر کارشناسی خود را اعلام خواهیم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان یادآور شد: با توجه به اتفاق‌ها و رخدادهای پراکنده و واگذاری های انجام شده توسط سازمان منطقه آزاد قشم و سایر اداره‌های دولتی استان گزارشی درحال تهیه است که به وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده تحویل می‌شود.

برومند اضافه کرد: شاید بتوان گفت یکی از دلایل بسیار مهم بروز این گونه رخدادها دوگانگی حاکمیتی است، این دوگانگی کار را سخت می‌کند که باید فکری اساسی برای آن اندیشیده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha