آمریکا درصدد جلوگیری از حضور سرمایه گذاران خارجی در عراق است

بغداد- ایرنا – «محمد البلداوی» عضو کمیسیون نظارت بر اجرای برنامه های دولت عراق گفت: آمریکا به هر شکلی تلاش می کند که مانع از ادامه توافق عراق و چین و حضور سرمایه گذاران خارجی در عراق شود.

وی روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری «المعلومه» با اعلام این مطلب افزود: آمریکا تلاش می کند هرج و مرج را در داخل عراق پراکنده تا شرکت های جهانی را از سرمایه گذاری در این کشور منع کند.

وی اضافه کرد که برخی کشورها از جمله آلمان تمایل خود را به سرمایه گذاری در عراق به شرط وجود ثبات و امنیت در آن اعلام کرده اند.
البلداوی با بیان اینکه آمریکا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به هر شکلی تلاش می کنند تا از ادامه توافق عراق و چین جلوگیری کنند، گفت: آمریکا و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق اقدامات عناصر خود در برخی از استان های عراق تلاش می کنند تا به بهانه بی ثباتی در کشور، از ورود شرکت های خارجی جلوگیری کنند.
حسن خلاطی عضو ائتلاف الحکمه در پارلمان عراق نیز پیش تر فاش کرده بود که آمریکا از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق خواسته بود که از توافقنامه با چین صرف نظر کند اما عادل عبدالمهدی با این درخواست مخالفت کرده بود.

توافقنامه اقتصادی - تجاری با چین یکی از مهم ترین توافقنامه های اقتصادی عراق به شمار می رود که به رغم فشارهای آمریکا اما رهبران سیاسی عراقی بر اجرای آن اصرار دارند و معتقدند که این توافقنامه باعث شکوفایی اقتصادی و پیشرفت کشورشان می شود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور در جریان سفر پنج روزه به چین در 28 شهریور ماه 1398 بر سر عناوین کلی این توافقنامه به تفاهم رسید.

طبق اطلاعاتی که از این تفاهم اولیه منتشر شد، توافقنامه اقتصادی - تجاری پکن - بغداد عراق را در مسیر جاده ابریشم جدید قرار می دهد و شرکت های چینی بالغ بر 500 میلیارد دلار در این کشور در بخش های مهم زیرساختی سرمایه گذاری خواهند کرد.

بر این تفاهنامه به دلیل اهمیت آن عنوان نفت در برابر سازندگی گذاشته شده است. 

آمریکا متعاقب این تفاهم اولیه عبدالمهدی با چین، به شدت با آن مخالفت کرد و گفته می شود که یکی از علل اعتراضات خیابانی و براندازی دولت عبدالمهدی ناشی از توافقنامه اقتصادی - تجاری با پکن بوده است. 

عراق از مهر ماه و پس از بازگشت عبدالمهدی از سفر به چین و امضای توافقنامه در سایه حمایت برخی سفارتخانه ها در بغداد از اعضای برخی باندها و گروه ها نظیر جوکرها ناآرام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha