تهرانی ها به اعلام نظر در باره لایحه بودجه فراخوانده شدند

تهران- ایرنا- رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران از همه شهروندان به ویژه فرهیختگان، نخبگان و افراد صاحبنظر خواست دیدگاههای خود را در باره لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران تا پایان بهمن ماه به این کمیته ارایه کنند.

به گزارش ایرنا، مجید فراهانی روز یکشنبه در نطق پیش از دستور خود در یکصد و نود و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: اداره تهران با مشارکت همه شهروندان و تحقق تهران به عنوان شهری برای همه در سایه مشارکت آنها در تدوین بودجه و جمع نویسی بودجه به عنوان سند مالی و عملکردی اداره شهر میسر خواهد شد.

وی افزود: باور دارم که اصلاح مالیه شهری در گرو توجه به اصل «بودجه برای مردم» نهفته است. بر همین اساس، از یکایک همشهریان، نخبگان، فرهیختگان، کارشناسان و شورایاران محلات درخواست می کنم تا با ارائه پیشنهادات، دیدگاهها و نظرات ارزشمند خویش، شورا و مدیران شهر را در زمینه تصویب لایحه بودجه و برنامه های آتی یاری کنند.

رئیس کمیته بودجه ونظارت مالی شورای شهر تهران بر همین اساس از همه شهروندان و نخبگان خواست پیشنهادات خود را در باره لایحه بودجه سال آینده شهر تهران تا پایان بهمن‌ماه به کمیته بودجه و نظارت مالی شورا ارائه دهند.

 فراهانی با اشاره به لزوم مشارکت شورایاری ها در فرآیند تصویب لایحه بودجه، حرکت به سوی بودجه ریزی مشارکتی را مورد تاکید قرار داد و شهرداری را نیز ملزم به مشارکت فعال و بهره‌گیری از نظرات شورایاران و شهروندان در تدوین لایحه بودجه دانست.

وی یادآور شد: شهرداری تهران، سازمانی با ۹ معاونت، ۲۲ منطقه، ۱۲۳ ناحیه، ۴۵ سازمان و شرکت وابسته با ۶۸ هزار نفر نیرو است که در یک قلمروی جغرافیایی به وسعت ۷۵۱ کیلومتر مربع با ۳۷۵ محله و ۸ میلیون و ۶۹۳ هزار نفر شهروند ساکن در این کلانشهر مشغول فعالیت و خدمت رسانی است.  

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۸ که با مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض، بهای خدمات و سایر شیوه ها برای اداره این شهر تامین و هزینه می شود برابر با ۲۴  هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان است که در قالب لایحه بودجه شهر از سوی شهرداری ارایه و در شورا به تصویب می رسد.

«پیروز حناچی» شهردار تهران امروز یکشنبه نیز لایحه بودجه ۳۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۹ شهرداری پایتخت را در صحن علنی به شورای شهر تقدیم کرد.

فراهانی گفت:  در ارزیابی این فرآیند که دارای سابقه ای بیش از یکصد سال دارد این سوالات مطرح می شود که آیا روند فعلی بودجه ریزی در شهرداری ها سبب رضایت شهروندان از تصویب و اجرای بودجه شده است؟ آیا مصارف بودجه عادلانه توزیع شده است؟ آیا مشکلات محلی و خواسته های مردم محله مورد توجه قرار گرفته اند؟

وی افزود: پاسخ واقع بینانه به این سوالات می تواند ما را به سوی تجربه ای رهنمون شود که متاسفانه تا امروز در تهران و ایران کمتر به آن توجه شده است؛ این تجربه چیزی نیست جز بودجه ریزی مشارکتی! تجربه ای که از ۱۹۸۸ در شهر پورتو آلگره در جنوب برزیل آغاز شده است.  

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود:  با آغاز به کار شورای شهر از دوره اول تاکنون خوشبختانه اقدامات جدی در مسیر اصلاح و بهبود بودجه ریزی در شهرداری تهران و ارتقای آن از بودجه ریزی سنتی به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد برداشته شده است و شورا بودجه را امروز به جای تخصیص به فهرستی از هزینه ها به نتایج عملکردی تخصیص می دهد.

فراهانی تصریح کرد:  اما اکنون وقت آن است که گامی اساسی در اصلاح مالیه شهری و ارتقای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد به بودجه ریزی مشارکتی برداریم.  

عضو شورای شهر تهران گفت: بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکایک شهروندان از حق انتخاب و مشارکت در سرنوشت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی خویش با رای و انتخاب اعضاء شوراهای شهر و روستا، نمایندگان مجلس، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری برخوردارند. این حق انتخاب برای تعیین سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را دارد.

وی افزود: آیا وقت آن نرسیده است که  شهروندان درباره بودجه کشور و شهر هم نیازها و اولویت های خود را بیان کنند و با نظر آنها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویت بندی شود؟

فرایند تصویب لایحه بودجه

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه نطق پیش از دستور اظهارداشت:  شورای شهر پس از تقدیم لایحه بودجه توسط شهردار، به مدت یک ماه فرصت دارد تا بودجه را بررسی و تصویب کند. 

وی با اشاره به مرحله اول فرآیند تصویب لایحه بودجه گفت:  اعضای شورا به مدت ۶ روز پس از ارجاع لایحه بودجه توسط رئیس شورا مهلت دارند تا پیشنهادات خود را درباره تبصره ها، منابع و مصارف به رئیس شورا و کمیسیون برنامه و بودجه ارائه دهند.

فراهانی با بیان مرحله دوم که بررسی اعتبارات ماموریت ها است، گفت: کمیسیون های تخصصی پس از پایان مهلت ارائه پیشنهادات توسط اعضاء شورا حداکثر ظرف مدت ۳ روز نسبت به ارائه گزارش بررسی خود درباره ماموریت مربوط در بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون برنامه و بودجه  اقدام خواهند کرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مرحله سوم که فرآیند تصویب لایحه بودجه است، گفت: مرحله سوم بررسی لایحه بودجه  است که کمیسیون برنامه و بودجه پس از پایان بررسی کمیسیون های تخصصی و دریافت گزارشات حداکثر ظرف مدت ۵ روز نسبت به ارائه گزارش بررسی لایحه  بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون تلفیق اقدام خواهد کرد.  

فراهانی ادامه داد:  مرحله چهارم بررسی و تلفیق لایحه بودجه  است که کمیسیون تلفیق پس از پایان بررسی کمیسیون برنامه و بودجه و دریافت گزارش کمیسیون  حداکثر ظرف مدت ۵ روز نسبت به ارائه گزارش بررسی لایحه  بودجه سال ۱۳۹۹ به کمیسیون تلفیق اقدام خواهد کرد.   همچنین در کمیسیون تلفیق صرفاً اختلاف نظر کمیسیون ها با کمیسیون برنامه و بودجه قابل طرح خواهد بود.  

فراهانی در رابطه با مرحله پنجم خاطر نشان کرد: مرحله پنجم تصویب لایحه بودجه  است که گزارش کمیسیون تلفیق پس از بررسی لایحه بودجه در دستور کار جلسات علنی و رسمی شورا قرار می گیرد و فرآیند تصویب لایحه بودجه آغاز می شود.

امید به شورای نگهبان

این عضو شورای شهر تهران در آغاز سخنانش به دهه فجر و انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند اشاره کرد و گفت:  امروز ما در آستانه گام دوم انقلاب بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای  ایران نیازمندیم.

فراهانی افزود: امیدوارم با تجدید نظر شورای نگهبان در نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس یازدهم، زمینه حضور همه شایستگان از همه سلایق سیاسی بیش از پیش فراهم شود و ما شاهد برگزاری انتخاباتی پرشور، مشارکتی و ارزش آفرین در مسیر تقویت قدرت ملی، حفظ مصالح و منافع ملی باشیم.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha