تبیین معضلی از جامعه با شنای پروانه

تهران - ایرنا - نویسنده و کارگردان فیلم شنای پروانه، گفت: همه ما یک گنده لات درون داریم و هموار دوست داریم نفر اول دوربرمان باشیم از این رو با شنای پروانه تلاش شد معضلی از جامعه تبیین شود.

محمد کارت عصر یک شنبه در نشست خبری نمایش فیلم شنای پروانه با بیان اینکه پروسه ساخت فیلم سخت بود از یک سال پیش به صورت منسجم با حضور سه نویسنده فیلمنامه به نگارش درآمد، گفت: درباره چگونگی شکل‌گیری ایده فیلم گفت: پروسه ساخت این فیلم به شدت پیچیده و شرایط آن سخت بود بطوریکه هشت ماه منسجم روی فیلمنامه کار کردیم و با شخصیت‌ها زندگی کردیم. 

وی ادامه داد: ما روایت‌های مختلف را تجربه و سکانس‌ها را بازنویسی کردیم. من با این فضا غریبه نیستم و در شهرهای مختلف و جنوب شهر فیلم ساختم و می‌توانم بگویم که تجربه سی و اندی سال پشت ساخت این فیلم بود.

کارگردان شنای پروانه همچنین درباره این که چه دلیلی داشت تا شخصیت‌های این چنین در فیلم روایت شوند؟ اظهار داشت: این فیلم درباره همه افراد جامعه است که من عقیده دارم یک لات درون دارند. افرادی که اگر چه قمه در دست ندارند اما وسیله‌ای به اسم موبایل در دستشان هست که با آن بر سر یکدیگر می‌کوبند. امروز در هر فضایی همه به دنبال آن هستند که اول باشند. من فکر می‌کنم این فیلم یک پوسته خشن درباره بخشی از اجتماع داشت اما در زیر پوست همه اجتماع وجود دارد.

وی افزود« البته جامعه مخاطب فیلم تمام اقشار جامعه است و با همه افراد می توانند ارتباط برقرار کنند.

شنای  پروانه به معضلی در جامعه پرداخت

کارت در خصوص بازی بازیگران این فیلم گفت: من شرایطی را مهیا کردم که تمام بازیگران بهترین بازی خودشان را انجام دادند. به دلیل زندگی در جنوب شهر مرام و مسلک ساکنان آنجا را می شناسم.

او اضافه کرد: فیلم قهرمان محور بود و بازی هوش شخصیت و همراهی جواد عزتی در نقش حجت قهرمان این داستان را از دل فیلم بیرون کشید و البته قهرمانی عجیب و غریب نبود قهرمانی بود که همه مردم می توانستند آن را درک کنند. همه ما گنده لات درونی داریم ، شنای  پروانه  به معضلی در جامعه پرداخت.

نویسنده و کارگردان فیلم شنای پروانه، گفت: شنای پروانه می خواهد بگویید برای درست کردن اطراف باید از خودمان شروع کنیم و سرنوشت هر کسی به هر فردی دست خودش است و پس سرنوشت هر ملتی دست خودشان است.

وی با بیان اینکه از دل خشونت و رنج خوبی بیرون می آید، افزود: روح پروانه، مرثیه ای برای پروانه های دیگر است.

حرف و پیام فیلم را دوست داشتم

طناز طباطبایی بازیگر نقش پروانه در فیلم شنای پروانه در پاسخ به اینکه دلیل قبول کردن این فیلم با وجود کوتاهی نقش چه بوده است، گفت: حرف و پیام فیلم دوست داشتم و می دانستم فیلم ویژه خواهد شد و نقش پروانه را بیشتر از نقش دیگر زنان این فیلم دوست داشتم و برای حضور در نقش پروانه ریسک کردم و به نظرم ریسکی که کردم جواب داد.

بازیگر ریسک پذیری هستم

پانته آ بهرام بازیگر فیلم شنای پروانه در خصوص حضور کوتاه در این فیلم گفت: با آقای کارت در فیلم بی خود و بی جهت همبازی بودم و می دانستم اوبازیگری را خوب می شناسد و شناخت کافی از من دارد و می‌داند که بازیگر ریسک پذیری هستم.

وی درباره شخصیتی که در فیلم شنای پروانه بازی کرده، گفت: تمام بازیگران زن این فیلم قربانی محیط اجتماعی هستند که مردان برای آن ها ساخته اند.

امیر آقایی بازیگر فیلم شنای پروانه در خصوص قبول کردن این نقش متفاوت در فیلم شنای پروانه گفت: روزی که آقای کارت با من تماس گرفت و از من خواست در آن فیلم بازی کنم خندیدم زیرا من تاکنون نقش افراد مرتب و روشنفکر را بازی کرده بودم.

وی افزود : برای بازی در این فیلم نیاز به تحقیقات میدانی نداشتم چون من نیز بچه همین محل ها بودم و نیمی از دوستان یا زیر خاک  یا زیر حکم بودند.

نامزدی سیمرغ ممکن است

جواد عزتی بازیگر نقش حجت در فیلم شنای پروانه در پاسخ به این سوال که ممکن است برای بازی در این فیلم نامزد سیمرغ بشوید، گفت: ممکن است.

وی در ادامه افزود: گروه که در این فیلم مشغول به کار بودند و همه عاشق سینما بودند و فرقی برایشان نمی کرد که چه میزان در این فیلم بازی می کند.

فیلم «شنای پروانه»

فیلم «شنای پروانه» به نویسندگی و کارگردانی محمد کارت با حضور کارگردان، حسین دوماری و سامان لطفیان (نویسنده) امیر آقایی، جواد عزتی، پانته‌آ بهرام،طناز طباطبایی، علی شادمان، مه‌لقا باقری، آبان عسگری (بازیگر) ،سعید حسنلو(طراح صحنه)،اسماعیل علیزاده (تدوین)،غزاله معتمد (طراح لباس)، عظیم قراینی (طراح چهره پردازی)   و سید رضا صائمی (منتقد ) و با اجرای منصور ضابطیان اکران شد.

سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر در یک نگاه

سی وهشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده در حال برگزاری است. 

در این دوره جشنواره، ۱۱۵ فیلم سینمایی به همراه ۳۶ فیلم مستند فرم ثبت‌نام جشنواره را تکمیل کرده‌اند که در میان فیلم‌های سینمایی، ۳۷ اثر به فیلمسازان اول اختصاص دارد.  

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)،  نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)،  مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.  

محمد احسانی، محمود اربابی، همایون اسعدیان، یلدا جبلی، رضا درستکار، سیدمحمود رضوی و حسین کرمی در این دوره از جشنواره اعضای هیات انتخاب فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو (ویژه فیلم اول کارگردانان) هستند.

غیر از پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است،  پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha