حکیمی‌پور: باید برای نظارت استصوابی فکری کرد

تهران - ایرنا - دبیرکل حزب اراده ملت ایران گفت: اگر نظارت استصوابی ضامن بقای جمهوریت و نظام است با آن کنار بیاییم، اما اگر باعث مشارکت‌گریزی می‌شود باید در مورد آن فکری کرد.

«احمد حکیمی‌پور» روز دوشنبه در نشست خبری که در محل خبرگزاری ایلنا برگزار شد، با اشاره به نحوه شکل‌گیری حزب اراده ملت اظهار کرد: هدف ما کمک به بخش انتخابی نظام بود که در چارچوب نهادهای مدنی در قانون اساسی  به آن تصریح شده بود.

وی با اشاره به اصل ششم قانون اساسی مبنی بر اداره کشور توسط مردم، شوراها و مجلس در پروسه های انتخاباتی، گفت: هدف ما از شکل‌گیری حزب این بود که بخش جمهوریت نظام را تقویت کرده و دنبال حکمرانی حزبی در بخش انتخابی نظام بودیم و سال‌ها تلاش کردیم که به این بعد از نظام کمک کنیم.

دبیرکل حزب حزب اراده ملت ایران خاطرنشان کرد: در هر نظام سیاسی اگر کلیت قانون اساسی خوب اجرا شود، آن نظام می‌تواند ثبات، دوام و پایداری داشته باشد. ما احساس می‌کنیم در بخشی که باید بعد جمهوریت نظام تقویت می شد در چهل سال گدشته خوب عمل نکردیم.

حکیمی‌پور گفت: امیدوار بودیم در مجلس دهم قانون جامع انتخابات شکل گیرد اما نه‌تنها نشد بلکه در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس، نیروهای حزبی به شکل بسیار بدی رد صلاحیت شدند، رد صلاحیت‌ها در میان اصلاح‌طلبان خیلی شدید بود اما حتی اصولگرایان هم رد شدند.

وی گفت:  احزاب و فعالان حزبی تلاش می‌کنند بخشی از اصول قانون اساسی شکل بگیرد که جمهوریت نظام تداوم داشته باشد، زمان بهره‌برداری احزاب هم در زمان انتخابات است. با این حال برخی از اعضای حزب حاما به دلیل عضویت در این حزب رد شده اند، این رفتار باعث سرخوردگی و خارج شدن سیاست‌ورزی از مسیر طبیعی خود می‌شود.

دبیرکل حزب حاما گفت: به عنوان کسی که ۳۰ سال سیاست‌ورزی مداوم کرده‌ام و تمام شانس‌های زندگی شخصی‌ام را فدای آرمان کار حزب تشکیلاتی و قانونمند در جمهور اسلامی کرده‌ام، می‌گویم این کار نه تنها هیچ ثمری نداشته و امتیازی ندارد بلکه امتیاز منفی محسوب می‌شود و افرادی که بی‌شناسنامه هستند بیشتر فضای ظهور و بروز دارند.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما که همه چیزمان را در راه اعتلای کشور و انقلاب گذاشته‌ایم، نگران این وضعیت هستیم، گفت: از مجموعه اصلاح‌طلبان یک هزار و ۵۱۶ داوطلب در انتخابات شرکت کردند که ۷۸ نفر به علت عدم التزام به نظام رد صلاحیت شدند در حالی که شرط حضور در حزب التزام به نظام است.

وی افزود: نمی‌دانیم چگونه با این مساله کنار بیاییم و امیدوار به فعالیت سیاسی قانونمند در کشور باشیم و امیدواریم شورای نگهبان شفاف‌سازی خوبی در مورد رد صلاحیت‌ها انجام دهد؛ برای آینده جمهوریت نظام نگران هستیم.

نماینده ادوار مجلس گفت: هر دقیقه از صحن پارلمان که نتیجه کار کمیسیون‌ها، مرکز پژوهش‌ها و غیره است، در دوره چهارم ۵۰۰ هزارتومان بوده که اکنون خیلی بیشتر است. این همه برای قانون انتخابات وقت گذاشته می‌شود اما نمی‌توانند آن را به ثمر برسانند.

وی با اشاره عملکرد شورای نگهبان، گفت: درباره رد صلاحیت‌ها شورای نگهبان قضاوت می‌کند در حالی که وظیفه او قضاوت نیست، اینکه می‌گوید التزام به نظام و اسلام نداری یعنی قضاوت می‌کند.

این فعال حزبی اصلاح طلب با بیان این که ما در چهارچوب جریان اصلاحات کار می‌کنیم و هر تصمیمی شورای عالی بگیرد، آن را اجرا خواهیم کرد، اظهارداشت: نسبت تعداد کسانی که در انتخابات از حزب ما شرکت کرده و تایید شده‌اند یک به هزار است.

حکیمی پور گفت: اگر رویکرد شورای نگهبان ضامن بقای جمهوریت و نظام است با آن کنار بیاییم، اما اگر باعث مشارکت‌گریزی می‌شود باید برای آن فکری کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha