۵۷ استارتاپ ICT در خراسان جنوبی فعال هستند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: از مجموع ۱۴۵ استارتاپ در استان، ۵۷ استارتاپ به صورت تخصصی در حوزه ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) فعالیت می‌کنند که ۳۹ درصد کل مجموعه را شامل می‌شود.

مصطفی بهی عصر دوشنبه در نشست نخبگان، دانشگاهیان و فعالان حوزه فاوا خراسان جنوبی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به وجود ۶ هزار و ۹۵ دانشجوی استان در حوزه آی سی تی اظهار داشت: این آمار ۱۷ تا ۲۰ درصد کل دانشجویان دانشگاه‌های خراسان جنوبی را تشکیل می‌دهد. 

وی افزود: این آمار ظرفیت مهمی در کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و حتی دانشجویان غیر مرتبط هم می‌توانند با بسترسازی متخصصان وارد این حوزه شوند.
 
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: برخی از این استارتاپ‌ها از محبوبیت ملی برخوردار هستند و برخی هم در عرصه بین المللی فعالیت می‌کنند. 

وی استعلام بین دستگاه‌ها را یک اقدام مهم عنوان کرد که در تعامل صنف ICT استان با دولت ایجاد شده است و افزود: توانستیم در این تعامل به کارهای بسیار بزرگی برسیم. 

بهی به زیرساخت‌های ایجاد شده در حوزه شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: در این حوزه تلاش‌های زیادی صورت گرفته و ظرفیت‌های خوبی در روستاها داریم اما باید توسعه زیرساخت‌ها به گونه‌ای باشد که شیرینی آن در کام مردم احساس شود. 

وی بر مقررات زایی در حوزه ICT تاکید کرد و گفت: برخی قوانین از الزام‌های این حوزه بوده که باید در سطح کلان به آن توجه شود.
 
رییس دانشگاه بیرجند نیز با اشاره به وجود بیش از ۱۲ هزار دانشجو و ۳۵۰ عضو هیات علمی در استان گفت: با زیرساخت‌های فراهم شده در دانشگاه بیرجند سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه IT انجام شده و خرسندیم آخرین برگ کاغذ در این دانشگاه از جمله ماموریت‌های اداری به شکل الکترونیکی شده است. 

احمد خامسان با بیان اینکه این زیرساخت برای استان بسیار مهم است گفت: در خراسان جنوبی صنعت و کشاورزی زیاد رونق ندارد اگرچه تلاش‌های زیادی از جمله کشت گلخانه شکل گرفته ولی اگر توجه ویژه به دانشگاه و آی تی شود این مهم در ماندگاری جمعیت بسیار موثر است. 

وی با اشاره به اینکه مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات به عنوان فرهیخته‌ای از خراسان جنوبی است افزود: لزوم جانمایی صحیح شهرک آی تی در استان مورد درخواست است که انتظار می‌رود به آن توجه شود. 

رییس پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد شرکت‌های موجود در پارک علم و فناوری مرتبط با حوزه ICT است اظهار داشت:  رشد این شرکت‌ها در چند سال اخیر خوب بوده به طوری که ۲۱ استارتاپ در ابتدای دولت تدبیر و امید اکنون به ۵۷ مورد رسیده است. 

محمدعلی ناصری شرکت فناور کشمون را از نمونه‌های موفق کسب و کارهای اینترنتی معرفی کرد و گفت: شرکت دانشجویار نیز جزو سه برند اول کشور در این حوزه است. 

وی با اشاره به شرکت‌های موفق دیگر در حوزه دارو، نیروگاه‌های برقی و گردشگری اضافه کرد: آمادگی ایجاد زیرساخت اشتغال در این حوزه را داریم و تعامل با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در استان خوب است. 

 همچنین در این نشست مدیران کسب و کارهای اینترنتی و بخش خصوصی فعال در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به بیان مشکلات، پیشنهادات و درخواست‌های خود پرداختند. 

توجه به دانش و پژوهش در حوزه امنیت سایبری برای سطوح مختلف جامعه، ایجاد اتاق مشترک بین ایران و افغانستان در حوزه صادرات محصولات ICT و توجه به چالش کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات از جمله قانون کپی رایت از جمله درخواست‌های مطرح شده در نشست با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز (دوشنبه) در سومین روز دهه فجر برای افتتاح چند طرح عمرانی و دیدار با مسوولان و فعالان حوزه ارتباطات وارد خراسان جنوبی شد.

وی بدو ورود به خراسان جنوبی راهی روستای گارجگان شهرستان خوسف شد و از پروژه اتصال سایت همراه این روستا به فیبرنوری بازدید کرد.

۴۶۹ پروژه مخابراتی استان خراسان جنوبی نیز با سرمایه‌گذاری ۴۹۴ میلیارد ریال و با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این استان به بهره‌برداری رسید.

آذری جهرمی این تعداد طرح را با همراهی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان همزمان با پروژه بهینه‌سازی شبکه مخابراتی شهر خوسف افتتاح کرد.

همچنین پنج طرح ارتباطات و فناوری اطلاعات با هزینه‌کرد ۶۹۰ میلیارد ریال عصر دوشنبه در ادامه سفر یکروزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز استان به طور همزمان افتتاح شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شامگاه دوشنبه به همراه استاندار خراسان جنوبی با حضور در منزل شهید حسن یعقوبی در بیرجند با خانواده این شهید والامقام دیدار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha