محمد تیموری شبانگاه دوشنبه در جلسه کمیسیون ایمنی راه های استان زنجان با بیان اینکه رانندگانی که از این امر تخلف کنند برابر قانون دفترچه های آنها به مدت ۴۵ روز ضبط خواهد شد و در این مدت از رانندگی محروم خواهند شد افزود: در ۲ تصادف اخیر اتوبوس های مسافربری در استان زنجان، عمده عامل ناشی از قصور انسانی، سانحه صبح ۱۴ بهمن اتوبوس اردبیل به تهران ناشی از خواب آلودگی راننده و سرعت ۱۰۹ کیلومتر بر ساعت و در سانحه اتوبوس اصفهان به تبریز در دی ماه امسال نیز همین عامل دخیل بوده است.
وی با بیان اینکه استان زنجان مسیر تردد خودروهای سبک و سنگین چندین استان است، اظهار داشت: رانندگان این خودروها بین ساعت ۱۲ شب تا چهار صبح به زنجان می رسند که زمان استراحت و خواب آلودگی است.
عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه رانندگان باید در میانه راهها استراحت کنند، گفت: با همکاری پلیس راه سعی می کنیم گشت ها و نظارت های مشترک را بیشتر کنیم و مقرر شد از ساعت ۲۲ تا هفت صبح ثبت ساعت در پلیس راه های کل کشور اجباری شود و با این اقدام به حالت سابق برگردیم تا راننده از خودرو پیاده شده و از حالت خواب آلودگی خارج شود.
تیموری تاکید کرد: از ماشین های راهداری نیز در استان زنجان با همکاری پلیس راه، گشت های نامحسوس و نظارت های شبانه انجام می شود تا خواب آلودگی راننده ها کاهش یابد.
وی اظهار داشت: آزادراه زنجان - تبریز مسیری است که به استناد قانون مشارکت بانک ها و موسسات مالی در پروژه های عمرانی کشور این مسیر اجرا شده و آزادراه طرف مشارکت دارد که طرف مشارکت باید نسبت به بهسازی مسیر اقدام کند.
عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: از سال گذشته بر اساس قیر رایگانی که وزارت راه کمک کرده آزادراه زنجان – تبریز در حال بهسازی از سمت آذربایجان شرقی است که تاکنون ۳۰ کیلومتر اجرا شده که باید سالجاری از سمت زنجان نیز مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
تیموری با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به رغم اینکه نمی تواند در آزادراه زنجان – تبریز هزینه کند چرا که مورد بهره برداری شرکتی غیر دولتی قرار دارد، افزود: کمک هایی کرده ایم تا این مسیر شرایط بهتری داشته باشد و این روند ادامه دارد.
وی به آزادراه زنجان به سمت قزوین اشاره کرد و ادامه داد: در باند شمالی این مسیر اقدامات خوبی انجام شده از آن جمله ایجاد حفاظ میانی است که امسال به پایان می رسد و در باند جنوبی آن نیز انجام می شود که با توجه به برودت هوا عملیات آن اجرایی نمی شود تا شرایط جوی مساعد شود.
به گفته عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، مشکل اساسی در پروژه های روکش آسفالت در آزادراه ها از جمله قزوین – زنجان ضریب ترافیک است که عملیات اجرا را کند می کند چرا که باید مدیریت ترافیک انجام و هماهنگی های مختلفی با سایر ارگان ها انجام و مسائل ایمنی رعایت شود تا منجر به سانحه ای نشود.
تیموری یادآوری کرد: سال گذشته برای باند شمالی آزادراه زنجان - قزوین ۳۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملیصرف و اقدامات قابل توجهی انجام شد که این روند برای سالجاری نیز ادامه دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر روشنایی راه ها در نقاطی که حادثه خیز باشد به صورت لکه ای اجرا می شود تا مخاطرات کاهش یابد چرا که هزینه نگهداری آن برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بسیار بالاست.
عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در استان زنجان نیز نقاط حادثه خیز برای ایجاد روشنایی لکه ای بررسی و ایجاد شود.
تیموری با بیان اینکه تصادف های ناوگان عمومی بالا نیست، تاکید کرد: آمار سوانح اتوبوسی نسبت به کل تصادف ها حدود یک درصد است اما بار روانی بالایی را بر جامعه تحمیل می کند که شرایط فعلی جامعه تحمل آن را ندارد.
وی اظهار داشت: از امشب در ستاد سازمان راهداری تیم نظارت آنلاین خودروهای اتوبوسی را مستقر کردیم و تیم های نظارت و گشت نامحسوس با ناوگان راهداری با همراهی پلیس فعالیت مضاعفی را آغاز کرده اند تا مردم شاهد سوانح رانندگی در جاده ها نباشند.
نظر شما