صنعت و دانشگاه بازیگران اصلی افزایش توان داخلی

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه و صنعت، دو بازیگر اصلی هستند که در کنار آنها باید از سایر حلقه ها برای افزایش بهره‌وری و توان علمی کشور استفاده کرد.

محمد سعید سیف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، درباره افزایش استقبال صنایع در زمینه ارتباط با دانشگاه ها، اظهار داشت: آمارها حاکی از افزایش همکاری دانشگاه ها با صنایع دولتی و غیردولتی است؛ چرا که نیازهای جامعه و محدودیت های ناشی از تحریم سبب توجه بیشتر به توان داخلی برای تامین نیازهای کشور شده است. 

وی با اشاره به قیمت ارز، افزود: وقتی قیمت ارز واقعی نیست و پایین نگه داشته نمی شود، ارزش استفاده از توان داخلی در رقابت با کالاهای خارجی افزایش می یابد و تولیدات داخل با قیمت مناسب تری در مقایسه با قیمت های خارجی جذابیت ایجاد می کنند.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درباره افزایش قرارداد دانشگاه ها با صنعت، خاطرنشان کرد: بر اساس این پایش، حجم قراردادهای دانشگاه ها با صنعت در سال جاری نسبت به سال قبل ۲ برابر و رقم قراردادها هم به همین میزان افزایش داشته است.
به گفته سیف، حجم قراردادهای این دو بخش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد اضافه شده و از حدود پنج هزار به هشت هزار و مبلغ آن از ۹۵۰ میلیارد تومان سال ۹۷ به هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است.
وی درباره ماهیت صنایعی که با دانشگاه ها ارتباط دارند نیز گفت: بیشتر صنایع ایران دولتی یا نیمه دولتی و وابسته به سازمان ها هستند؛ حجم قرارداد، مبلغ و تعداد تفاهم نامه ها با بخش دولتی و نیمه دولتی است اما شرکت های دانش بنیان، ‌فناور و کوچکی هم بخش خصوصی محسوب می شوند و مشتری دانشگاه ها هستند و چندین هزار کارفرما در بخش خصوصی دارند.
وی اظهار داشت: دانشگاه ها و مراکز علمی را ترغیب می کنیم که به کارفرماهای صنایع تنوع دهند و به سمت همکاری با بخش خصوصی بروند؛ در حال حاضر به دنبال برقراری ارتباط با اتاق بازرگانی، سندیکاها و شهرک های صنعتی هستیم.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به موضوعات قرارداد مراکز آموزش عالی با صنایع، تاکید کرد: بیشتر این قراردادها در بخش های صنعتی، فنی مهندسی، علوم انسانی، اقتصادی، بانکی، فرهنگی و هنری است؛ البته در رشته هایی مانند علوم پایه و علوم انسانی که مخاطب عام کمتری دارد، قراردادهایی در حال انعقاد داریم.
سیف با بیان اینکه مجری قرارداد دانشگاه ها با صنعت باید یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها باشد، ادامه داد: طرفین درگیر این قراردادها باید نقش خود را به خوبی بازی کنند تا زنجیره ارتباط علم با جامعه و ارزش افزوده شکل بگیرد؛ دانشگاه ها کار خود را به خوبی انجام می دهند و در تجاری سازی و گسترش بیشتر نتایج، نقش بازی می کنند.
وی درباره سایر حلقه های مرتبط با بین المللی شدن صنعت در ایران، تاکید کرد: وقتی صنعت بین المللی و رقابتی شده و دچار محدودیت می شود باید دنبال دستاوردهای جدید و فناوری های جدید بگردد.
این مقام مسوول وزارت علوم خاطرنشان کرد: ارتباط با دانشگاه به صنعت انحصاری که امکانات را از خارج تامین کند، کمک چندانی نخواهد کرد.
وی افزود: در حال حاضر صنعت ایران به دنبال رقابتی شدن است چرا که تولیدکنندگان داخل متنوع شده و رقابت می کنند؛ از سوی دیگر، محدودیت های خارجی داریم اما نمی توان همه چیز را فقط در ارتباط دانشگاه با صنعت دید.
سیف در این زمینه تاکید کرد: برخی حلقه ها مثل پارک های علم و فناوری، شرکت های فناور، انواع مراکز رشد و پژوهشگاه ها هر کدام نقش هایی دارند که در دنیا این نقش برای آنها تعریف شده است و ما هم باید نظام جامعی برای شان ترسیم کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha