۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83665590
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امیدهایی برای حذف نقاط حادثه‌خیز محور جهرم-لار

۱۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83665590
امیدهایی برای حذف نقاط حادثه‌خیز  محور جهرم-لار

شیراز-ایرنا- محور لار- جهرم و بالعکس به عنوان یکی از شریان‌ حیاتی استان فارس و کشور، به داشتن نقاط حادثه‌خیز هم معروف است که هفته گذشته با حضور وزیر راه، امیدها برای حذف نقاط حادثه‌خیز این محور با سرعت گرفتن عملیات دوبانده‌شدن آن بیشتر شده است.

استان فارس حلقه ارتباطی مرکز به بندرهای جنوبی کشور است و به لحاظ موقعیت، وسعت و جمعیت یکی از استان‌های با اولویت برای توسعه شبکه حمل و نقلی در کشور محسوب می‌شود.

با این وجود، این استان سالهاست از عقب‌ماندگی تاریخی در زمینه راه‌ها رنج می‌برد، هرچند در شش و نیم سال گذشته به ویژه امسال(۹۸) حرکت  رو به رشد و در خور توجهی از سوی دولت و وزارت راه و شهرسازی در زمینه توسعه راه‌های استان انجام شده است، اما جوابگوی حذف تمام نقاط حادثه‌ساز راه‌های فارس نبوده است.

محور لار به جهرم با اتصال شیراز به بندرعباس، کریدور شمال به جنوب کشور است و حتی با اندکی جست‌وجو در اینترنت نیز  به حجم بسیار اخبار و گزارش‌ها و هولناکی تلفات و حوادث  این محور می‌توان پی برد.

با توجه به حجم ترازیت کالا و مسافر، این بخش از این کریدور یعنی بزرگراه جهرم-لار می‌تواند به اقتصاد منطقه و جنوب استان فارس و مرکز کمک فراوانی کند و از حجم تلفات و حوادث بکاهد. از این رو عملیات اجرایی دوبانده شدن ۳۱ کیلومتر از بزرگراه لار-جهرم  ۱۸بهمن ۹۸ با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان و استاندار فارس آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در آیین آغاز عملیات اجرایی ۳۱ کیلومتر از بزرگراه لار-جهرم گفت: محور لار - بندرعباس و جهرم-شیراز یکی از محورهای شریانی ایران و نیاز مبرم بخش حمل و نقل کشور است و امیدوارم مابقی مسیر نیز به زودی به مناقصه گذاشته شده و عملیات اجرایی آن آغاز شود.

محمد اسلامی بیان کرد: ظرفیت های تولیدی منطقه ایجاب می‌کند که این مسیر ترافیکی سنگین داشته باشد، بنابراین این پروژه  موجب کوتاهی مسیر خواهد شد و از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی افزود: با هماهنگی صورت‌گرفته با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مقرر شد نقاط پرتصادف  با اقدامات مهندسی مناسب در اولویت اصلاح قرار گیرد  تا عبور و مرور مردم با ایمنی مضاعف از این مناطق صورت پذیرد.

اسلامی اضافه کرد: با هدف جلوگیری از بروز حوادث جاده‌ای در مسیر کنونی جهرم - لار - بندرعباس، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدام به نصب دوربین‌های جدید کنترل تخلف و ارتقای ایمنی محور با نصب علائم و تابلوهای راهنمایی و هشداردهنده کرده تا شاهد کاهش هرچه بیشتر حوادث جاده‌ای باشیم.

وزیر راه و شهرسازی  از مردم  تقاضا کرد با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از بروز حوادث و تصادفات جاده‌ای جلوگیری کنند تا با تبدیل محور یاد شده به بزرگراه از شمار تلفات انسانی کاسته شود.

هزینه بیش از ۸۰۰میلیارد اعتبار برای محور لار-جهرم

 معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: محور جهرم- لار- بندرعباس به عنوان قسمتی از شریان مواصلاتی بین استان‌های فارس و هرمزگان، مناطق جنوبی و به ویژه بندرعباس را از طریق لار به شیراز و مرکز کشور متصل می‌کند که  این محور به دلیل کوتاه‌تر بودن طول و زمان سفر نسبت به مسیرهای مشابه در اتصال به جنوب کشور مطلوب‌تر است.

خیرالله خادمی  افزود: این بزرگراه ۳۸۶ کیلومتر است و در حال حاضر ۹۰ کیلومتر آن به صورت بزرگراه در دست بهره‌برداری است و ۱۱۶ کیلومتر نیز در دست احداث قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای  تکمیل بزرگراه یاد شده در استان فارس، احداث باند دوم بخشی از مسیر در محور لار- جهرم به طول ۳۱ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

خادمی اظهار کرد: اعتبار هزینه‌شده برای این پروژه ۸۳۴ میلیارد ریال برآورد شده است و به منظور احداث این محور ۱۱۰ هزار متر مکعب خاکبرداری، ۸۱۵ هزار متر مکعب خاکریزی و ۲۲۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی صورت می‌گیرد و حدود ۶۰ دستگاه پل تیپ در این محور احداث خواهد شد.

۳۱ کیلومتر بحرانی‌ترین نقطه محور لار- جهرم است

معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی نیز گفت:  ۳۱ کیلومتر مسیر لار-جهرم به عنوان بحرانی‌ترین محور بزرگراهی بین لار و جهرم شناخته شده و لذا مقرر شده زودتر به سرانجام برسد.

 محمدرضا کدخدازاده اظهار داشت: در این ۳۱ کیلومتر به صورت دو قسمت منقطع ۱۳ کیلومتر با یک پیمانکار  و سپس ۱۰ کیلومتر با پیمانکار دیگر قرارداد امضا شده  و همچنین بعد از آن ۸ کیلومتر نیز در ادامه  این محور قرارداد بسته می شود.

وی گفت: امیدواریم که بتوان مابقی محور در مسیر لار به جهرم نیز زودتر به مناقصه برده شود و با اعتباراتی که جذب می‌شود بتوان هر چه سریع‌تر این محور را به بهره‌برداری رساند. یکی از طرح‌های مهم که عملیات اجرایی و کلنگ‌زنی آن در حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد  محور لار به جهرم است که مرکز استان فارس و نیز کشور را به بندرهای جنوبی و استان هرمزگان متصل می‌کند.

وی گفت: ارتقای راه منطقه موجب شده که ترافیک زیادی در این محور صورت بگیرد و با مجوزهایی که اخذ شده است تا حدودی این رفت‌وآمدها تسهیل شده است ولی باز هم شاهد ترافیک سنگینی در این محور هستیم.

محور لار-جهرم ۲۵۵ کیلومتر است و ۱۰۵ کیلومتر از محور لار-جهرم در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار دارد و ۵۰کیلومتر باقی‌مانده در حوزه شهرستان جهرم است. همچنین قرار بود ۱۲ کیلومتر از باند دوم این محور نیز از سمت جهرم با حضور وزیر راه افتتاح شود که این برنامه به تعویق افتاد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha