تلاش مکرون برای ایجاد اروپای جدید در سایه سرکوب‌ اعتراض‌های داخلی

تهران- ایرنا- رئیس کاخ الیزه در حالی نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ابراز تاسف کرده و در سفر لهستان، بر بلندپروازی‌هایش برای رهبری قاره سبز ادامه داده و خواستار برقراری روابط نزدیک‌تر با ورشو برای شکل‌دهی به اتحادیه اروپای بدون انگلیس شده که اعتراض‌های مردم فرانسه به نظام سرمایه‌داری در این کشور، شصت‌وپنجمین هفته خود را نیز سپری کرد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سفر هفته گذشته خود به لهستان با تاکید بر نیاز اروپا به یک حرکت جدید در جهان، نگاه‌ها را به این سمت معطوف کرد که او به دنبال یافتن جایگزینی برای انگلیس در این اتحادیه و رهبری بر این نهاد است،‌ آن هم در حالی که در یک سال و نیم گذشته نشان داد که قادر به پاسخگویی به مطالبات مردم این کشور نیست و این مساله از نوامبر(آبان‌ماه) ۲۰۱۸ آغاز اعتراض‌ها به افزایش مالیات بر سوخت را کلید زد و به تدریج به تظاهرات گسترده علیه سیاست‌های اقتصادی دولت تبدیل شد.

اعتراض‌های مردمی به سیاست‌های اقتصادی دولت و نظم سرمایه‌داری فرانسه موسوم به جنبش جلیقه‌زردها همچنان ادامه دارد و دیروز(شنبه ۱۹ بهمن‌ماه) شصت و پنجمین هفته این اعتراض‌ها بود.
در حالی که محبوبیت رئیس جمهوری جوان فرانسه براساس آخرین نظرسنجی‌ها در حال کاهش است و معترضان خواستار استعفا و کناره‌گیری او از قدرت هستند اما مکرون بی‌توجه به خواسته‌ها و مطالبات مردمی در داخل کشور توان خود را برای تشکیل اروپایی واحد مضاعف کرده است.

کاخ الیزه بر مواضع خود درخصوص سیاست‌های اقتصادی دولت از جمله برنامه اصلاحات بازنشستگی همچنان تاکید دارد و حاضر به عقب‌نشینی نیست و از سوی دیگر معترضان فرانسوی از همه صنوف وعده کرده‌اند تا زمانی که دولت از این برنامه عقب‌نشینی نکند همچنان به اعتصاب‌های خود ادامه خواهند داد. اعتصاب‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی در فرانسه وارد سومین ماه خود شده است.

به گزارش روزنامه لوفیگارو فرانسه، دیروز با وجود اعلام ممنوعیت از سوی دولت برای برگزاری تظاهرات، جلیقه‌زردها باز هم خیابان‌های پاریس را به محاصره درآوردند. تظاهرات جلیقه‌زردها در فرانسه در دیگر شهرها از جمله بوردو و تولوز نیز ادامه داشت.

پلیس فرانسه روز شنبه بار دیگر بدون توجه به اعلام ممنوعیت استفاده از نارنجک‌های گاز اشک‌آور علیه معترضان، به این سلاح برای کنترل اعتراض‌ها متوسل شد. در روز گذشته پلیس ۳۲ تن از معترضان را بازداشت کرد و خیابان‌های بوردو شاهد درگیری نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان بود.

ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان اواسط دیروز در میدان کاخ سلطنتی پاریس در حوالی شورای دولتی تجمع کردند که پلیس شماری از آنها را دستگیر کرد.
در شهر بوردو، بین معترضان و پلیس درگیری رخ داد و طبق ویدئوهای منتشر شده، تعداد زیادی از نیروهای پلیس از نارنجک‌های اشک‌آور علیه معترضان استفاده کردند.

در شهر تولوز نیز عصر دیروز، پلیس از گلوله‌های پلاستیکی (ال.بی.دی) فلش بال و نیز نارنجک‌های گاز اشک‌آور علیه معترضان استفاده کرد که نشان‌دهنده بی‌توجهی پلیس به تصمیم‌های دولت است.
کاخ الیزه تلاش کرد در زمان‌هایی در طول یک سال و نیم گذشته با دادن وعده‌هایی به مردم از شدت اعتراض‌ها بکاهد؛ اگرچه از تعداد جمعیت تظاهرکنندگان کاسته شد اما این اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها علیه برنامه اصلاحات بازنشستگی همچنان پابرجاست و رکورد طولانی‌ترین مدت زمان اعتراض‌ها را ثبت کرده است.
2023

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha