سوریه: ترکیه در احیای مجدد گروه های تروریستی شکست خواهد خورد

تهران - ایرنا - وزارت خارجه سوریه امروز (سه شنبه) بار دیگر با محکوم کردن حضور نظامی ترکیه در خاک این کشور تاکید کرد که تلاش های آنکارا برای احیای مجدد گروه های تروریستی در سوریه، قطعا شکست خواهد خورد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دمشق تاکید کرد که ترکیه با ارسال نیروهای نظامی به استان ادلب، حومه حلب و هدف قرار دادن غیر نظامیان و برخی نقاط نظامی، همچنان حاکمیت ملی سوریه را نقض می کند و در تلاش است تا از گروه های تروریستی همپیمان خود در برابر پیشروی های نیروهای ارتش سوریه محافظت کند.

وزارت امور خارجه سوریه افزود که ارتش این کشور به پیشروی های خود تا نابودی کامل تروریسم و آزادسازی تمام مناطق اشغال شده سوریه، ادامه خواهد داد.

در همین حال یک مقام وزارت خارجه سوریه در گفت و گو با خبرگزاری سانا گفت: سوریه با هرگونه حضور ترکیه در خاک خود مخالف است و آن را در تناقض آشکار با قوانین بین المللی، "روند آستانه" و "توافقات سوچی" و در مخالفت با تعیین منطقه کاهش تنش در ادلب می داند.

این مقام سوری اعلام کرد که دمشق همچنان از جامعه جهانی می خواهد که با اتخاذ مواضع محکم مانع از اقدامات متجاوزانه ترکیه و حمایت نامحدود آن از تروریسم در سوریه و لیبی شود.

ادامه پیشروی های ارتش سوریه برای آزادسازی آخرین پایگاه های گروه های تروریستی در مناطق شمال غرب این کشور در استان های ادلب و حلب، باعث منازعه جدیدی میان آنکارا و دمشق و وقوع درگیری های نظامی میان دو طرف شده است.

آنکارا به دلیل حضور شبه نظامیان همپیمان خود در شمال غرب سوریه، مانع آزادسازی مناطق اشغالی است و حتی بر اساس اعلام رسانه های سوریه، برای کمک به این گروه ها به ادلب نیرو اعزام کرده است.

در همین حال گروه های تروریستی هم پیمان ترکیه که در شمال غرب سوریه مستقر هستند، امروز (سه شنبه)  یک فروند بالگرد ارتش سوریه را در غرب شهر راهبردی "سراقب" در حومه ادلب سرنگون کردند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز روز گذشته (دوشنبه) در پی کشته شدن ۵ نظامی این کشور در خاک سوریه خواستار اعلام آتش بس فوری در شمال سوریه شد و اعلام کرد که چنانچه پیشروی های ارتش سوریه در استان ادلب در شمال این کشور ادامه پیدا کند، ترکیه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

پیشروی سوریه در این مناطق درحالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین»  رئیس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان»  همتای ترک وی، در استان ادلب آتش بس اعلام شد؛ اما این آتش بس دو روز بعد با حملات تروریست‌ها نقض شد.

ترکیه دارای ۱۲ برج دیده بانی در ادلب و حلب است که بر فعالیت های تروریست ها نظارت دارد، اما از نظر سوریه این برج ها بیشتر در خدمت تروریست ها هستند و چهار برج تاکنون به محاصره نیروهای سوری درآمده است.

استان ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد و نیروهای سوری در ماه های اخیر، بخش های زیادی از جنوب آن را آزاد کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha