شور و نشاط انتخاباتی در حالی رفتهرفته در حوزههای ۱۰گانه این استان روبه گسترش است که جوانان پای ثابت تبلیغات انتخاباتی به شمار میروند و گفتمان انتخاباتی در محافل مردمی در حال شکلگیری است.
جوانان طی شب گذشته، پنجشنبه نیز حضوری فعال در برخی از ستادهای انتخاباتی و به خصوص فضای مجازی داشتند و انتظار میرود این حضور نویدبخش انتخاباتی پرشور در ۲ اسفند باشد.
تعداد منطقی نامزدها و تقویت نشاط انتخاباتی
بر اساس آمار برای رسیدن به هر کرسی نمایندگی مجلس از آذربایجانغربی به طور متوسط ۱۶ نامزد به رقابت میپردازند و کارشناسان معتقدند که این نرخ متوسط قابل توجه و منطقی بوده و نویدبخش تبلیغات انتخاباتی پرشور و نشاط در سطح استان است.
معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجانغربی نیز این مورد این نرخ متوسط بیان کرد: بیشترین رقابت در بین این حوزهها مربوط به شهرستان ارومیه با رقابت متوسط ۲۲ نفر برای هر کرسی و کمترین رقابت نیز مربوط به بوکان با هشت نفر برای هر کرسی است.
مصطفوی اضافه کرد: علاوه بر این دو حوزه انتخابیه، ۱۹ نفر در حوزه شاهیندژ و تکاب، ۱۸ نفر در حوزه نقده و اشنویه، ۱۷ نفر در سلماس، ۱۷ نفر در حوزه انتخابیه ماکو، شوط، پلدشت و چالدران، ۱۶ نفر در حوزه انتخابیه خوی و چایپاره، ۱۳ نامزد در حوزه پیرانشهر و سردشت، ۱۱ نفر در میاندوآب و۱۰ نامزد در مهاباد رقابت میکنند.
وی بیان کرد: تعداد نامزدهایی که در هر حوزه رقابت میکنند به گونهای است که هم زمینه را برای انتخابات پرشور فراهم میکند و هم نامزدها فرصت شناساندن خود را به اندازه کافی دارند.
به گزارش ایرنا تعداد افراد تایید صلاحیت شده نهایی در استان ۲۰۲ نفر است که از این تعداد، پنج نفر انصراف دادند و ۱۹۷ نفر برای رسیدن به ۱۲ کرسی مجلس در استان با هم رقابت خواهند کرد.
مسوولان برگزاری انتخابات از جمله مسوولان اجرایی و نظارتی هم همواره با تاکید بر ایجاد شور و نشاط تبلیغاتی و زمینهسازی برای حضور پرشور در انتخابات جمعه آینده، بر رعایت قوانین مربوط به تبلیغات نیز تاکید دارند.
نامزدها در مهلت قانونی تبیلغات منادی قانونمداری باشند
رییس ستاد انتخابات آذربایجانغربی معتقد است که شیرینی شور و نشاط انتخاباتی نباید با تخلف برخی از نامزدها تلخ شود تا مردم به صورت حداکثری و در چهارچوب قانون به یک انتخابات سالم و قانونمند روی بیاورند.
علی مصطفوی با تاکید بر اینکه نامزدها زمان قابل توجهی برای شناساندن خود و تبیین برنامهها و اهداف شان در اختیار دارند، ابراز امیدواری کرد که «این افراد منادی قانونمداری باشند».
رسانهها حس نهفته مردم برای شرکت در انتخابات را بیدار میکنند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانغربی گفت: رسانهها طی روزهای پیشرو حس نهفته مردم برای شرکت در انتخابات را بیدار میکنند و امیدواریم از طریق راغب کردن مردم به انتخابات شاهد حضور حداکثری مردم در پای صندوقهای رای باشیم.
حجتالاسلام ناصر خدایاری اضافه کرد: رسانههای مکتوب و مجازی استان باید تبعات مشارکت پایین در انتخابات را برجسته و در مقابل آن آثار مشارکت بالا را هم به مردم بازگو کنند.
وی تاکید کرد: پایبندی به ضوابط قانونی و پرهیز از دخالت دادن نقش پول در انتخابات باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و رسانهها نیز در این خصوص شفافسازی کنند.
وی اضافه کرد: تبلیغات انتخاباتی دارای بایدها، نبایدها، موانع اخلاقی، حقوقی، شرعی، عرفی و اجتماعی و همچنین ناپسندهای انتخاباتی و مطلوبهای انتخاباتی است که باید همه آنها رعایت شود.
حس و حال انتخاباتی مردم در ارومیه
مردم ارومیه نیز کم و بیش از هماکنون حس و حال انتخاباتی دارند و حداقل بیشتر آنان با یادآوری شور و نشاط انتخاباتی دچار شعف میشوند که نشاندهنده حس نهفته و خوشایند آنان برای حضور حداکثری در پای صندوقهای رای است؛ البته قانونمنداری نیز از دغدغههای آنان به شمار میرود و به نظر میرسد این مقوله از فاکتورهای انتخابات آنان در ۲ اسفند باشد.
«عبدالله سالخورده» از شهروندان ارومیهای معتقد است که هفته منتهی به انتخابات در هر برههای بسیار تماشایی است و بسیاری از شهروندان با حضور در ستادهای تبلیغاتی، نظرهای نخبگان را در خصوص وضعیت جامعه میشنوند و شور انتخاباتی در فضای شهر و روستا می پیچد.
وی با تاکید بر اینکه شور و نشاط انتخاباتی در ارومیه جایگاه دیگری دارد، اضافه کرد: حضور در جمع مردم از لحاظ روانی آرامشبخش است و این شور و نشاط انتخاباتی در آرامش روانی جامعه تاثیرگذار خواهد بود.
یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای با بیان اینکه این شور بدونشک حضور باشکوه در انتخابات جمعه آینده را رقم میزند، گفت: برخی افراد که رغبتی برای حضور در این انتخابات ندارند میتوانند با شنیدن برنامهها و سنجش آنها با نیازها و خواستههای خود، این رغبت نهفته را در خود بیدار کنند.
فاطمه اللهیاری افزود: البته نگرانیها در خصوص هزینههای تبلیغاتی به ویژه راهاندازی ستادها، کارناوالها، چاپ پوسترها و بنرهای تبلیغاتی بسیار زیاد است و میتواند اثر منفی بر روی نگاه مردم به نامزدها داشته باشد.
وی بیان کرد: از جمله مهمترین کارهایی که نامزدها میتوانند انجام دهند، استفاده از ظرفیت فضای مجازی است که به نظر من، اثرگذاری بیشتری نیز بر روی مردم به ویژه آرای خاکستری دارد.
به گزارش ایرنا تبلیغات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامیاز بامداد روز گذشته، پنجشنبه به طور رسمی در سطح کشور آغاز شد و نامزدها تا صبح روز پنجشنبه هفته آینده برای اقناع مردم و کسب رای فرصت دارند.
یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه، دوم اسفند امسال در سراسر کشور برگزار میشود.
نظر شما