۲۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبر: 83676643
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تشکیل کمیته مشترک آمریکا و اسرائیل برای تصرف کرانه باختری

تهران- ایرنا-کمیته مشترک آمریکا و رژیم اسرائیل برای تصرف مناطق فلسطینی کرانه باختری و الحاق آن به مناطق اشغالی که ریاست آن را «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در قدس اشغالی برعهده دارد کار خود را به زودی آغاز می کند.

به گزارش روز یکشنبه روزنامه صهیونیستی هاآرتص، تشکیل این کمیته توسط «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا هنگام رونمایی از طرح «معامله قرن» اعلام شده بود. این طرح حاکمیت اسرائیل بر شهرک ها در کرانه باختری را در قبال تبادل آن با بخش هایی از جنوب سرزمین اشغالی و برخی از شهرهای عرب نشین در شمال، به رسمیت می شناسد.

به گفته ترامپ هدف از این کار تبدیل یک نقشه ذهنی به یک نقشه جزئی و دقیق است تا بتوان به سرعت آن را برسمیت شناخت.

علاوه بر فریدمن دیگر اعضای کمیته مشترک شامل «آریه لایتستون» مشاور سیاسی فریدمن و «اسکات لیث» کارشناس شورای امنیت ملی آمریکا در امور اسرائیل می شود. اعضای اسرائیلی این کمیته را نیز «یاریو لوین» وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی و «رون درمر» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا تشکیل می دهند.

پایگاه خبری واللا رژیم صهیونیستی هفته گذشته گزارش داد در حالیکه ارتش رژیم صهیونیستی اکثر بخش های  کرانه باختری را مدیریت می کند، نمایندگان ارتش اسرائیل در این کمیته مشارکت نخواهند کرد.

اعلام اعضای کمیته مشترک در فاصله کمتر از سه هفته مانده به انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، کاملا به نفع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و رهبر حزب لیکود شده است.  

نتانیاهو توسط نمایندگان راستگرا در هفته های اخیر تحت فشار قرار گرفته است تا تمام شهرک های صهیونیستی را پیش از انتخابات به سرزمین های اشغالی الحاق کند. نتانیاهو و فریدمن مدتی قبل اعلام کرده بودند که اسرائیل پیش از انتخابات این کار را انجام خواهد داد و اکنون نتانیاهو کمپین انتخاباتی خود را متمرکز بر روی این موضوع می کند.

اقدام برای الحاق سریع شهرک های صهیونیستی پس از هشدار کشورهای عربی نسبت به اینکه طرح ترامپ را رد خواهند کرد، به تاخیر افتاد. «جرد کوشنر» مشاور ارشد و داماد ترامپ همچنین با وعده های نتانیاهو در مورد الحاق شهرک ها مخالفت کرد و گفت دولت تصمیم گرفته تا زمان تشکیل تیم برای بررسی مرزها منتظر بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha