۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۰
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 83678016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انتقاد نشست «والدای» از نقش آمریکا در خاورمیانه

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۴۰
کد خبر: 83678016
انتقاد نشست «والدای» از نقش آمریکا در خاورمیانه

مسکو - ایرنا - نشست دو روزه باشگاه سیاسی بین المللی والدای با موضوع مسائل خاورمیانه با حضور مهدی سنایی سفیر پیشین ایران در روسیه و مشاور ارشد وزیر امور خارجه در حالی در مسکو آغاز بکار کرده است که شرکت کنندگان در آن خاطرنشان کردند: مسائل خاورمیانه بر اثر مداخله آمریکا و کشورهای غربی در امور کشورهای غرب آسیا و خاورمیانه بوجود آمده است.

این نشست که نهمین نشست باشگاه سیاسی والدای با موضوع خاورمیانه است روز دوشنبه با پیام سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه آغاز شد و ایگور مورگولوف معاون وی آن را قرائت کرد.

لاوروف در این پیام خاطرنشان کرد که تامین امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه فقط با احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی و استقلال کشورهای منطقه امکانپذیر است و بر اساس همین اصول بود که حکومت سوریه حفظ شد.  

مورگولوف معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه خاطرنشان کرد که وضعیت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متشنج است و غرب به مهندسی ژئوپلیتیک (دخالت مستقیم در امور کشورها) در این منطقه ادامه می دهد که پیامدهای فاجعه بار به همراه دارد که نه فقط کشورهای منطقه بلکه کل جهان را دربر می گیرد. 

معاون وزیر خارجه روسیه ازجمله این پیامدها به انتشار ایدئولوژی رادیکال و گسترش فعالیت تروریست ها و ستیزه جویان و رشد شمار پناهندگان و مهاجران داخلی و افزایش قاچاق سلاح و تجارت انسان اشاره کرد.  

مهدی سنایی مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران نیز که از اعضای باشگاه سیاسی والدای است در نشست امروز مسکو گفت: مسائل خاورمیانه تا اندازه زیادی با مداخله امریکا و سایر کشورهای غربی در امور منطقه ارتباط دارد.

وی ادامه داد: من معتقدم که مسائل اصلی و چالش های این منطقه از آنجا منشاء می گیرد که دولت های قانونی منطقه مورد حمله قرار می گیرند. آنها را باید محترم شمرد.

سنایی گفت: من بر این باورم که همه شرکت کنندگان در نشست امروز می دانند که هیچ نتیجه ای از مداخله آمریکا در امور کشورهای منطقه به دست نیامده است. کاملا آشکار است که مسائل امروز که شاهد آن هستیم پیامد مداخله آمریکا و کشورهای غربی دیگر در منطقه بوده است.

رئیس موسسه مطالعات ایران اوراسیا (ایراس) گفت: اقدامات مشترک و همکاری ایران، روسیه و ترکیه در مساله سوریه باید ادامه یابد و  روند برقراری صلح و ثبات در سوریه به روش کشورهای ضامن صلح آستانه نتیجه داده است و ما شاهد ثبات در روسیه بوده ایم.

عبدالحافظ نوفال سفیر فلسطین در روسیه نیز در این نشست گفت که فلسطین هیچگاه طرح معامله قرن را نخواهد پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: فلسطین طرحی را که از سوی امریکا و اسراییل تحمیل شده است رد می کند و ما می خواهیم کشوری در داخل مرزهای سال ۱۹۶۷ داشته باشیم.

به گفته وی، فلسطین آماده است هر قدر که لازم باشد حتی پنج سال و بیشتر به مذاکره برای تاسیس حکومت مستقل خود بپردازد.  

باشگاه سیاسی بین المللی «والدای»، سال ۲۰۰۴ به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند داووس سوییس و در رقابت با این کنفرانس بین المللی غربی تاسیس شده است.
این باشگاه سیاسی با جذب همکاری بیش از ۶۰ کشور جهان نشست های خود را سالانه و منظم برگزار می کند و به عنوان گردهمایی بین المللی ارایه کننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا همگرا با روسیه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha