«محمدرضا مدرس خیابانی» روز دوشنبه در بیست و هشتمین همایش ارگانهای دریایی کشور که در محل کتابخانه ملی در حال برگزاری است، افزود: بیش از هفت هزار نفر در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران فعال هستند و ما صاحب ١٣٠ فروند کشتی با ظرفیت ١٧٥ هزار TEU هستیم.
وی گفت: در یکسال اخیر با وجود افزایش ظرفیت ٢٠ درصدی کشتیرانی در حمل بار، در مقابل فقط یک درصد نسبت به سال قبل افزایش حمل داشتیم.
مدرس خیابانی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل فله و کانتینر در دریای خزر هم فعال است، گفت: بنا داریم در حوزه خزر فعالیت خود را گسترش دهیم.
وی توضیح داد که با هدف توسعه متوازن صنعت دریایی، توافقنامه هایی را با مجموعه شرکت هایی که توان تعمیرات شناورهای بزرگ را دارد منعقد کردیم و با ایزوایکو برای خدمات دهی به شناورهای بزرگ به تفاهم رسیدیم.
وی گفت: همکاری کشتیرانی با ایزوایکو منوط بر دریافت هزینه خدمات به صورت ریال و همچنین توان رقابت با رقبای خارجی است.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران همچنین از نحوه تامین سوخت کم سولفور انتقاد کرد و گفت: ماهانه به ٤٠ هزار تن سوخت کم سولفور نیازمندیم اما طی این دوماه تنها ٣٠ هزارتن آن توسط وزارت نفت تامین شده است و برای تامین باقی آن مجبور به استفاده از روشهای دیگری شدیم.
وی ادامه داد: همین سوخت را هم در آستانه مهلت قانونی و در روزهای پایانی سال ٢٠١٩ با همت وزارت راه و شهرسازی و موافقت نهایی وزارت نفت تامین شد.
وی با بیان اینکه حمل این سوخت از مرکز کشور به بنادر جنوبی برای کشتیرانی هزینه های زیادی را به وجود آورده است گفت: سوخت مورد نیاز در پالایشگاه شازند تامین می شود و ما خواستار آن هستیم که این سوخت توسط پالایشگاههای جنوب تامین شود تا هزینه حمل آن کاهش یابد
.به گفته مدرس خیابانی برای تحویل گیری سوخت از پالایشگاه شازند شرکت راه آهن کمک زیادی به کشتیرانی کرده است و بخش زیادی از سوخت کم سولفور با حمل ریلی به بنادر کشور رسیده است.
وی گفت: شایعاتی شنیده می شود از اینکه سوخت کم سولفور قرار است از طریق بورس انرژی ارائه شود و ما از وزارت نفت میخواهیم از این تصمیم منصرف شود.
وی گفت: همچنین تقاضا داریم به کشتی های مسافری شرکت کشتیرانی سوخت یارانه ای اختصاص یابد تا مسافرت دریایی به دلیل عدم دریافت سوخت یارانه ای منوقف نشود.
نظر شما