ثبت‌نام دانش‌آموزان امسال ۲ و نیم درصد افزایش داشت

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد دانش آموزان ثبت نام شده دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۹۸_۹۹، ۸ میلیون۲۸۷ هزار و ۱۳۵ نفر بوده اند که نسبت به سال گذشته دو و نیم درصد افزایش داشته است.

رضوان حکیم زاده امروز سه شنبه در نشست خبری اظهار داشت: تعداد دانش آموزان اتباع خارجی ۳۴۵ هزار  و ۴۱ نفر هستند که نسبت به سال گذشته  افزایش چندانی نداشته است.

معاون آموزشی آموزش و پرورش درباره برجسته ترین اقدامات دفتر عشایر اظهار داشت: افزایش ۳۰ درصدی تعداد مدارس شبانه روزی از ابتدای دولت تدبیر و امید و پوشش حداکثری دانش آموزان عشایری در تمام استان های کشور از جمله مهم ترین اقدامات در این حوزه است.
وی افزود: همچنین ساماندهی کوچ عشایر استان همدان و تاسیس مجمع خیرین فرهنگی عشایر با محوریت استان اردبیل از مهم ترین اقدامات دفتر عشایر است.

حکیم زاده خاطر نشان کرد:  ۱۵ هزار دانش آموز عشایر سیستان و بلوچستان که از چتر حمایتی آموزش و پرورش محروم شده بودند، نیز به تحصیل بازگردانده شدند.

حکیم زاده همچنین شهادت سردار سلیمانی را  واقعه ای سخت و دشوار بیان کرد و گفت: شهادت سردار درس‌های بسیاری را برای ما داشت و فرصت ارائه الگوی بسیار خوبی را به ما ارائه داد. شهادت سردار سلیمانی زمانی رخ داد که دانش‌آموزان شهید همت‌ها و باکری‌ها را درک نکرده بودند.

وی درباره رویکردهای معاونت ابتدایی نیز گفت: کودکان صاحب کرامت هستند، از این رو مربیان باید یک الگوی رفتاری با این کودکان داشته باشند. به عنوان مثال در بخش «کودک صاحب کرامت است»، بررسی و حذف آزمون‌های مقایسه‌ای و تستی که دانش‌آموزان را با یکدیگر مقایسه می کند، در دستور کار قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در رویکرد «کودک بزرگسال نیست»، باید در روش‌های تربیت متناسب با ویژگی کودکان پیش رفت. در این رویکرد باید امنیت روانی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد. این امر باعث می شود روش‌های آموزش و تربیت متناسب با مراحل‌ رشد و ویژگی‌های کودکان تغییر یابد.
حکیم زاده افزود:  همچنین محیط مدرسه باید شاداب و با نشاط باشد تا امنیت عاطفی و روانی  دانش‌آموزان فراهم شود.
وی همچنین با بیان اینکه در رویکرد «مربی نقش الگو دارد» آموزش از پرورش جدا نیست، خاطرنشان کرد: در این رویکرد معلم نفش تربیتی دارد و ابزار تاثیرگذاری مربی خُلق نیکو و رحمت است.
معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش خواستار تغییر از حافظه محوری به مهارت محوری و چند ساحتی برای دانش آموزان در قالب بسته تحول شده است. بسته خشونت زدایی را در این راستا در نظر گرفته‌ایم.
به گفته حکیم زاده، در دفتر دبستان و پیش دبستانی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی معلمان، افزایش پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی دنبال می‌شود. در این راستا نرخ ثبت‌نام‌ ابتدایی‌ به ۹۸/۱۸ درصد در سال ۹۸ رسیده، همچنین از سال ۹۲ تا ۹۸_۹۹ ، ۲۱۳ هزار کودک به مدرسه بازگردانده شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد راهبران آموزشی نیز در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: این افراد به مناطق روستایی سرکشی کرده و آموزش روش‌های نوین آموزشی را به معلمان یاد داده اند. همچنین به مشکلات دانش‌آموزان نیز رسیدگی می‌کنند.
معاون آموزش ابتدایی گفت: تعداد راهبران آموزشی به ۲ هزار و ۷۸۷ نفر در سال تحصیلی جاری رسیده است. همچنین پست راهبران آموزشی‌ در آزمون استخدامی نیز مصوب شده است.
وی افزود: در دوره پیش دبستانی تحولات بسیاری حاصل شده که مسوولان بر تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه تاکید دارند.
حکیم زاده گفت: در راستای تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم، ۲‌ بخشنامه برای ساماندهی فضاهای دولتی برای دوره پیش دبستانی به مدارس ابلاغ شد. امید است اعتبارات لازم برای این امر اختصاص پیدا کند. البته ناگفته نماند نرخ پوشش پیش دبستانی در مناطق محروم به ۵۶ درصد رسیده است.
وی‌همچنین درباره جشنواره هویت کودکان ایرانی در استان قزوین عنوان کرد: این جشنواره مبتنی بر ارزش‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی در دوره پیش‌دبستانی برگزار شد و قرار است مشابه این جشنواره در تمامی مقاطع اجرایی شود.
حکیم زاده افزود: همچنین همایش کشوری جشنواره هویت کودکان ایرانی نیز قرار است در شهر شیراز برگزار شود. ۷۷۱ هزار و ۶۰۱ هزار اثر برای جشنواره دریافت شده است. قسمت عمده آثار بازگویی قصه‌هایی بود که برای دانش‌آموزان خوانده شده یا بر اثر تخیل خودشان نوشته شده بود.
معاون آموزش ابتدایی اظهار داشت: جذب ۷۲ هزار و ۶۸۹ نوآموز پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه و کم جمعیت حاصل شده است. 
وی در ادامه گفت:‌ تعداد کلاس‌های دوران ابتدایی رشد ۳.۲ درصدی و تعداد مدارس ابتدایی رشد ۱.۳۸ درصدی داشته است. همچنین تعداد معلمان ابتدایی ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ است که نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل نسبت به سال گذشته کاهش یافته و در سال جاری ۳۶هزار و ۴۴۴ کودک بازمانده از تحصیل دوباره به آموزش و پرورش جذب شدند که افزایش ۱.۷ درصدی از جذب کودکان بازمانده از تحصیل را به همراه داشته است.
حکیم زاده همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایری در کشور وجود دارد که در ۱۲ هزار کلاس درس و ۶ هزار مدرسه تحصیل می‌کنند. همچنین ۴ هزار و ۱۶۷  هنرآموز عشایری وجود دارد و ۹۰۷ نفر نیز در مراکز آموزش عالی پذیرفته شده‌اند. ۷۲ درصد معلمان عشایر مدرک تحصیلی کارشناسی دارند و شمار مدارس چادری کاهش یافته است.
وی اظهار داشت:‌ برای اجرای اساسنامه مدارس عشایری گام رو به جلویی صورت گرفته و رایزنی برای ردیف مستقل اعتباری انجام شده است که اکنون این مورد در کمیسیون تلفیق قرار دارد و امید است به تصویب نهایی برسد و بودجه لازم برای اجرای این قانون وجود داشته باشد.

 بازماندگی از تحصیل یکی از مشکلات مهاجرت است
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همچنین درباره علل بازماندگی از تحصیل گفت: کودکان بازمانده از تحصیل در حاشیه شهرها قرار گرفته اند و برنامه انسداد مبادی تحصیلی فقط مختص روستاها نیست. بازماندگی از تحصیل یکی از مشکلات مهاجرت است که این مورد از سوی وزارت کشور ساماندهی نمی‌شود. مهاجران بازمانده از تحصیل باید موظف باشند برای دریافت خدمات حضور خود را رسما اعلام کنند.
حکیم زاده با اشاره به اینکه در شهرستان‌ها افزایش ۷۰ هزار نفری جمعیت دانش آموزی که ناشی از مهاجرت از دیگر شهرها بوده، وجود دارد، گفت: آمارهای متناقضی برای بازماندگی از تحصیل دانش آموزان وجود دارد که به درستی بازگو نمی‌شود. اما در آموزش و پرورش با هماهنگی ثبت احوال آمارهای موالید را با ثبت نام شدگان تطبیق و آمار بازماندگان استخراج می‌شود.

وی ادامه داد: یک کار پژوهشی انجام داده شده که براساس آن اطلاعات میدانی مشخص شده فوت، جابجایی و معلولیت‌های شدید نیز از دلایل بازماندگی از تحصیل است و تنها سه درصد به علت نبود دسترسی به معلم و مدرسه از تحصیل بازمانده بودند.
معاون آموزشی ابتدایی با بیان اینکه عوامل بازماندگی از تحصیل بیشتر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، گفت: این موضوع بطور کامل در اختیار آموزش و پرورش نیست. تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها انجام شده، همچنین در جلسه اخیر وزیر رفاه و آموزش و پرورش مقرر شد تفاهم نامه ای در این زمینه ابلاغ شود.

طرح داستان و کتابخوانی به جای پیک نوروزی

حکیم زاده همچنین خاطر نشان کرد: دریافت هرگونه هزینه بابت عیدی و چاپ پیک نوروزی غیرقانونی است. امسال هم دانش آموزان پیک نوروزی ندارند.
وی افزود: اگر هر تکلیفی تحت عنوان عیدانه و غیره چاپ و هزینه از خانواده اخذ شود، غیرقانونی است. دانش آموزان در عید طرح داستان و کتابخوانی را دنبال کنند.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه ممنوعیت ورود کتب کمک درسی نیز همچنان برقرار است، گفت: برگزاری آزمون‌هایی مانند چرتکه و کانگورو نیز ممنوع است.
حکیم زاده تاکید کرد: آموزش ابتدایی با پدیده ای به نام  homeschooling (تحصیل در خانه) کاملا مخالف است. از سوی دیگر مدرسه هم صرفا محلی آموزش نیست و فرصت دوست یابی و تعامل هم است، از این رو از خانواده ها خواهش می شود مراقب این موارد نیز باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha