تعداد تلفات کرونا در ایران به ۱۲ نفر رسید

تهران - ایرنا - رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز دوشنبه افزود: از بین موارد بررسی شده از روز گذشته تا ظهر امروز بر اساس نتایج آزمایش های تایید شده تعداد ۱۸ نفر دیگر مبتلا به کووید ۱۹ یا ویروس کرونای جدید شناسایی شدند. از این تعداد هشت نفر در قم، سه نفر تهران، یک نفر استان همدان، دو نفر اصفهان و دو نفر استان مرکزی بودند و از این افراد طی ۲۴ ساعت گذشته چهار نفر جان خود را از دست دادند.

وی گفت: آمار ۵۰ نفری که یکی از نمایندگان قم در مورد فوتی های اعلام کرده، کذب محض است و ایشان حق اظهار نظر در این مورد و دسترسی به اطلاعات هم ندارد. رفتار مشمئز کننده ای داشته که از شایعه سازان خارج از کشور هم بدتر است.

بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون ۷۸ هزار و ۸۶۶ نفر به این ویروس مبتلا شده اند و دو هزار ۵۹۲ نفر جان خود را از دست داده اند. از مجموع مبتلایان به این ویروس تاکنون  ۲۵ هزار و ۱۲۸ هزار نفر بهبود یافته اند.

جهانپور در پاسخ به سوالی در مورد کمبود ماسک گفت: استفاده از ماسک در هیچ جای دنیا برای همه افراد عادی توصیه نمی شود بلکه برای بیماران و کادر درمانی استفاده می‌شود البته به دنبال نگرانی هایی که در جامعه ایجاد شده تقاضا برای ماسک افزایش یافته که از نظر وزارت بهداشت بی‌مورد است.

وی ادامه داد: در عین حال تعدای افراد سودجو و افراد فرصت طلب و سوادگر هم مثل همیشه وجود دارند که اقدام به احتکار، گرانفروشی و کسب سودهای نامشروع کرده اند که حتما این افراد شناسایی و با آن‌ها برخورد می‌شود. سیاست وزارت بهداشت درمورد ماسک این است که همه ماسک های تولید داخل و وارادتی را به صورت متمرکز خریداری می کند و در مکان هایی که تشخیص می دهد به صورت عادلانه و در زمان مناسب توزیع خواهد کرد.

وی افزود :خرید و فروش ماسک در داروخانه ها ممنوع شده است و توزیع آن در اختیار وزارت بهداشت است. فعلا چون قم کانون خطر بیماری است ماسک به اضافه تعدادی اقلام دیگر مانند ژل در منازل ساکنان قم توزیع می شود.  

تعطیل مدارس ضرورت ندارد

جهانپور در پاسخ به سوالی در مورد تعطیلی مدارس گفت: بر اساس  بررسی‌های وزارت  بهداشت تعطیلی مدارس هیچ تاثیری در پیشگیری از بیماری کرونا ندارد. اعتقاد به تعطیل مدارس نداریم. البته این جدا از تعطیلی سینماها، مراکز ورزشی، نمایشی، تئاترها و مراکز تجمعی و اردوهای دانشجویی و دانش‌آموزی است که فعلا تا اطلاع ثانونی تعطیل است.

وی اضافه کرد: بررسی وزارت  بهداشت در چند روز گذشته که برخی مدارس تعطیل شده اند، این است که تعطیل مدارس باعث افزایش تردد خانواده ها در سطح شهر شده و ریسک ابتلای بیماری را افزایش داده است بنابر این هیچ ابلاغیه ای مبنی بر تعطیل مدارس از سوی وزارت بهداشت صادر نشده است.

قرنطینه شهرها لازم نیست

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره قرنطینه شهرها گفت: هیچ اعتقادی به قرنطینه نداریم این روش مدرن علمی و کارآمد نیست و سازمان بهداشت جهانی نیز چنین توصیه ای ندارد.  قرنطینه  شهر ووهان نیز یک استثنا بود و ما نمی توانیم با چین نسخه مشترکی داشته باشیم زیرا ساختار کشور ما با چین متفاوت است.  قرنطینه تهران نیز صحت ندارد و در دستور کار نیست و اگر چنین بود این کار برای قم انجام می شد.

جهان پور اضافه کرد: فرماندهی مبارزه با کرونا به وزارت بهداشت سپرده شده است و وزارت بهداشت چنین نظری برای قرنطینه هیچ شهری ندارد. توصیه وزارت بهداشت این است که مردم از سفرهای درون شهری و برون شهری غیرضروری خودداری کنند و سفرهای خود را به تعویق بیندازند. تا جای ممکن در خانه بمانند و ترددهای شهری را کاهش دهند این توصیه برای سالمندان افراد و بیمار مزمن جدی تر است.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت هیج توصیه ای برای تعطیل واحدهای اداری، دانشگاهها و  هیاتهای علمی دانشگاهها ندارد و فقط در ۱۰ استان اعلام کردیم که فعلا کلاس های آموزشی دانشگاه‌ها تعطیل شود البته دانشجویان سال آخر پزشکی، انترها و کارورزهای دوره‌های تخصصی پزشکی مشمول تعطیل کلاس نمی شوند، خوابگاههای دانشجویی نیز با توجه به کلاس های درس در استانهای اعلام شده تعطیل است زیرا دانشجویان به خانه های خود بازگشته اند.

جهان پور اضافه کرد: هیج گزارشی مبنی بر اطلاع هیچ از یک از مسئولان کشور به کرونا نداشته ایم و هیج فردی از مسئولان نیست که نیاز به ایزوله و قرنطینه داشته باشد البته مانند افراد اگر بین مسئولان نیز فردی مشکوکی باشد غربالگری و آزمایش های لازم از آنها گرفته می شود.

آمارهای غیر وزارت بهداشت کذب است

وی در پاسخ به پرسش از ایرنا درباره آمارهایی که در رسانه ها درباره تعداد مبتلایان و فوتی ها اعلام  شده گفت: همه این آمارها تکذیب می شود . مبنع آمار فقط وزارت بهداشت است که براساس آزمایش های دقیق و معیارهای علمی اعلام می شود البته ممکن است تعداد مبتلایان بیشتر باشد و افرادی به این بیماری مبتلا باشند و شناسایی نشده باشند ولی مبنای وزارت بهداشت آمارهایی است که بر مبنای تست های آزمایشگاهی و بدون کتمان اعلام می شود و اینکه آمارهای ایران با دو مورد فوتی اعلام شد نیز به همین علت بود که بدون هیچ گونه کتمان و پردازش اطلاعات هر موردی که کشف می شود را اعلام و به سازمان بهداشت جهانی نیز گزارش می کنیم.

مهار ویروس کرونا در ماههای آتی

رئیس مرکز روابط عمومی  و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: با اقداماتی که انجام شده است به دنبال مدیریت بیماری کرونا در کشور هستیمم و امروز از مهار و کنترل صبحت نمی کنیم البته امیدواریم ظرف هفته های آتی شاهد مهار نسبی بیماری کووید ۱۹ باشیم و ظرف ماه های آینده این بیماری را درکشور مهار کنیم.

۲۲ درمانگاه کرونا در تهران

جهانپور از راه اندازی ۲۲ درمانگاه برای مراجعات  مردم در تهران خبر داد و گفت : طی روزهای آینده ۲۲ کلینیک برای مراجعات مردم به منظور تشخیص و درمان بیماری های تنفسی ایجاد می شود.اطلاعات این درمانگاهها در سایت وزارت بهداشت بارگذاری و در اپلیکیشن مسیریابی این درمانگاه ها معرفی می شود. ایجاد این درمانگاه ها به منظور کاهش بار مراجعات مردم به بیمارستانهاست  و اگر نیاز باشد افراد مبتلا و مشکوک به بیمارستان فرستاده می شود.

وی ادامه داد: برای آزمایش تشخیصی افراد مبتلا نیز اکنون سه آزمایشگاه مرجع در تهران فعال شده است. کیت تشخیصی نیز در اختیار دارد و به زودی چهار آزمایشگاه مرجع دیگر در شهرستان ها تجهیز می شود.

جهانپور گفت: کیت های تشخیص کرونای جدید اروپایی هستند و با تایید سازمان بهداشت جهانی چهارمین محموله آن نیز طی روزهای گذشته به ایران تحویل داده می شود.  شایعاتی مبنی بر اینکه این کیت ها از کشور چین گرفته شده است، صحت ندارد. حدود دو هزار کیت جدید نیز از این محموله ها  اکنون در انبارهای انستیتور پاستور وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره لوازم حفاظتی کادر بیمارستانی گفت: قرار نیست همه کارکنان بیمارستان ها مانند کارکنان آی سی یوها همه تجهیزات حفاظتی را داشته باشند و تجهیزات لازم به تناسب نیاز در اختیار کادر بهداشتی و درمانی قرار می گیرد البته بخشی از  این احساس نیاز  ممکن است به علت اضطراب و وسواس باشد.

جهانپور در پاسخ به سوال ایرنا در مورد علامت اختصاصی بیماری جدید کرونا گفت: علامت این بیماری سرفه خشک، تب و تنگی نفس است که البته با علائم سایر بیماری‌های تنفسی می تواند مشترک باشد به همین دلیل تنها راه تشخیص قطعی این بیماری انجام ازمایشی پی سی آر و تشخیص آزمایشگاهی است.

بیشتر مبتلایان سالمند و مسافر بوده اند

جهانپور در پاسخ به پرسشی درباره سن مبتلایان گفت: در بین مبتلایان، کودک و نوجوان نداشته ایم و بیشتر افراد سالمند و بیماران مزمن بوده اند.

وی از بهبود سه نفر از مبتلایان به کرونا و ترخیص آنها از بیمارستان خبر داد و گفت: البته این آمار مربوط به همه بهبود یافتگان نیست بلکه کسانی است که به علت کرونای جدید در بیمارستان بستری بوده اند و حتما تعداد زیادی هم هستند که بدون مراجعه به بیمارستان بهبود یافته اند.

5 دارو برای درمان کرونا

جهانپور از درمان دارویی کرونا به ۵ داروی اختصاصی در ایران خبر داد و گفت: در روزهای گذشته یک رژیم درمانی با ۵ دارو برای مبتلایان شروع شده است و به نظر می رسد این اقدام درمانی تا حدی موثر است اما هنوز زود است که درباره نتایج آن اظهارنظر و قضاوت کنیم.

کورتن و دگزا ممنوع

وی گفت: یک ریسک و نگرانی وجود دارد که افراد در روزهای اول که علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا دارند از کورتن یا دگزا استفاده کنند این کار به شدت خطر مرگ را افزایش می دهد و به مردم توصیه می کنیم از مصرف این داروها پرهیز شود و فکر می کنیم افراد فوت شده سابقه مصرف دگزامتازون داشته اند. ضمن اینکه در اغلب افراد فوتی رد پای سفر به قم بوده است و این نشان می دهد که کانون شیوع این بیماری و محل ورود بیماری در استان قم بوده است.

جهانپور ادامه داد: هنوز منشا این بیماری مشخص نیست و اظهارنظرهایی که در این مورد می شود پایه و اساسی ندارد.

وی گفت: استان مرکزی، اصفهان، همدان مواردی از این بیماری ثبت شده و هر شهر یا استانی ممکن است طی روزهای آتی مواردی از این بیماری را داشته باشد و قضاوت ما بر اساس آماری است که به صورت مکتوب و مهر شده به بنده داده شود.

دفن بهداشتی فوتی ها

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایرنا درباره دفن فوت شدگان کرونا گفت: همه افرادی که فوت می کنند اگر قبلا از آنها آزمایش گرفته شده باید منتظر نتیجه آزمایش می مانیم و اگر نتیجه آزمایش کرونا مثبت باشد باید و همه آرامستانها مکلف هستند که تحت نظارت کارشناس بهداشت محیط و به صورت بهداشت این افراد دفن شوند و روشی که به آرامستانها ابلاغ شود و اگر غیر از این باشد خلاف و جرم است و قابل پیگرد قانونی است و اگر اهمال شود تخلف قانونی محسوب می شود.

وی گفت: در مورد متروها و اتوبوس ها نیز پروتکل هایی آماده شده و اقداماتی برای شست و شوی روزانه شروع این وسایل شروع شده و به مرور کامل می شود و در قالب بسیج مبارزه با ویروس کرونا قرار است ایستگاههای اطلاع رسانی در ایستگاههای مترو و مکانهای شلوغ انجام شود همزمان ممکن برخی وسایل حفاظتی ضروری هم به مردم داده شود.

به گزارش ایرنا، بیماری جدید کرونا با نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت و تاکنون ۷۵ هزار نفر را در این کشور مبتلا کرده و جان ۲ هزار و ۲۳۳ نفر را گرفته است. ایران بعد از چین دومین آمار فوتی کرونا در جهان را دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha