۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83695016
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تقلای ترامپ برای نجات اقتصاد آمریکا از شر کرونا

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83695016
تقلای ترامپ برای نجات اقتصاد آمریکا از شر کرونا

تهران- ایرنا- نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه نگرانی عمده دولت ترامپ سقوط بازار سهام است نه جان انسان‌های در معرض کرونا، نوشت: تیم ترامپ شیوع کرونا را فریبکاری رسانه‌ها و دموکرات‌ها می داند و تاکید دارد مردم باید به خرید سهام ادامه دهند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز پاسخ تیم دونالد ترامپ و متحدانش به کرونا کاملا شخصی شده است؛  به گونه ای که حتی رییس جمهوری ایالات متحده این ویروس را برای آمریکا خوب ارزیابی کرده است. ترامپ خبرهای این روزها در مورد کرونا را فریبکاری رسانه های خبری و دموکرات ها دانسته و ضمن آنکه آن را مساله بزرگی ندانسته، از مردم خواسته است باید سهام خریداری کنند.

بنابراین باید اعتراف کرد ما در حالی با کرونا روبرو می شویم که زمام امور در دست مردی همچون ترامپ است که هیچ باوری به علم ندارد.  

در واقع از همان روزی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری انتخاب شد، برخی از ما نگران بودیم که دولت وی چگونه با بحران هایی که حتی ساخته او نیستند، برخورد خواهد کرد. حالا ۳ سال از زمان آغاز به کار ترامپ گذشته، اما هر مشکل جدی پیش روی دولت ترامپ، از جنگ های تجاری گرفته تا رویارویی با ایران، بحران هایی ساخته دست شخص ترامپ بوده اند. با این حال کرونا به نظر می رسد همان امتحانی باشد که ما از چگونگی بیرون آمدن از آن هراس داشتیم.

داستان واکنش ترامپ به بیماری های همه گیر از چند سال پیش آغاز شد. وی به محض تصدی پست ریاست جمهوری، شروع به کاهش بودجه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (C.D.C) کرد؛ اقدامی که منجر به کاهش ۸۰ درصدی منابع مختص مبارزه با شیوع بیماری های جهانی شد. ترامپ همچنین کل واحد امنیت جهانی بهداشت شورای امنیت ملی را تعطیل کرد.

همان زمان کارشناسان هشدار دادند که این اقدامات، آمریکا را در معرض خطرات شدید قرار می دهد. «تام فریدن» رییس پیشین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری بیش از ۲ سال پیش اظهار داشت: "ما با این اقدامات میدان را برای میکروب ها باز خواهیم گذاشت. " شاید یکی از دلایل بی اعتنایی ترامپ به چنین تهدیدهایی این باشد که او تنها یک پیش زمینه فکری در مورد تهدیدات امنیت ملی دارد و آن اینکه منشا تمامی تهدیدات برای آمریکا سیاه پوستان هستند و اینگونه شد که پای میکروب ها باز شد.

اولین واکنش ترامپ به ویروس کرونا این بود که آن یک مشکل چینی می دید و اینکه اگر چیزی برای چین بد باشد، برای آمریکا خوب است. «ویلبور راس» وزیر بازرگانی دولت ترامپ در اظهاراتی شگفت انگیز گسترش ویروس کرونا را پیشرفتی دانست که سبب تسریع بازگشت مشاغل به آمریکای شمالی می شود.

اما پس از گسترش روز افزون کرونا در چین داستان تغییر کرد. با شیوع چسمگیر این ویروس، حلقه نزدیک به ترامپ این موضوع را نوعی شانتاژ خبری رسانه ها دانستند. به گونه ای که «راش لیمبو» (صاحب نظر سیاسی و مجری برنامه‌های گفت وگوی رادیویی محافظه کار آمریکایی) در این خصوص اعلام کرد: به نظر می رسد کرونا به عنوان گزینه ای دیگر برای سقوط دونالد ترامپ مطرح شده است. وی حتی پا را از این هم فراتر نهاد و گفت: واقعیت ویروس کرونا چیزی جز یک ویروس سرماخوردگی جزئی نیست.

اما شاید سخنان لیمبو چندان هم جای تعجب نداشته باشد؛ چراکه در سال ۲۰۱۴میلادی، سیاستمداران و رسانه های دست راستی تلاش کردند شیوع ویروس ابولا را نوعی ابزار سیاسی بدانند و نحوه برخورد باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا با این بیماری را محکوم کنند. به ویژه خود ترامپ که در صدها توییت عملکرد اوباما در مبارزه با ابولا را به باد انتقاد گرفت.

درهر صورت باید اعلام کرد برخلاف نظر لیمبو، کرونا تنها یک ویروس سرماخوردگی ساده نیست و نشانه های اولیه حاکی از آن است که این ویروس ممکن است به اندازه آنفولانزای اسپانیایی که در سال ۱۹۱۸، منجر به کشته شدن ۵۰ میلیون نفر شد، کشنده باشد.

در این میان برخلاف تیم ترامپ، بازارهای مالی ویروس کرونا را شانتاژ نمی دانند. تا بعد از ظهر پنجشنبه، شاخص «داوجونز» (یک شاخص اقتصادی بازار آزاد است که توسط وال استریت ژورنال منتشر و تهیه می‌شود) از هفته گذشته بیش از ۳ هزار واحد سقوط داشت. از همه مهمتر اینکه به نظر می رسد نگرانی اصلی دولت آمریکا بیشتر بازارهای در حال سقوط باشد تا مرگ و میر انسان ها ناشی از کرونا.

در نهایت و با برگزاری نشست خبری ترامپ با خبرنگاران در روز چهارشنبه در خصوص ویروس کرونا، دولت متوجه شده است که باید کاری کند.

ترامپ در این نشست خبری بیشتر به طعنه و کنایه زدن به دموکرات ها و رسانه ها پرداخت. در آخر هم به جای قبول مسئولیت مراقبت از بهداشت، کار را به «مایک پنس» معاون خود سپرد؛ شخصیتی که رابطه جالبی با سیاست بهداشت و علم دارد.

پنس همان کسی است که از آغاز به کار موضع مشخصی درمورد بهداشت عمومی بیان کرد و اظهار داشت که استعمال سیگار باعث کشته شدن مردم نمی شود. او همچنین بارها تأکید کرده است که تکامل فقط یک تئوری است. وی که پیش از معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، فرماندار ایالت ایندیانا بود، برنامه تبادل سوزن که مانع شیوع ویروس ایدز می شد را کنار زد.

حالا هم به گزارش روزنامه تایمز، دانشمندان باید پیش از هر اظهارنظر عمومی در مورد ویروس کرونا، از پنس مجوز بگیرند.

بنابراین شاهد هستیم که پاسخ ترامپ و حلقه اطرافیانش به این بحران، کاملا خودمحور است. به گونه ای که اگر خبرهای مربوط به کرونا به مذاق تیم وی خوش نیاید به پیام رسان‌ها حمله می کنند، رسانه های خبری و دموکرات ها را سرزنش می کنند و مانع اطلاع رسانی دانشمندان شوند. در واقع ترامپ در مواجهه با یک بحران واقعی، وفاداران به خود را بر شایستگان ترجیح می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha