۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 795
کد خبر: 83695242
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل از توافق صلح کنگو استقبال کرد

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبر: 83695242
سازمان ملل از توافق صلح کنگو استقبال کرد

تهران - ایرنا - خبرگزاری آل افریکا روز شنبه گزارش داد که نمایندگی ویژه سازمان ملل متحد در امور جمهوری دمکراتیک کنگو از توافق صلح شورشیان با دولت این کشور استقبال کرد.

براساس این گزارش، "سِسیلیا پایئزا" سرپرست تیم صلحبانی سازمان ملل در امور کنگو به این خبرگزاری گفت که سازمان ملل از توافق صلحی که دیروز/جمعه میان دولت این کشور جنوب آفریقا با ژنرال "امبادو ادیرودو" فرمانده خودخوانده کنگو و در واقع رهبر ائتلاف گروههای مسلح شرق جمهوری دموکراتیک کنگو موسوم به 'اتحاد میهن پرستان کنگو آزاد' و 'شبه نظامیان مایی مایی' در "ایتوری" منعقد شده رضایت داشته و از آن استقبال می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این توافق صلح که دیروز میان ژنرال آدیرودو" و "ژان بامانیسا" فرماندار ایتوری و "ایمه انگوی موکِنا" وزیر دفاع این کشور امضاء شد بتواند به تقریبا دو دهه ناامنی در منطقه ایرومو خاتمه دهد.

در این توافق صلح که "گیلبرت کانکونده" نخست وزیر کنگو نیز حضور داشت شورشیان از دولت مرکزی خواستند نیروهایشان را عفو و نیز زندانیان شان را نیز آزاد کند.

به همین دلیل پایئزا امروز با صدور بیانیه ای نوشت که از خلع سلاح و ادغام نیروهای جنگجوی سابق این کشور در ارتش حمایت کرده و در عین حال از همبستگی ملی برای استقرار صلح در منطقه جنوبی ایرومو بطور کامل استقبال می کند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از کینشازا ضمن پرداختن به این توافق صلح در کشور آشوب زده جمهوری دمکراتیک کنگو در جنوب آفریقا، آن را زمینه ساز صلح دائمی در این کشور توصیف کرد که با افزایش حملات گروه های تروریستی طی دو دهه گذشته هر روز وخیم تر می شد.

براساس این گزارش، در این میان امضا توافق صلح میان دو گروه شورشی 'اتحاد میهن پرستان کنگو آزاد' و 'شبه نظامیان مایی مایی' که در مناطق شمال شرقی کنگو فعالیت می کنند، امیدها را برای بازگشت امنیت و ثبات به این کشور افزایش داده است.
مراسم امضای این توافق نامه در شهر موگانگا در استان ناامن کیووی شمالی و تحت نظارت نمایندگان پارلمانی این استان برگزار شد.
این استان (کیووی شمالی) از حدود دو دهه پیش دستخوش مناقشات مسلحانه ای است و تاکنون هزاران کشته و آواره بر جای گذاشته است.
اختلاف بر سر مالکیت منابع معدنی و اراضی و همچنین رقابت میان برخی قدرتهای منطقه ای علت اصلی این مناقشات است.
در توافق نامه ای که اتحاد میهن پرستان کنگو آزاد و مستقل و گروه شبه نظامی مایی مایی پیشتر امضاء کرده بودند، دو گروه مسلح متعهد شدند برای برقراری صلح و پایان دادن به درگیری ها و خشونت های خونین تلاش کنند.
شورشیان اوگاندایی موسوم به 'نیروهای دموکراتیک متحد'، مهمترین گروه شورشی ضد دولت کنگو است که در بسیاری از مناطق این کشور فعالیت گسترده ای دارند.
بر اساس این گزارش، چندی پیش در حمله شورشیان نیروهای دموکراتیک متحد به استان 'ایتوری' در شمالی شرقی جمهوری دموکراتیک کنگو، دستکم شش غیرنظامی جان خود را از دست داده بودند.
ادامه حملات خونین شورشیان اوگاندا در شرایطی است که عملیات مشترک نظامی صلحبانان بین المللی و سربازان ارتش کنگو ضد مواضع شورشیان، گسترش یافته است.
هدف ازاین عملیات مشترک، نابودی کامل گروه شورشی نیروهای متحد دمکراتیک در شرق کنگو است که حملات آنان علیه ساکنان مناطق شرق کنگو نیز پایان یابد.
بر اساس اعلام ناظران بین المللی، جمهوری دمکراتیک کنگو تنها با اتکا بر وحدت سیاسی و آرامش اجتماعی است که می تواند بر چالش های داخلی و منطقه ای غلبه کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha