۱۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۰:۰۱
کد خبرنگار: 920
کد خبر: 83696331
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

صنعت ماشین‌آلات صنایع‌غذایی با ظرفیت خالی روبروست

تهران- ایرنا- ظرفیت تولید اسمی صنعت ماشین‌آلات صنایع‌غذایی در کشور نزدیک به پنج هزار تن است که حدود ۳۶ تا ۴۰ درصد آن خالی است.

وزرات صنعت، معدن و تجارت براین اعتقاد است که صنعت ساخت ماشین‌آلات صنایع‌غذایی به عنوان یک صنعت زیربنایی و سازنده، که ارتباط با تغذیه و سلامت جامعه دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

این موضوع هم از لحاظ تولید داخل و هم از نظر صادرات به عنوان بزرگ‌ترین فرصت برای فعالان این صنعت محسوب می‌شود تا با تجهیز خود به فناوری‌های نوین و قابل رقابت با محصولات خارجی، علاوه بر تامین نیاز داخل، زمینه توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور را فراهم کنند.

این در حالی است که پارسال میزان صادرات این محصول افزون بر ۵۶ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه ۹۸ نیز حدود ۵۰ میلیون دلار و به‌طور عمده به کشورهای عراق، افغانستان، بولیوی، سوریه، ترکیه و ترکمنستان بوده و واردات آن نیز در سال ۹۷ حدود ۹۲۱ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه امسال نزدیک به ۷۲۷ میلیون دلار و به‌طور عمده از کشورهای امارات، آلمان، چین، ایتالیا و عمان بود.

به گفته مسوولان، مهم‌ترین نقطه قوت صادراتی این صنعت، ارزش هر تن کالای صادراتی آن است که حدود ۱۲ برابر متوسط ارزش هر تن کالای کل صادرات کشور است.

همچنین در مقابل نقطه منفی این صنعت، ارزبری بالای آن برای واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز است که بالاترین سهم را نسبت به سایر گروه‌های کالایی صادراتی کشور دارد.

گزارش پیشین رییس گروه صنایع خودرو و ماشین‌آلات صنعتی سازمان توسعه تجارت نشان می دهد که از جمله کالاهای نخست صادراتی این حوزه در سال ۹۷ می‌توان به ماشین‌آلات نانوایی و شیرینی‌پزی، ماشین‌های بسته‌بندی مواد غذایی، ماشین‌آلات پرکن و بسته‌بندی بطری‌های نوشیدنی، فیلترهای مخصوص تصفیه هوا و ماشین‌آلات برای تولید صنعتی غذاها و نوشابه‌ها بود.

به گفته «غلامرضا یعقوبی»، اهم کالاهای وارداتی نیز شامل ماشین‌آلات تهیه لبنیات، ماشین‌آلات پرکن و بسته‌بندی بطری‌های نوشیدنی، اجزاء و قطعات کوره‌ها و تنورهای صنعتی یا آزمایشگاهی است.

انتظار می رود فعالان صنعت سازندگان ماشین‌آلات صنایع غذایی کشور با برنامه‌ریزی مدون و همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران و تمرکز بر توسعه تولید صادرات‌گرا و کیفی، ایجاد و توسعه شبکه‌های صادراتی، کنسرسیوم‌های صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات، بازاریابی و توسعه بازارهای موجود و ورود به بازارهای جدید به‌ویژه ۱۵ کشور همسایه و پیرامونی ایران، حداکثر استفاده لازم را از ظرفیت‌های موجود برای رونق تولید و صادرات این صنعت به عمل آورند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha