قرایی‌مقدم: بار روانی کرونا بر عملکرد ورزشکاران تاثیر منفی دارد

تهران- ایرنا- پژوهشگر مسائل اجتماعی باور دارد، ترس از کرونا و رسوب آن در ذهن ورزشکاران، عملکرد فردی و گروهی آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

«امان‌الله قرایی‌مقدم» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در ایران موجب شده تا درگیری ذهنی شهروندان بیش از هر زمان دیگر باشد و این تشویش زمانی مخرب است که بین آمار رسمی و غیر رسمی تفاوت معناداری وجود دارد. فضای مجازی و شبکه های غربی آمار خاص خود را دارند و مسوولان نیز آمار رسمی را ارائه می‌کنند. در فضای ترس و وحشت ناشی از شیوع کرونا، این تناقض‌ها، مردم را بیشتر از هر زمان دیگری دچار سردرگمی خواهد کرد.

این پژوهشگر حوزه مسائل اجتماعی با اشاره به تاثیر این رعب و وحشت بر عملکرد ورزشکاران گفت: ورزشکار بخشی از جامعه است و از تمام تحولات کشور تاثیر می‌پذیرد و عملکرد او منشا اجتماعی دارد. زمانی که یک ورزشکار مشاهده می‌کند مردم در چه شرایطی هستند و شیوع کرونا در ایران چگونه است، نباید انتظار داشت تمام تمرکز خود را روی مسابقه یا مبارزه با حریف قرار بگذارد. رسوبات ذهنی وی از کرونا که از شایعات و واقعیت سرچشمه می‌گیرد موجب خواهد شد تا او نیز نتواند مانند دیگر اقشار جامعه از تبعات منفی این ویروس دور باشد. نباید فراموش کنیم که ورزشکاران مانند دیگر اقشار مختلف جامعه دارای احساس هستند.

قرایی مقدم همچنین گذری بر تصمیم فدراسیون فوتبال برای برگزار کردن مسابقات بدون تماشگر زد و عنوان کرد:‌ زمانی که ورزشگاه خالی از تماشاگر باشد انگیزه ای برای درخشش کم خواهد شد و فوتبال در سکوت مورد حمایت هیچ کسی نیست. بازیکنان بدون حضور ده‌ها هزار تماشاگر عملکرد واقعی خود را نشان نمی دهند چون تماشاگران بخش مهم جدانشدنی یک ورزش هستند. بهتر است در این زمینه با اطلاع رسانی دقیق و آمار واقعی میزان ترس در جامعه کاهش پیدا کند ترسی که شاید از لحاظ روانی خود آسیب‌زا تر از کرونا باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha