یونان برای مقابله با پناهجویان نیروی نظامی به مرز ترکیه اعزام کرد

آتن- ایرنا - یونان برای جلوگیری از ورود پناهجویان از ترکیه، تعداد زیادی نیروهای نظامی به مرز شمالی خود اعزام کرد.

به گزارش روز یکشنبه رسانه‌های گروهی یونانی، کماندوهای یونان با گلوله‌های اخطار دهنده به سوی پناهجویانی که تلاش می‌کردند از خاک ترکیه وارد شمال یونان شوند،تیراندازی کردند.

در همین حال گزارش ها از شهر مرزی « الکسندرپلی » در نزدیکی مرزهای یونان و ترکیه بیانگر آن است که صبح امروز (یکشنبه ۱۱ اسفند) « نیکوس پانایتوپلس » وزیر دفاع یونان به همراه تعدادی از مسئولان وزارت دفاع با یک فروند هواپیمای نظامی برای نظارت مستقیم بر شرایط ایجاد شده، به این منطقه سفر کرده است.

براساس این گزارش، پناهجویان به نیروهای امنیتی در مرز شمالی این کشور، با سنگ و چوب آتشین حمله کردند؛ برخی از آنها چاقو با خود حمل می‌کردند که پس از درگیری با نیروهای نظامی کمی از مرز فاصله گرفتند.
در همین حال سامانه خبری یونانی «این» گزارش داد، نزدیک به ۱۳ هزار پناهجو در مرزهای شمالی یونان و در کنار رودخانه « اوره » بین یونان و ترکیه مستقرند و تلاش می‌کنند به هر طریق ممکن خود را به داخل خاک یونان برسانند.

سازمان مهاجرت یونان در این رابطه اعلام کرد، فقط در یک روز گذشته، تعداد ۹ هزار و ۳۰۰ پناهجو از مرزهای مختلف وارد خاک یونان شده‌اند.
تارنمای خبری « پرنیوز » یونان نیز اعلام کرد، روستاییان یونانی با تراکتورهای خود برای جلوگیری از ورود پناهجویان راهی مرزهای شمالی یونان شده‌اند.این رسانه، پناهجویان را مهاجمان و تجاوزگران خارجی نامیده است.

به گزارش ایرنا، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه امروز (یکشنبه ۱۱ اسفند) در توئیتر نوشت: به دنبال تصمیم رئیس جمهوری ترکیه برای بازکردن مرزهای این کشور به سوی اروپا، بیش از ۷۶ هزار مهاجر از مرز ترکیه- اتحادیه اروپا عبور کرده‌اند.
وی افزود: تا ساعت ۹:۵۵ ( به وقت محلی) شمار مهاجرانی که خاک کشورمان را از طریق استان ادیرنه ترک کرده‌اند، به ۷۶ هزار و ۳۵۸ نفر رسید.

اوایل روز جمعه(۹ اسفند) اندکی پس از کشته شدن ۳۴ سرباز ترک در حمله هوایی در ادلب در شمال سوریه، یک مقام ارشد ترکیه گفت: آنکارا از این پس دیگر دروازه‌های مرزی خود را به روی پناهجویانی که می‌خواهند به اروپا بروند، نمی‌بندد. گفته می‌شود در پی درگیری‌ها در ادلب بیش از یک میلیون سوری آواره شده‌اند. 

براساس گزارش تارنمای « این » یونان، ترکیه در توجیه این اقدام اعلام کرده ناتو و اتحادیه اروپا در جنگی که آنکارا در سوریه حضور دارد به اندازه کافی از این کشور حمایت نکرده‌اند.
این رسانه یونانی نوشت: ترکیه با این امید اجازه ورود پناهجویان به کشورش داد که در دوران پس از بشار اسد، بتواند با بکارگیری آنها به عنوان محافظان منافعش، در آینده سوریه استفاده کند. براین اساس آنکارا اجازه ورود پناهجویان را در ابتدای درگیری‌ها در سوریه را داد اما اکنون با تغییر اوضاع میدانی و ناامید شدن ترکیه از سقوط اسد، به دنبال بازکردن مرزهایش برای رفتن پناهجویان به سوی کشورهای اروپایی برآمده است.2023

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha