به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز طی گزارشی به بررسی کارشناسی «نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا» پرداخته است.
این گزارش با اشاره به انتشار این ویروس در کشورهای مختلف اعلام کرد: اگرچه همه اقشار و گروههای سنی در معرض خطر این بیماری قرار دارند، اما با توجه به جمعیت بالای دانشآموزان و دانشجویان، تراکم کلاسهای درسی و دانشگاهی، استفاده از امکانات و فضاهای عمومی و مشترک و درنتیجه آن پیامدهای سلامتی و احتمال بالای انتقال ویروس از طریق این دو گروه به آحاد جامعه، مراقبت و کنترل فضاهای آموزشی از نخستین اقدامات کشورهای مبتلا به این بیماری است.
این گزارش در تبیین مواجهه نظام آموزشی چین با ویروس کرونا یادآورشد: در آغاز شیوع ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین، مدارس و دانشگاهها ازجمله اولین نهادهایی بودند که ازسوی دولت چین تعطیل شدند. با توجه به خطر انتقال سریع این ویروس بهخصوص در مکانهای پرازدحام و با عنایت به حجم گسترده جمعیت دانشآموزی و دانشجویی در کشور چین، با گذشت حدود یک ماه (از ۲۲ ژانویه) از تعطیلی مدارس و دانشگاهها دولت چین تاکنون نیز اجازه بازگشایی به آنها نداده است.
گفتنی است که مقرر گردیده این روند تا پایان فوریه ۲۰۲۰ (یک هفته دیگر) نیز ادامه یابد. اما سیاست دولت چین در این مدت این بوده است که «مدارس و دانشگاهها تعطیل است؛ لکن آموزش و یادگیری تعطیل نیست». بر همین اساس سازوکارهای بسیار گستردهای برای پیشبرد امور آموزشی و تحقیقاتی با تمرکز بر بستر فضای مجازی و آموزش از راه دور طراحی و تدوین نمودهاند.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در تشریح سازوکارهای جدی دولت چین در مواجه با ویروس کرونا به مواردی همچون تشکیل کمیتهای در هر دانشگاه برای پیگیریهای فعالیتهای آن دانشگاه درخصوص مواجهه با ویروس کرونا، برگزاری کلاسهای درس در بستر فضای مجازی، دسترسی رایگان به محتوای مقالات، کتابها، پایاننامهها برای دانشآموزان، دانشجویان و اساتید، ارائه محتوی و تکالیف درسی ویژه دانشآموزان در بستر فضای مجازی ازسوی دولت و ایجاد امکان ارتباط دانشآموزان و اولیای آنها با مدیران و معلمان مدارس، پُر کردن اوقات دانشآموزان در منزل با برگزاری مسابقات تلویزیونی، دسترسی آزاد به بازیهای رایگان، اشاره کرده است.
مرکز پژوهشهای ملجس شورای اسلامی در ادامه با ارائه توصیههایی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، ۵ راهکار را ارائه کرده است؛
۱- با هدف کنترل و مقابله بهینه با شیوع و گسترش این بیماری در جامعه و ایجاد وحدت رویه در مدیریت نظام آموزشی کشور، کلیه مدارس و دانشگاههای دولتی و غیردولتی کشور به مدت سه هفته تا پایان اسفندماه تعطیل شوند و برای جبران عقبماندگیهای تحصیلی به میزان روزهای تعطیلشده به سال تحصیلی افزوده شود.
۲- سازمان صداوسیما برنامههای رایج شبکه آموزش را متوقف کند و متناسب با شرایط کنونی کشور در خصوص ویروس کرونا و تعطیلی نظام آموزشی، به تهیه و پخش برنامههای آموزشی و پرورشی ویژه دانشآموزان (بهخصوص در مقاطع دبستان که امکان خودخوانی کتابهای درسی وجود ندارد) اقدام کند.
۳- وزارت آموزش و پرورش محتوی چندرسانهای آموزش کتابهای درسی دانشآموزان در پایههای مختلف تحصیلی را برای استفاده دانشآموزان بهصورت رایگان در پورتال خود قرار دهد.
۴- وزارت آموزش و پرورش مدیران مدارس و معلمان را مکلف نماید تا در راستای ارائه محتوای کتب درسی به دانشآموزان از بستر پیامرسانهای اجتماعی داخلی استفاده نمایند.
۵- تشکیل کمیته هماهنگی مقابله با کرونا در تمامی دانشگاهها بهمنظور پایش و ارزیابی وضعیت آموزشی و سلامتی دانشجویان دانشگاه و تصمیمگیری درخصوص ضرورت حضور معدود دانشجویان دارای پروژههای تحقیقاتی در دانشگاه و خوابگاه.
راهکارهای مرکز پژوهشهای مجلس درباره مواجهه نظام آموزشی با کرونا
۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۵۸
کد خبر:
83699399
تهران-ایرنا- مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی ضمن بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا ۵ راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس ارائه کرد.
اخبار مرتبط
-
آموزش غیرحضوری راهکارجبران تعطیلی مدارس
اصفهان – ایرنا – انتشار ویروس کرونا نگرانی را در جامعه به ویژه در خانواده تعلیم و تربیت شامل…
-
تصمیمی برای تعطیلی مدارس تا پایان سال گرفته نشده است
تبریز - ایرنا - مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجانشرقی با بیان اینکه در حال…
-
آموزش مجازی دانشآموزان به تعطیلات محدود نشود
تهران-ایرنا-کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل مقابله با بیماری کرونا و…
-
نگرانی برای عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان وجود ندارد
تهران-ایرنا- معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: نگرانی برای عقبماندگی تحصیلی…
نظر شما