کرونا در قم؛ کفن و دفن متوفیان با رعایت موازین شرعی و حضور خانواده‌ها انجام می‌شود

قم – ایرنا - مدیرعامل سازمان آرامستان‌های بهشت معصومه(س)، با تاکید بر اینکه تمام امور مرتبط با کفن و دفن متوفیان با اذن و حضور خانواده آنها انجام می شود، گفت: استفتاء رهبر معظم انقلاب در کفن و دفن متوفیان کرونا در قم با رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیرانه عمل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری قم، عبدالحمید وکیلی روز سه شنبه در گفت و گویی، افزود: با توجه به استفتاء رهبر معظم انقلاب و توصیه اساتید و متخصصان علوم پزشکی مبنی بر رعایت احتیاط در غسل و شستشوی اموات مبتلا به کرونا و نیز رعایت فاصله از جنازه‌های مذکور، به منظور جلوگیری از انتشار ویروس، تدابیری در سازمان آرامستان‌ها اندیشیده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این استفتاء، در کفن و دفن متوفیان کروناویروس، به حداقل واجبات از احکام میت که تیمم و حنوط و کفن روی لباس و اقامه نماز است، عمل می‌شود.

وکیلی بیان کرد: برای انجام این اعمال، مقرر شده است که در تمامی ساعات شبانه روز در هر کدام از مراکز درمانی که به بیماران کرونایی اختصاص یافته یک نفراز طلاب برادر و یک نفر از طلاب خواهر از گروه‌های جهادی و خانه طلاب جوان حضور داشته و اعمال فوق را در مورد متوفیان انجام دهد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های بهشت معصومه (س) گفت: به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا، هماهنگی های لازم با مراکز درمانی استان انجام شده است تا برای انجام این اعمال، لباس، تجهیزات ایمنی و بهداشتی و همچنین محل استقرار مورد نیاز را در اختیار کارشناسان دینی قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برای تطهیر اموات و نماز آن مطابق با فتوای مراجع معظم تقلید نیاز به اذن ولی میت است، چنانچه دسترسی به اولیای اموات مقدور بود اذن گرفته شود ولی چنانچه مقدور نبود مقرر شده که نماینده دفتر رهبری اذن ولی امر مسلمین را به صورت کلی برای این افراد دریافت نمایند.

وکیلی، با تاکید بر اطلاع‌رسانی به خانواده متوفیان و انجام امور مرتبط با کفن و دفن آنها با اذن و حضور ایشان، تصریح کرد: مراکز درمانی اطلاعات خانواده فرد متوفی را در اختیار کارشناسان دینی قرار می‌دهد تا اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت گیرد.

علی‌رضا رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور، افزود: تعداد ابتلای قطعی جدید به ویروس کرونا در کشور از روز گذشته تاکنون ۵۲۳ نفر است و ۱۲ نفر نیز در این مدت فوت کرده‌اند.

وی با بیان این‌که ۲۹۱ نفر نیز بهبودیافته داریم، گفت: بیشترین استان‌های درگیر ویروس کرونا در کشور، استان‌های تهران، قم و گیلان هستند. در قم و گیلان میزان بهبودیافته و بستری‌شده برابری می‌کند.

همچنین به گفته  کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، از مجموع ۵۲۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در کشور، ۲۲۵ نفر در استان تهران، ۶۲ نفر در قم، ۵۳ نفر در گیلان، ۲۳ نفر اصفهان، ۱۸ نفر مرکزی، ۱۸ نفر قزوین، ۶ مورد خراسان رضوی، هشت نفر استان فارس، یک نفر کرمانشاه، ۱۲ نفر مازندران، ۱۰ نفر البرز، هفت نفر هرمزگان، ۱۲ نفر خوزستان، یک نفر سیستان و بلوچستان، چهار نفر آذربایجان غربی، دو نفر ایلام، سه نفر خراسان جنوبی، دو نفر کرمان و یک نفر در استان یزد به‌طور قطعی به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اند.

«بیماری کرونا» ازنظر ابتلا و میزان و شدت تلفات، خطرناک‌تر از آنفولانزا نیست؛ بنابراین مردم جای برای ترس و وحشت مردم نیست و شهروندان تنها باید مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را جدی بگیرند و از حضور در اجتماعات به جد پرهیز کنند؛ استفاده از ماسک، پرهیز از روبوسی و دست دادن و سایر مواردی که در این خصوص توصیه‌شده، بیش‌ازپیش مورد تاکید کارشناسان است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha