برنامه مشخصی برای دورکاری در کشور اعلام شود

تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دولت، قوه قضائیه، مجلس و نهادهای حاکمیتی برنامه مشخصی برای دور کاری اعلام و از این چالش به وجود آمده فرصتی برای ایجاد نظم سیستمی فراهم کنند.

سعید رضا عاملی روز چهارشنبه با انتشار مقاله ای در خصوص شیوع ویروس کرونا به راه حل دور کاری و کار مجازی برای کاهش این ویروس اشاره کرد و به بررسی ابعاد مختلف موضوع دورکاری و نقش فناوری‌های نوین ارتباطی در تسهیل آن پرداخت.
در بخشی از این مقاله آمده است: در فضای مجازی، کار از بستری متصل به مکان مشخص و مرکزی، به هویتی مجزا از مکان و در شکلی غیرمرکزی شده تغییر شکل می‌یابد و مفهوم «کار فراگیر» را با خصوصیاتی چون «نامتمرکز بودن، ناپیوسته بودن، برای همگان بودن و از همه جا قابل اجرا بودن» تحقق می‌بخشد. 
در ادامه این مقاله آمده است: شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، بر کسب و کارها اثر زیادی داشته و برآورد شده است که بیش از پنج میلیون شرکت در جهان در آستانه کاهش شدید رشد اقتصادی هستند.
در کشور چین که مبدأ ویروس کرونا محسوب می شود، برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، دورکاری مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر، در چین تعداد ۱۸ میلیون شرکت از کارکنان خود خواسته اند از خانه کار کنند و تعداد افرادی که از خانه کار می کنند، بالغ بر ۳۰۰ میلیون نفر است.
برای مثال، در کشور ژاپن، گروه پاسونا که پیشتاز راهکارهای اشتغال در این کشور است، ۱۳ هزار نیروی کار قراردادی خود را تشویق کرد در زمان شیوع کرونا از خانه فعالیت حرفه ای خود را دنبال کنند.
تجربه دورکاری در  ایران با شیوع کرونا
مقاله استاد تمام دانشگاه تهران در ادامه درباره دورکاری در ایران بیان می کند: شهرداری تهران اعلام کرد تمام نیروهای شهرداری تهران از جمله پرسنل خدماتی و کارگری علاوه بر کاهش ساعت کاری مطابق ضوابط می توانند از امکان دورکاری استفاده کنند.
این مقاله می افزاید: از چالش ویروس کرونا باید فرصت فراگیر برای امکان دور کاری فراهم کرد تا بازگشت به شرایط عادی از این ظرفیت استفاده شود و شرایط هوای پاک و کاهش تردد ماشین در شهر های بزرگ را فراهم کرد.
عاملی در ادامه این مقاله با طرح پیشنهادهایی، نوشت: بر اساس تجربه برخی کشورها در حوزه دورکاری و کار مجازی، می توان برخی پیشنهادها را مطرح کرد: لازم است دولت، همچنین قوه قضائیه و مجلس و نهادهای حاکمیتی برنامه مشخصی برای دور کاری اعلام کنند. از چالش بوجود آمده فرصتی برای ایجاد نظم سیستمی فراهم کنند که در مشاغل مشخص که بعد اداری، مالی، خدماتی و رسانه ای دارد، امکان کار قابل رهگیری از دور فراهم شود.

وی افزود: در حال حاضر دستور العمل هایی برای دورکاری وجود دارد که لازم است باز نشر و ابلاغ مجدد و بعضی از آنها به روز رسانی شود. سازمان امور اداری و استخدامی در این حوزه باید به صورت جدی فعال باشد. لازم است پشتیبانی فنی و زیرساخت های مورد نیاز برای کار مجازی از طریق شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده های بزرگ کشور فراهم شود.
پیشنهاد دیگر، تنظیم دستورالعمل موقت دورکاری در سطح کلان کشور در دوره شیوع کرونا و در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به بیمه، حقوق و تنظیم ساعات کاری منعطف برای کسب و کارهایی که امکان دورکاری وجود ندارد، است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha