۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۹
کد خبرنگار: 1028
کد خبر: 83701443
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فراز و نشیب‌های پیشگیری و مقابله با کرونا در مازندران

ساری- ایرنا - بررسی‌های میدانی از قطع زنجیره انتقال و پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در مازندران نشان می‌دهد که مسوولیت مدنی شهروندان در کنار وظایف عمومی دولت با فراز و نشیب هایی مواجه است.

رعایت نکات بهداشتی،کاهش تردد و حضور نیافتن آحاد مردم در محیط های بیرونی به ویژه در اماکن عمومی و پرهیز از انتشار اخبار غیرواقعی از مسوولیت‌های مدنی شهروندی است که عملیاتی شدن این مقولات در مناطق مختلف استان با فراز و نشیب های مواجه است.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از سطح شهر ساری مرکز مازندران نشان می دهد ،در حالی که همچنان برخی از نانوایی ها ازکارت خوان استفاده نمی کنند، اما  بعضی ها حتی با اضافه کردن یک نیروی کار فقط کار دریافت و پرداخت وجه نان را به شکل بهداشتی و یا صد درصد با کارتخوان انجام می دهند.

بعضی از  فروشگاه های زنجیره ای و حتی سوپر مارکت های کوچک با گذاشتن یک بسته دستکش پلاستیکی مشتریان را ترغیب به استفاده از آن می کنند و حتی با اضافه کردن نیروی کار ، خواسته های مشتری را خودشان انجام می دهند ، اما در برخی از فروشگاه های بزرگ اصلا به این موارد توجه نداشته  و حتی خودشان نیز مراعات بهداشتی مورد نیاز را انجام نمی دهند.

برخی از رانندگان تاکسی در هر سرویس مقصد و مبدا با داشتن محول ضد عفونی دست ساز خود که شامل مقداری وایتکس با آب است ، دستگیره ها و صندلی خودرو را ضد عفونی کرده ، خودشان از ماسک استفاده می کنند ،از گرفتن وجه نقد خودداری می کنند ،اما بعضی اصلا توجه نکرده و همانند گذشته عمل می کنند.

تهیه ماسک و این که چه کسانی باید از ماسک استفاده کنند از موضوعات مهمی است که همچنان با فراز و نشیب های زیادی بین مردم مازندران عملی می شود ، یعنی در حالی که کارشناسان بهداشتی و پزشکان معتقدند که کرونا ویروس یک بیماری است که از راه هوا منتقل نمی‌شود و از این رو ماسک زدن انسان را در برابر این بیماری مصون نمی‌کند ، خیلی ها بدون توجه به این موضوع علمی حتی قاتع  به داشتن یک یا ۲ ماسک برای خود و خانواده شان نیستند، در عوض بعضی از افراد اصلا به دنبال استفاده از آن نیستند. 

در حالی که بعضی از مردم برای ضدعفونی کردن مکان‌ها به شدت و با هر قیمتی فقط بدنبال محلول های دارای ۷۰ درصد الکل هستند ، بعضی ها به دستورالعمل کارشناسان بهداشتی مبنی بر این که در صورت نبود ماده‌های ضد عفونی کننده می توان از وایتکس برای ضد عفونی کردن محل استفاده کرد ، توجه دارند.

"چهار لیتر وایتکس با غلظت پنج درصد را در ۱۶ لیتر آب مخلوط کنید و از محلول حاصله با غلظت یک درصدی می‌توان برای ضد عفونی کردن مکان‌های مختلف استفاده کرد."

بررسی ها نشان می دهد اگرچه سطح هشدار به شهروندان مازندرانی درباره شیوع کرونا در قالب مصوبات قرارگاه پدافند زیستی استان هر روز در حال افزایش است ، اما برای شکست  دادن ویروس کرونا همه باید با عزم ملی به همه نکات توجه کرده و همکاری کرد.

بررسی میدانی از جدیدترین مصوبه قرارگاه پدافند زیستی مازندران در مورد شهرداری‌های استان که باید ساز و کار لازم در راستای محدودیت سازی اماکن پرتردد به ویژه فعالیت واحدهای صنفی عرضه انواع کالای غیراساسی را با هماهنگی و همکاری اصناف و اتحادیه‌ها عملیاتی و اجرایی کنند،نشان می دهد که برخی از واحد های صنفی در شهرهای مختلف استان عملی شده و برخی ها نیز بی توجهی می کنند.

همچنان برخی از فروشگاه های بزرگ و کوچک و حتی برخی از دست فروشی ها ی خیابان های معروف قارن و فرهنگ ساری مرکز استان مازندران همچنان فعالیت می کنند اما برخی ها نیز اقدام به تعطیلی کردند.

یکی از مهمترین موارد خطر پذیری انتقال و جابجایی ویروس کرونا در مازندران ورود و خروج مسافران است ، موضوعی که همچنان طبق مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا در ورودی شهر ساری افرادی با داشتن پلاکارت اجاره سوئیت و ویلا دیده شده که با مصوبه شورای پدافند زیستی استان مغایرت دارد.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران امروز در نشست مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در محمودآباد  با هشدار به متصدیان مراکز اقامتی و گردشگری برای اجرای مصوبات مقابله با بیماری کرونا ، گفت : به هیچ عنوان تا عادی نشدن شرایط شیوع ویروس کرونا اجازه پذیرش مسافر و گردشگر را در مجموعه‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری نخواهیم داد. 

اگرچه اقتصاد استان مازندران تحت شعاع جدی ویروس کرونا قرار گرفته است و کسب و کار در فروشگاههای مختلف دچار افت شدید شد ، اما طبق اعلام رسمی مسئولان و روایت تجربیات ، تنها راه مقابله و پیشگیری از این ویروس به صفر رسیدن تردد ها و حضورنیافتن در بازار های مختلف شهری و روستایی است.

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد بیماران مشکوک به کرونا در استان مازندران ۲۰۰ نفر اعلام کردند که از این تعداد ۷۲ نفر بیماری آنان مثبت است و تعداد جان‌باختگان ناشی از این بیماری هم ۱۱نفر است.

تاکنون ۱۳۰ نفر از افرادی مبتلا به کرونا در استان پس از درمان از بیمارستان ها و مراکز درمانی ترخیص شدند.

نخستین مورد مشکوک به کرونا در مازندران چهارشنبه ۳۰ بهمن مشاهده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha