۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 83701602
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اتیوپی از نقش آمریکا در بحران سد النهضه انتقاد کرد

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 83701602
اتیوپی از نقش آمریکا در  بحران سد النهضه انتقاد کرد

تهران – ایرنا – « گیدو آندره جاشوا» وزیر خارجه اتیوپی سه شنبه شب در یک کنفرانس مطبوعاتی از تلاش آمریکا برای حل و فصل بحران سد النهضه میان اتیوپی و مصر و سودان انتقاد کرده و آن را « غیردیپلماتیک » دانست.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی چاپ لندن، وزیر خارجه اتیوپی که کشورش در حال ساخت این سد بر روی رود نیل است، قول داد تا آدیس آبابا به مذاکرات جاری در این خصوص ادامه دهد.

وزیر خارجه اتیوپی که کشورش در آخرین دور از مذاکرات حضور نداشت، دستیابی به توافق را تکذیب کرد و نسبت به بیانیه آمریکا در این خصوص ابراز ناامیدی کرد .

جاشوا گفت که کشورش به مذاکرات که با وساطت آمریکا انجام می گیرد، ادامه خواهد داد، اما در عین حال آمریکا را از سرعت بخشیدن به فرآیند گفت وگوها و یا تلاش جهت تاثیرگذاشتن بر نتایج آن برحذر داشت.  

وی اظهار داشت: ما معتقدیم بیانیه اخیر آمریکا غیردیپلماتیک است و نمایانگر کشور بزرگی همچون آمریکا نیست.

وی افزود: ما از آمریکایی ها می خواهیم نقش سازنده ای ایفا کنند زیرا در غیر این صورت چنین نقشی غیرقابل قبول است.

اتیوپی ساخت این سد را برای تامین برق و فرآیند رشد و توسعه کشور لازم و ضروری می بیند اما مصر بیم آن دارد که این طرح بر سهمیه آبش از رود نیل تاثیر منفی بگذارد زیرا این رود ۹۰ درصد آب آشامیدنی و مورد نیاز جهت کشاورزی را تامین می کند.

تنش در حوضچه رود نیل پس از آن آغاز شد که اتیوپی اجرای طرح خود را در سال ۲۰۱۱ شروع کرد. آدیس آبابا این طرح را برای اقتصاد خود حیاتی می داند .

وزارت خزانه داری آمریکا و بانک بین المللی به عنوان ناظر بر روند مذاکرات در سال گذشته وارد عمل شدند تا فرآیند گفت وگوها میان اتیوپی و مصر و سودان را تسهیل بخشند آن هم در حالی که مذاکرات میان این سه کشور به بن بست رسیده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا در هفته گذشته با صدور بیانیه ای دستیابی به توافق را اعلام کرد و از اتیوپی خواست تا آن را هر چه سریع تر امضا کند.

استیون منشن وزیر خزانه داری آمریکا نیز به نوبه خود از عدم حضور اتیوپی در نشست سد النهضه در واشنگتن ابراز تاسف کرد که پنجشنبه هفته گذشته با حضور وزیران خارجه مصر و سودان برگزار شد.

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha