شورای راهبری طرح بوم باید تقویت شود

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر تقویت شورای راهبری طرح بوم تاکید کرد و گفت:‌ این شورا هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده اما انتظار داریم دبیرخانه این طرح در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کاملاً تقویت شده و فراتر برود.

به گزارش روز شنبه سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی، حجت الاسلام علی ذوعلم اظهار داشت: حتی از زیرمجموعه معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری باید به طور مستقیم زیرنظر قائم مقام سازمان فعالیت کند تا از امکانات پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و توان حوزه های تربیت و یادگیری هم استفاده شود.

همکاری با دیگر نهادها در طرح بوم

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: معاونین آموزشی ادارات کل استانی به عنوان مجری اصلی این طرح در سراسر کشور تلقی شوند و معاونت های پژوهشی استان ها به عنوان کمک کننده حضور داشته باشند و کار غنی سازی و ارزیابی را انجام دهند.

حجت الاسلام ذوعلم افزود: در این زمینه فرهنگ سازی، ادبیات سازی و گفتمان سازی نیاز است و کارها به نحوی باشد که معاونان پژوهشی استان ها بر این مورد نظارت کنند و به عنوان همیار و همکار متواضع در کنار مسئولان دیگر حضور داشته باشند و آسیب های طرح بوم را در شورای معاونان مطرح و پیگیری کنید. این فرایندها و جلسات به شکلی پیش برود که وزیر محترم آموزش و پرورش در مصاحبه ها و برنامه ریزی ها، برنامه ویژه مدرسه را جدی تلقی کند.

وی تاکید کرد: حتما ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در این مورد فعال باشد و همکاری بین معاونت علمی ریاست جمهوری از طریق همین طرح بوم جدی شود.

ضرورت رفع موانع حقوقی پیش روی اجرای طرح بوم

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  طرح بوم به هیچ عنوان خارج از برنامه تحول، حوزه های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری و اهداف حوزه های تربیتی نیست؛ آن هم می خواهد ایمان، علم، عمل و اخلاق را گسترش دهد. این طرح برای جبران بخشی از محتوا است که قابل برنامه ریزی متمرکز  نیست.به همین جهت در هریک از مدیریت های زیر مجموعه معاونت طراحی و تولید یک گروه برای غنی سازی برنامه ویژه مدرسه در آن دوره در حال طراحی است تا همه چیز را رصد، پیگیری، تقویت و حمایت کنند.

ذوعلم گفت: باید موانع حقوقی پیش روی اجرای طرح بوم برطرف شود که مدیر مدرسه که می خواهد کارشناس مذهبی، کارشناس ورزشی و کارشناس بهداشتی را از بیرون دعوت کند که با مشکلاتی مواجه می شود؛ حتما باید تدابیری اندیشید تا برخی فرایندها بتوانند به طور کلی افراد مورد تایید به مدرسه دعوت بشوند و از آنها استفاده شود.

تحول در سازمان برنامه‌ریزی آموزشی مورد توجه است

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بر تقویت عزم تحولی در این سازمان تاکید کرد و گفت: این سازمان در تقویت گفتمان عدالت محوری و کاهش تبعیض ها گام های خوبی برداشته است.

وی اظهار داشت: امیدوارم سال جدید با همت همه اعضای سازمان، سال تحول بوده باشد و ساختار سنتی، متحجرانه و غیرعلمی را به ساختاری پویا و تحولی اصلاح کرده باشیم؛ البته از تلاش های همکاران و همراهی همه عوامل سازمانی که با دقت نظر و دغدغه کارشناسی کارها را دنبال کرده و برای تحقق ماموریت ها تلاش و هم افزایی کرده اند باید تشکر ویژه کرد. 

انتظارات آموزش و پرورش، نشان از نقش جدی سازمان دارد

وی همچنین افزود: امسال عزم تحولی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تقویت شد و همه اعضای سازمان به این توجه رسیدند که سازمان پژوهش بارسنگینی بر دوش دارد و باید به سرمنزل مقصود برسیم. انتظارات وزیر محترم آموزش و پرورش، مسئولان قبلی و فعلی آموزش و پرورش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که این سازمان باید نقش جدی تری داشته باشد.

سرانجام بازآرایی تشکیلاتی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بازآرایی تشکیلاتی سازمان با تمام فراز و نشیب ها به جمع بندی رسید و مورد نظر کارشناسان و صاحب نظران، مقولات سازماندهی قرار گرفت و متخصصان فرایندهای برنامه درسی با یک نگاه مترقیانه و پیشرو که مشارکت بخش های غیردولتی را فراهم کند، آن را مورد تأکید قرار دادند.

اجرای کامل برنامه درسی ملی به چه معنا است

حجت الاسلام ذوعلم خاطرنشان کرد: در این خصوص جلسات و مباحث زیادی در داخل و بیرون از سازمان با حضور کارشناسان و متخصصان امر برگزار شد و در نهایت به ۸ کلان پروژه رسیدیم که باید به صورت متمرکز با یک آرایش جدید در نیروها این اقدام را به نقطه مطلوب برسانیم.

به گفته وی، اعتماد علمی، کارشناسی و تحولی که در بدنه ستاد و صف آموزش و پرورش نسبت به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وجود داشت، تقویت شده است. هر چه اینگونه مطالبات از سازمان ما بیشتر باشد یعنی مرجعیت و پاسخگویی بیشتر و بار سنگین تری بر دوش داریم.

مدالی که رهبر معظم انقلاب به سازمان دادند

وی یادآورشد: اردیبهشت ماه امسال مقام معظم رهبری با بیانی حکیمانه مدال "قلب آموزش و پرورش را به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی" نسبت دادند که این وظیفه ما را سنگین تر می کند.

توفیقی بزرگ در توجه بیشتر به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی اعلام کرد: یکی دیگر از توفیقات ما این است که به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به منابع آموزشی، توجه به هویت انقلابی و تقویت آن روحیه ای که در سردار شهید سلیمانی نقطه اوج آن را دیدیم؛ توجه شده است. در همین راستا کارگروههایی تشکیل شده و مشغول انجام کار هستند و کارهای خوبی هم صورت گرفته است.

حجت الاسلام ذوعلم افزود: موفقیت دیگر سازمان، شناسایی و غنی سازی نیروی انسانی بود که با پیوستن تعدادی از دوستان این امر محقق شد. باید بدنبال این باشیم که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به یک سازمان قوی، پیشران و پیشتاز در عرصه تحولی نزدیک تر شود.

وی با اشاره به اینکه ارتباط موثر و مطلوب با استان ها از نظر گفتمان سازی و تبادل نظر و شکل گیری همکاری عمیق بین بخش های مختلف سازمان از دیگر توفیقات است که نیاز به تقویت دارد، گفت: همه مجموعه ها در نقد وضع موجود و ارتقای آن و به دوش گرفتن مسئولیت های بیشتر، تلاش کنند.

ارتباط با حوزه های علمیه و  دانشگاه

وی معتقد است که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارتباط نهادینه شده و بسیار خوبی با حوزه های علمیه و دانشگاه ها دارد. هریک از حوزه های ۱۱ گانه تربیت و یادگیری نیز باید یک نماینده متخصص علمی از حوزه علمیه و یک نماینده متخصص علمی از دانشگاه داشته باشند البته در این بخش دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر مورد توجه ویژه است.

کارنامه قابل قبول سازمان در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب

معاون حاجی میرزایی با اشاره به اینکه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پیگیری محتوای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فراتر از یک نگاه کلیشه ای و اداری کارنامه قابل قبولی ارائه کرد، گفت: با تمام تلاش های صورت گرفته باید کارهای دیگری هم در این زمینه باید انجام دهیم.

وی افزود: جوان سازی سرمایه انسانی متناسب با شأن علمی سازمان مورد توجه است، ارتباط با دانش آموزان به عنوان بهره برداران علمی نهادینه شده و مجموعه شورای مشاوران سازمان هم به عنوان یک مجموعه فکری و اندیشه ای، کمک شایانی است.

مطالبات جدی در خصوص طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه)

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه در طرح بوم مطالبات جدی وجود دارد که حتماً باید مطرح شده و پیگیری شود، اظهار داشت: نخست اینکه بین برخی معاونان وزیر آموزش و پرورش همکاری مشترکی در این خصوص شکل بگیرد. در جلسات مختلف در این خصوص، احساس شده که نگاه ها نسبت به این طرح واحد نیست. نگاه سازمان به طرح بوم این است که این طرح،  یک طرح عادی نیست بلکه روزنه‌ای باز شده تا مدرسه محوری تحقق پیدا کرده و شان و کرامت معلمان و حضور شرکای تربیتی دارای صلاحیت در کنار ما افزایش پیدا کند؛ نیازهای منطقه ای، محلی و مدرسه ای پاسخ داده شود و به چشم انداز مدرسه نزدیک شویم.

حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: دیدگاه مهمتر ما این است که طرح بوم باید تعمیم پیدا کند و ساعت آن در برنامه ها به ۳ ساعت افزایش یابد و مهمتر اینکه در متن برنامه دیده شود و در حاشیه نباشد؛ در بازطراحی دوره های تحصیلی حتماً باید برنامه ویژه مدرسه در متن اصلی برنامه دیده شود.

همدلی با یک نگاه گفتمان محور

وی با اشاره به اینکه در زمینه تقویت گفتمان عدالت محوری و کاهش تبعیض ها در سازمان در آغاز راه هستیم، عنوان کرد:  معتقدم هر دستگاه حاکمیتی در ایران این وظیفه را دارد که در مجموعه خودش تبعیض زدایی کرده و ادای حق نموده و طیف ضعیف دستگاه را مورد حمایت قرار دهد. همه این اهداف با هم افزایی، هم اندیشی و همدلی و یک نگاه گفتمان محور میسر می شود و نه شخص محور.

تقویت آزاد اندیشی

ذوعلم خاطرنشان کرد: آزاداندیشی، پرداختن به مباحث فکری و عمیق در مسائل مختلف تعلیم و تربیت باید در جایی مانند سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام شده و گسترش یابد و از حالت متعصبانه و شعاری فاصله بگیرد.مشارکت پذیری و برگزاری نشست ها با مجامع بیرونی می بایست تقویت شود. ما در حال سیر مسیری هستیم که باید در تمام محافل علمی و کارشناسی مرتبط با نظام تعلیم و تربیت، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی حضور داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha