آثار شکست مذاکرات اوپک‌پلاس بر بازار انرژی

تهران- ایرنا- پس از شکست مذاکرات اوپک‌پلاس بهای نفت برنت حدود ۱۰ درصد سقوط کرد که این موضوع نگرانی‌هایی را برای بازار نفت به وجود آورد؛ اتفاقی که می‌تواند اقتصاد بسیاری از تولیدکنندگان نفت خام جهان را در تنگنا قرار داده و سرمایه‌گذارهای‌ انرژی را نیز فراری ‌دهد.

اجلاس ۱۷۸ اوپک و هشتمین نشست مشترک وزرای اوپک و غیر اوپک در روزهای اخیر در حالی به پایان رسید که بر خلاف پیش‌بینی اغلب کارشناسان نفتی توافقی میان کشورهای صادرکننده نفت در اوپک و صادرکنندگان غیر اوپک حاصل نشد زیرا از میان حدود ۱۰ صادرکننده نفت غیراوپک فقط روسیه با پیشنهاد کاهش تولید اوپک موافقت نکرد. با ادامه روند نفت ارزان در چند سال آینده ممکن است، حتی جهان با کمبود نفت در مقاطعی روبه رو شود. اما چرا روسیه تصمیم گرفت در این زمان با اوپک همکاری نکند؟ پاسخ آن روشن نیست. می‌توان حدس زد که این کشور به‌دنبال خارج کردن نفت‌های گران از جمله نفت شیل از بازار است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

روزنامه اعتماد: شکست مذاکرات اوپک در روزهای ۵ و ۶ مارس، بدترین مذاکرات اوپک در تاریخ ۶۰ ساله این کارتل نفتی بود.

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: تلاش‌های چند هفته‌ای عربستان و متحدانی همچون عراق و امارات برای کاهش بیشتر تولید نفت نتیجه نداد و غیراوپکی‌ها به رهبری روسیه حاضر به کاهش بیشتر تولید برای سه ماهه دوم سال نشدند و از سویی توافق کاهش تولید تا ماه مارس نیز تمدید نشد. بنابراین از اول آوریل تولید کشورهای غیر عضو به روال عادی باز می‌گردد. شاید بتوان مذاکرات اخیر آن هم در میانه کاهش شدید قیمت نفت در بازار را پایانی بر همکاری اوپک و غیر اوپک دانست. تقریبا تمام اعضای اوپک، بودجه‌ای وابسته به نفت دارند که تنها با قیمت بالاتر متعادل می‌شود؛ بنابراین هر تعللی در اتخاذ یک سیاست جدید، به بر هم خوردن توازن اقتصادی در این کشورها منجر می‌شود. نکته‌ای که عربستان به راحتی از کنار آن نمی‌گذرد. قیمت نفت در آخرین روز از معاملات هفته و پس از مذاکرات ناموفق اوپک پلاس قیمت نفت برنت به ۴۵ و نفت امریکا به ۴۱.۲۸ دلار رسیده که بدترین افت قیمت نفت در ۱۰ سال اخیر است.

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت: تعطیلات پایان هفته گذشته روزهای شلوغی برای بازار نفت بود. روز جمعه اتحاد اوپک و اوپک‌پلاس پس از چهار سال همکاری برای حمایت از قیمت نفت در بازار جهانی از هم پاشید تا طلای سیاه بزرگترین سقوط قیمت خود در ۱۱ سال گذشته را تجربه کند. پس از آنکه اعضای اوپک در روز پنجشنبه بر سر کاهش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه دیگر از تولید روزانه خود به توافق رسیدند، امید می‌رفت تا این تصمیم با موافقت روسیه به‌عنوان رهبر اوپک‌پلاس به مرحله اجرایی درآمده و نرخ نفت را دست‌کم در کانال ۵۰ دلاری حفظ کند. با این حال روسیه این تصمیم را نپذیرفت. بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت ایران از جلسه اخیر به‌عنوان یکی از بدترین نشست‌های تاریخ اوپک یاد و تاکید کرد که باب مذاکرات همچنان باید باز بماند. با توجه به تنوع درآمدی روسیه و عدم وابستگی مطلق این کشور به درآمدهای نفتی به نظر می‌رسد برنده اصلی بازی نفتی اخیر با اختلاف زیاد، روسیه باشد. اوپک، روسیه و ۹ کشور غیرعضو اوپک که به گروه اوپک‌پلاس معروف هستند، در آخرین روزهای چهارمین سال توافق کاهش تولید نفت به‌ سر می برند. توافقی که با هدف تقویت قیمت‌ها شکل گرفته بود اما در عین حال روسیه می‌توانست از طریق آن، به برخی مقاصد سیاسی خود در مقابله با آمریکا نیز دست یابد. این گروه در دسامبر با کاهش یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید و عرضه در روز موافقت کرده بود که قرار است مدت اجرای آن در پایان ماه میلادی جاری منقضی شود.

چالش بزرگ کرونا برای بازارنفت ایران و جهان، عنوان مطلبی در روزنامه همدلی است، در بخشی از آن می خوانیم: انتظار می‌رفت رشد مصرف روزانه جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به پارسال ۱.۱میلیون بشکه باشد. اما شیوع کرونا باعث شد در سه ماهه ابتدایی سال مصرف نفت نه تنها رشد مصرف نداشته باشد، بلکه حتی مصرف روزانه نفت در جهان حدود ۴۴۰هزار بشکه نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته میلادی کاهش نیز پیدا کند. در پی این بحران نفتی که گریبان کشورهای زیادی را گرفته است تصمیم گرفته شد طی نشست اوپک تدبیری اندیشیده شود تا ضمن به کارگیری سیاستی از روند کاهشی قیمت نفت جلوگیری شود. در پی این نشست تصمیم بر این گرفته شد تا برای کنترل قیمت نفت در بازارهای جهانی میزان عرضه کاهش پیدا کند. ولی با این حال نشست روز جمعه اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره تولید نفت شکست خورد و بلافاصله قیمت نفت ۸درصد سقوط کرد و به بشکه‌ای ۴۶دلار رسید. الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، گفته است این کشور از اول آوریل (سه هفته دیگر) محدودیتی برای تولید نفت نخواهد داشت. کشورهای اوپک و غیراوپک گفته‌اند برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت به رایزنی ادامه خواهند داد. توافق قبلی اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده، از جمله روسیه، برای سقف تولید در پایان ماه جاری به پایان می‌رسد و این امر بسیاری از کارشناسان اقتصادی و نفت جهان را نسبت به آینده این بازار نگران کرده است. با شکست این نشست یعنی از یک ماه دیگر همه این ۲۳ کشور عضو و غیرعضو می‌توانند شیرهای نفت را تا آخر باز کنند؛ کاری که در شرایط کاهش تقاضا می‌تواند به کاهش هر چه بیشتر قیمت منجر شود.

محمدعلی خطیبی، کارشناس ارشد حوزه انرژی درباره سرنوشت بازار نفت و آنچه در انتظار این بازار است، به خبرگزاری ایسنا گفت: در حال حاضر بازار نفت  شرایط مساعدی ندارد و هیچ تصمیمی برای تداوم  کاهش تولید و یا افزایش میزان کاهش تولید گرفته نشده و بازار  به حال خود رها شده است. این مساله موجب شد که قیمت نفت کاهش یابد و پیش بینی می شود که این روند کاهشی ادامه داشته باشد و حتی ممکن است که با خاتمه  فصل زمستان و کاهش تقاضای فصلی، قیمت هر بشکه نفت حتی به زیر ۴۰ دلار  نیز برسد. جای امیدواری وجود دارد که این رایزنی ها منجر به حفظ کاهش تولید یا به عبارت بهتر مدیریت بازار شود و اگر این تلاش ها  موفقیت آمیز باشد، می توان قیمت ها را بهبود بخشید؛ در غیر این صورت روند کاهش قیمتها ادامه خواهد داشت.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم نرسی قربان کارشناس بین‌الملل انرژی نوشت: قیمت نفت تا چه اندازه کاهش خواهد داشت و روسیه با چه انگیزه‌ای پیشنهاد اوپک برای کاهش تولید را رد کرده است.  از یکسو کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک موافق کاهش تولید می‌توانند به آسانی مقدار ۳۰۰ هزار بشکه در روز را که قرار بود روسیه کاهش دهد، بین خود تقسیم کنند و یک میلیون و۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش تولید را عملی سازند. ولی بازارهای نفت احتمالاً به این تصمیم واکنش مثبتی نشان نخواهند داد؛ مگر آنکه روسیه اعلام کند که قصد افزایش تولید را ندارد.از سوی دیگر، اگر این کشورها به تولید فعلی خود ادامه دهند، با گسترش بیماری کرونا که منجر به رکود اقتصادی در جهان و کاهش تقاضا برای نفت است، ممکن است که شاهد سقوط قیمت نفت به زیر ۴۰ دلار هم باشیم. این قیمت پایین‌تر از سطحی است که این کشورها در بودجه‌های خود برای قیمت نفت پیش‌بینی کرده‌اند. نیاز به قیمت نفت برای تعادل بودجه می‌تواند سیاست‌های نفتی کشورها را تحت تأثیر قرار دهد. مثلاً گفته می‌شود که عربستان در شرایط حاضر که درگیر جنگ در یمن و فروش قسمتی از سهام آرامکو است نفت حدود ۸۰ دلاری را برای بودجه خود لازم دارد؛ در حالی که روسیه می‌تواند نفت حدود ۴۰ دلاری را نیز تحمل کند. در هر حال کاهش ۱۰ درصدی اخیر قیمت نفت و احتمال کاهش بیشتر آن صنعت نفت و گاز را بار دیگر با تحولات عمده‌ای مواجه خواهد کرد. تولید نفت از لایه شیل در امریکا دچار کاهش خواهد شد. البته برای آن گروه از دست اندرکاران تولید نفت شیل که در زمانی که قیمت نفت حدود ۷۰ دلار بود، تولید خود را در بازارهای آینده پیش فروش کرده‌اند، تولید تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. در مقابل آنهایی که از این مکانیسم‌های بازار استفاده نکرده‌اند، متحمل ضرر خواهند شد. اما در کل شاهد کاهش سرمایه‌گذاری در نفت غیرمتعارف (نفت شیل) خواهیم بود.

روزنامه ایران در مطلبی دیگر با عنوان آیا نفت وارد کانال ۳۰ دلار می شود؟،‌ نوشت: بازی از روز جمعه شروع شد. سیاست سخت گیرانه و به تعبیر روس‌ها «باج گیرانه» وزیر نفت سعودی در اجلاس ۱۷۸ اوپک و هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک، شکست عجیبی خورد و این اتفاق، صادرکنندگان نفت خام حاضر در توافق کاهش تولید را روی پل‌های معلق به‌حال خود رها کرد. سیاستی که کاهش تولید یک میلیون بشکه‌ای اعضای اوپک را به کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید غیر اوپک پیوند زده بود و مشروط به همکاری روسیه کرده بود. در نتیجه، با «نه» قاطع روس‌ها، اکنون حتی همان توافق‌های قبلی کاهش تولید میان اوپک و غیراوپک هم وجود ندارد و از ماه آوریل یعنی حدود ۲۰ روز دیگر، همه می‌توانند با حداکثر توان خود نفت خام تولید و به بازار عرضه کنند. این موضوع در وهله اول، قیمت نفت را بشدت کاهش داد. به‌طوری که روز جمعه، قیمت شاخص برنت با بیشترین افت روزانه خود طی ۱۱ سال اخیر به محدوده ۴۵ دلار رسید. البته بازار در انتظار قیمت‌های پایین‌تر است و پیش‌بینی می‌شود که این روند کاهشی تا قیمت‌های کمتر از ۴۰ دلار نیز ادامه داشته باشد. اتفاقی که می‌تواند اقتصاد بسیاری از تولیدکنندگان نفت خام جهان را به مرز ویرانی برساند. اما چطور شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت و انرژی سعودی با این میزان از تجربه و سابقه تشخیص نداد که روسیه حاضر به کاهش تولید و همراهی با اوپک نخواهد شد و با رد شرط سازمان، بازی جدیدی را در بازار نفت آغاز خواهد کرد؟ سؤال اینجاست که اکنون چه چیزی در انتظار قیمت‌های نفت و اقتصاد و سیاست کشورهای صادرکننده و واردکننده نفت است؟۱.۷ میلیون بشکه نفت خام به بازار بازمی‌گردد؟

روزنامه جهان صنعت در گزارشی آورده است:‌ روز شنبه پس از آنکه روسیه به پیشنهاد اوپک برای کاهش شدید تولید نفت به منظور تثبیت قیمت‌ها پاسخ منفی داد و اوپک در واکنش، محدودیت تولیدش را متوقف کرد، قیمت شاخص نفت‌خام برنت بیشترین افت روزانه خود را در بیش از ۱۱ سال اخیر تجربه کرد. در همین حال قیمت نفت برنت که روز سه‌شنبه تا بالای ۵۲ دلار در هر بشکه نیز رسیده بود با کاهشی ۷.۹ درصدی به ۴۵ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. نفت شاخص آمریکا نیز از ۴۴ دلار و ۷۶ سنت به ۴۱ دلار و ۲۸ سنت رسید تا افتی ۴.۸ درصد را تجربه کند. این در حالی است که با توجه به ادامه شیوع کرونا در جهان‌ به‌نظر می‌رسد روند کاهش قیمت در بازار نفت ادامه داشته باشد. در این شرایط با وجود آنکه برخی از کارشناسان انتظار داشتند اوپک برنامه‌های کاهش تولید خود در جهت حمایت از قیمت‌ها را بدون روسیه انجام می‌دهد و کاهش ۳۰۰ هزار بشکه‌ای روسیه را نیز اجرایی می‌کند اما به نظر می‌رسد جنگ نفتی‌ای پیش‌رو خواهیم داشت که به گفته کارشناسان می‌تواند به راحتی نفت را به کانال ۳۰ دلار برساند. گفته شده قرار است سعودی‌ها از ماه آینده به جای کاهش تولیدات خود، حجم تولیدات را از روزانه هفت میلیون به ١٠ میلیون بشکه افزایش دهند! طبق اطلاعاتی که توسط منابع بدون ذکر نام در اختیار بلومبرگ قرار گرفته عربستان به شکل خصوصی به برخی بازیگران بازار اعلام کرده در صورت نیاز تولید خود را تا ۱۲ میلیون بشکه در روز نیز بالا می‌برد. به گفته کارشناسان با در نظر گرفتن آثار کرونا بر تقاضای نفت، این کار عربستان بازار را به شکل کامل به هم خواهد ریخت. یک تحلیلگر بازار نفت به بلومبرگ می‌گوید: «در مقیاس صنعت نفت این کار مانند اعلام مستقیم جنگ است.»

روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب تیتر سقوط آزاد نفت با «نه» روسی، نوشت: درحالی‌که همه منتظر یک اقدام عملی از جانب اوپک و متحدانش در آخر هفته گذشته بودند، این گروه در رسیدن به توافقی برای کاهش تولید شکست خورد. مخالفت غیرمنتظره روسیه به‌عنوان رهبر غیراوپکی‌ها با پیشنهاد کاهش تولید، شوک بزرگی به بازار نفت وارد کرد، به‌طوری‌که شاخص‌های برنت و نفت‌خام آمریکا روز جمعه به ترتیب ۹ و ۱۰درصد سقوط کردند تا بیشترین ریزش روزانه نفت از سال ۲۰۰۸ رقم بخورد. مخالفت روسیه با کاهش بیشتر تولید موجب شد که این گروه حتی توافق قبلی خود مبنی بر کاهش تولید .۱.۷میلیون بشکه در روز را هم تمدید نکند، بنابراین تولیدکنندگان نفت از اول آوریل(ماه آینده میلادی) می‎توانند بدون هیچ محدودیتی به میزان دلخواه به تولید نفت بپردازند. اعضای اوپک پیش از دیدار با غیراوپکی‌ها توافق کرده بودند تولید را به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهند که از این میزان یک‌سوم یعنی ۵۰۰ هزار بشکه بر دوش روسیه و دیگر اعضای غیراوپک بود. اما روسیه روز جمعه این پیشنهاد را نپذیرفت و به گفته منابع آگاه بر موضع خود که تمدید توافق قبلی اوپک‌پلاس تا ژوئن بود، پافشاری کرد.

به گزارش ایسنا، مهم نیست مخالفت روسیه در کوتاه مدت تا چه اندازه ناراحت کننده است اما به نفع منافع بلندمدت عربستان سعودی و اوپک تمام خواهد شد. استراتژی عربستان سعودی برای کاهش تولید نفت به منظور تقویت قیمتها موثر واقع نشده و باعث از دست رفتن سهم بازار این کشور و قیمت‌های پایین‌تر شده بود که بدترین اتفاق ممکن بودند. این کشور در یک دهه گذشته موارد متعدد کاهش تولید را با سایر اعضای اوپک هماهنگ کرده بود و در چند سال اخیر دامنه همکاری خود را توسعه بخشیده و با گروهی از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک شامل روسیه متحد شده بود. طی این مدت در حالی که عربستان سعودی و روسیه مدام سهم بازارشان را به تولیدکنندگان غیراوپک به خصوص تولیدکنندگان آمریکایی واگذار می کردند، قیمتهای نفت هم پایینتر می رفتند. شاید بهترین راه برای نشان دادن این که کشورهای مذکور چه اندازه سهم بازارشان را از دست داده اند مقایسه تولید سه تولیدکننده بزرگ جهان در مدت هشت سال اخیر است.

امید شکری کارشناس ارشد دیپلماسی انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا در مورد اجلاس اخیر اوپک اظهار داشت: این اجلاس در شرایطی آغاز شد که دو هفته پیش وزیر انرژی روسیه آقای الکساندر نواک اعلام کرد که روسیه هیچ مخالفتی با کاهش تولید اعضای اوپک ندارد. در عین حال خاطرنشان کردند که آنها از شرایط فعلی راضی هستند و به هیچ وجه قصد ندارند که سقف تولیدشان را کاهش دهند بنابراین انتظار داشتند که اعضای اوپک با کاهش تولید بازار را به تعادل برساند.  از سویی این اجلاس همزمان با شیوع ویروس کرونا آغاز شد که تأثیر آن بر اقتصاد چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی باعث نزولی شدن قیمت نفت شده، به طوری که این روند از اکتبر شروع شده و سرعت آن نیز افزایش پیدا کرده است. بنابراین در این اجلاس کاهش قیمت نفت دغدغه اصلی اوپک محسوب می‌شد. همانطور که اشاره کردم، روسیه اعلام کرده است که با شرایط فعلی مشکلی ندارد و به این سقف تولید و قیمت راضی است. به نظر بنده روسیه به دنبال آنست که از اهرم کاهش تولید در مسائل منطقه‌ای و جهانی از عربستان امتیازگیری کند و به اهداف منطقه‌ای و بازار جهانی انرژی برسد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب آورده است: قیمت نفت بامداد دوشنبه با سقوط شدید بالای ۲۰ درصدی، بیشترین کاهش یک روزه را در نزدیک به ۳۰ سال اخیر تجربه کرد. نفت برنت با ۲۲ درصد معادل ۹.۹۵ دلار کاهش به ۳۵.۳۲ دلار و شاخص نفتی «وست تگزاس اینترمیدیت» با ۸.۹۹ دلار افت، معادل ۲۱.۸ درصد به ۳۲.۲۹ دلار رسید. پس از سقوط ۳۰ درصدی قیمت نفت برنت و شاخص وست تگزاس اینترمیدیت در سال ۱۹۹۱، این دومین سقوط بزرگ یک روزه در تاریخ آن‌ها است. قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت در ابتدای معاملات امروز کاهش شدیدتری را شاهد بود که به ترتیب به ۳۱.۰۲ و ۳۰ دلار رسیدند که از اوایل سال ۲۰۱۶ تاکنون سابقه نداشت. سقوط آزاد قیمت نفت پس از کاهش شدید در هفته گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، به دلیل اقدام عربستان در کاهش قیمت نفت تولیدی خود و عدم توافق اوپک با روسیه روی داد. شرکت نفتی آرامکو سعودی روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که بهای نفت سبک فروش آسیا خود را برای ماه آوریل سه دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه و برای ماه مارس نیز ۶ دلار در هر بشکه در مقایسه با متوسط قیمت نفت خام عمان و دبی کاهش داده است.

رسانه های اصولگرا

خبرگزاری تسنیم: وضعیت امروز عربستان شاید بدترین وضعیت اقتصادی باشد که این کشور تجربه کرده باشد و پر بیراه نیست اگر بگوییم این کشور هم‌اکنون در یک «ابربحران» قرار دارد. بحرانی که باعث‌وبانی‌اش کسی نیست جز محمد بن سلمان.

خبرگزاری تسنیم در مطلبی آورده است: با شیوع ویروس کرونا، قیمت نفت وارد کانال ۴۰ دلاری شد و ارزش سهام عربستان به کمترین میزان خود از ابتدای عرضه آن رسید. ارزش سهام شرکت آرامکو به پایین‌ترین حد از زمان عرضه اولیه آن در بورس در ماه دسامبر رسید، یعنی ۳۱.۵ ریال. بن سلمان در چنین شرایطی حتی به سمت اصلاح یارانه‌های انرژی رفته و قصد دارد با افزایش بهای برق، درآمد دولت را افزایش دهد. از سوی دیگر طرح دولت برای افزایش قیمت بنزین با اعتراضات بسیاری از مردم عربستان به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. شرکت آرامکو فاش کرد که مدت بازنگری دوره‌ای نرخ بنزین از ماه فوریه جاری به‌جای هر سه ماه یک‌بار، ماهانه تعیین خواهد شد. هم‌زمان با چنین وضعیتی ۵۰۰ شرکت عربستانی به ورشکستگی رسیدند؛ در شش ماه گذشته سود شرکت سابیک بزرگ‌ترین شرکت پتروشیمی عربستان ۵ میلیارد ریال بوده است درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته این شرکت ۱۲.۲ میلیارد سود کرده بود. این به معنای ضرر ۶۸ درصدی این شرکت است. چندی پیش بود که واشنگتن‌پست پیش‌ازاین در گزارشی با اشاره به اینکه بین ۲ تا ۴ میلیون سعودی با درآمد ماهانه کمتر از ۵۳۰ دلار (روزی ۱۷ دلار) زندگی می‌کنند اعلام کرد بیکاری و فقر در حال افزایش است و دولت سعودی میزان فقر را پنهان می‌کند. همه این‌ها در حالی است که نشانه‌های بدی از کسری بودجه عربستان شنیده می‌شود. به‌عنوان نمونه مؤسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز، پیش‌بینی کرد کسری بودجه دولت عربستان سعودی به‌طور متوالی افزایش یابد.

سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مذاکرات اخیر اعضای اوپک در خصوص میزان تولید نفت گفت: اعضای اوپک نتوانستند در نشست روز جمعه خود با تولیدکنندگان غیر عضو به توافقی بر سر کاهش میزان کنونی عرضه جهانی نفت برسند. در واقع میزان کاهش ۱.۵ میلیون بشکه ای با همکاری روسیه توافق شده بود اما در این میان غیر اوپکی‌ها مخالفت کردند. به دنبال این تصمیم قیمت نفت به حالت رها شده در آمده است. امروز هم کشور عربستان قیمت نفت را کاهش داد و نفت خود را با کشور آمریکا با قیمت  ۷ دلار، آسیا ۳ دلار و اروپا ۵ دلار  ارزان تر معامله کرد. بسیاری از کارشناسان در این زمینه این کاهش قیمت نفت را جنگ نفتی می نامند. عدم توافق اعضای اوپک و غیراوپک به ویژه روسیه برای کاهش تولید جهانی نفت باعث شد تا قیمت نفت برنت به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ براساس اعلام وزیر انرژی روسیه، هیچ توافق دیگری برای کاهش تولیدات نفتی مابین مسکو، متحدانش و اعضای اوپک وجود نداشته و گروه اوپک پلاس همچنان وضعیت بازار را رصد خواهد کرد.به دنبال مخالفت روسیه با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش تولیدات بیشتر نفت در راستای حمایت از قیمت‌ها و تثبیت آن، بهای نفت بیش از ۷ درصد سقوط کرد.سازمان کشورهای تولیدکننده نفت امیدوار بودند با متقاعد کردن روسیه بتوانند با آثار نامطلوب اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت جهان، مقابله کرده و در راستای تثبیت بازار قدم بردارند.با این حال، «الکساندر نواک» با تایید مخالفت روسیه با این تصمیم گفت: با توجه به تصمیم اتخاذ شده، از اول آوریل ۲۰۲۰ (۱۳ فروردین ماه ۹۹) به بعد نه ما (مسکو) و نه هیچکدام از اعضای اوپک و غیراوپک ملزم به کاهش تولیدات نفتی نیستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز دوشنبه قیمت نفت در حالی ۳۰ درصد سقوط کرد که به دنبال توافق نکردن روسیه و اوپک برای کاهش تولید نفت، عربستان قیمت فروش نفت خود را پایین آورد تا جنگ قیمت به صورت علنی آغاز شود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۳۰ درصد سقوط کرد و به ۳۱.۰۲ دلار رسید، که پایین‌ترین سطح از فوریه ۲۰۱۶ تا کنون است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۲۷ درصد سقوط کرد و به ۳۰ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از فوریه ۲۰۱۶ تا کنون است. اگر معاملات امروز به همین منوال بگذرد، این بدترین روز شاخص نفت آمریکا از ژانویه ۱۹۹۱ و جنگ خلیج فارس و دومین روز تاریک تاریخ آن خواهد بود. جان کیلداف از اگین کپیتال می‌گوید: عربستان سعودی که نتوانست مشکل تولید مازاد را حل کند حالا به دنبال همه را با خود به پایین بکشد. البته عربستان سعودی تا به حال در بین همه تولیدکنندگان با کمترین هزینه تولید می‌کرده است (و تحمل قیمت پایین‌تری را دارد).  او ادامه داد: باید منتظر واکنش سایر تولیدکنندگان، به ویژه تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا بود.

علیرضا سطانی  استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد انرژی در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: شکست بزرگ عنوانی است که بسیاری از ناظران سیاسی و اقتصادی برای اجلاس اخیر اوپک به کار می برند. چرا شکست بزرگ؟ اوپک و به عبارت دقیق تر اوپک پلاس، پس از ۴ سال نتوانست به توافق جامعی برای کاهش تولید نفت اعضا دست پیدا کند. قیمت نفت در پی بروز و شیوع ویروس کرونا به خصوص در چین و کشورهای آسیایی به شدت در ۲ ماه گذشته پایین آمده بود و انتظار می رفت با توجه به کاهش تقاضا، کشورهای عضو اوپک به همراه کشورهای تولید کننده نفت غیر اوپک در اقدامی فوق العاده، دست به کاهش تولید نفت بزنند تا مانع از کاهش بیشتر قیمت ها در بازار شوند اما چنانکه در یادداشتی که در روز پنج شنبه با عنوان "چالش اوپک؛ کرونا یا روسیه" در خبرآنلاین هم منتشر شد، پیش بینی کردم که دستیابی به این هدف در اجلاس ۱۷۸ اوپک (پنج شنبه و جمعه گذشته)، بسیار سخت است چرا که از قبل از برگزاری اجلاس نشانه هایی مبنی بر عدم همکاری کشورهای غیراوپک برای ان کاهش وجود داشت و عملا هم اتفاق افتاد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha