کیت‌های ایرانی تشخیص کرونا تا پایان امسال به تولید انبوه می‌رسند

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تمهیدات لازم برای تولید انبوه کیت تشخیصی کرونا انجام شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری شرکت های ایرانی موفق به تولید انبوه آنها شوند.

حسین وطن پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه برخی شرکت های دانش بنیان موفق به ساخت کیت های تشخیصی کرونا شده اند، اظهار داشت: این محصول طی چند روز آینده پس از انجام تست های عملکردی و ارزیابی های علمی وارد بازار داخلی خواهند شد.

وی ادامه داد: مقدار اندکی نگرانی در مورد تهیه برخی مواد اولیه کیت های تشخیصی وجود داشت که با توجه به تدابیر صورت گرفته و تجربیات و سابقه شرکت های فعال، این موضوع رفع شده و وعده مسئولان در این زمینه به زودی محقق خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: هرچند شرکت های برگزیده برای تولید کیت تشخیصی کرونا از توانایی، دانش و تجربیات بالایی برخوردار هستند، اما از آنها تعهداتی در مورد حجم تولید و کیفیت محصول اخذ می شود.

وطن پور در پاسخ به این سوال که آیا سه شرکت برگزیده می توانند نیاز کشور را در این زمینه برطرف کنند، گفت: حتی یکی از آنها هم می توانند نیاز داخلی را در این زمینه برطرف کند اما برای اطمینان بیشتر سه شرکت برای این منظور انتخاب می شوند.

وی افزود: ۵۲ شرکت ایرانی آمادگی خود را برای تولید کیت های تشخیصی کرونا اعلام کرده اند که طی دو جلسه هشت شرکت از بین این شرکت ها که ظرفیت تولید تجاری و صنعتی دارند، انتخاب شدند. اغلب این شرکت ها دانش بنیان هستند.

وطن پور با اشاره به اینکه این شرکت ها از نظر علمی و دانشی در سطح بسیار مطلوبی قرار دارند و دارای سابقه تولید کیت های تشخیصی هستند، افزود: کیت های ساخته شده این شرکت ها در معرض نمونه های واقعی ویروس قرار می گیرند تا کیفیت آنها دقیقا ارزیابی شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: از بین هشت شرکت موجود سه شرکت انتخاب خواهند شد که صندوق نوآوری و شکوفایی از آنها حمایت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این کار برای تولید دارو و واکسن کرونا نیز انجام خواهد شد، گفت: تعدادی از شرکت های دارویی هم آمادگی خود را برای ساخت داروی کرونا اعلام کردند که تعدادی از آنها پس از ارزیابی های علمی و بررسی های دقیق کارشناسانه انتخاب خواهند شد.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: تدابیر لازم برای تولید ماسک، ضدعفونی کننده ها، کیت های تشخیصی، دارو و واکسن انجام شده است تا در نیمه اول سال آتی این فرآورده ها به وفور در دسترس مردم قرار گیرند.

خبرنگار: ناهید شفیعی 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha