«عصر جدید» یکه‌تاز میدان خالی برنامه‌های تلویزیونی

تهران- ایرنا- در روزهای خانه‌نشینی مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه «عصر جدید» یکه‌تاز میدان در جذب مخاطب شده است و برنامه‌های جدید با شکست نسبی از سوی مخاطب روبرو شده‌اند.

سه هفته ای از آغاز اسفند می گذرد، ماهی که هر سال در انتظار آغاز نو شدن طبیعت و سال با شور و شادی همراه می شود و حس و حال بهار را در رگ ایران جاری می کند امسال با ظهور ویروسی جدید و پیامدهای آن شکل دیگری به خود گرفته است.

با شیوع ویروس کرونا در سه هفته گذشته در کشور که در پی آن بسیاری برنامه های تفریحی و هنری از جمله موسیقی، تئاتر، سینما و برنامه های جمعی تعطیل شدند و به درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تردد در سطح شهرها محدود و کمتر شد به جای شلوغی و ازدحام هر ساله، سکوت و خلوتی تمام شهر را فرا گرفته است. مردم به اجبار برای حفظ سلامت و رعایت بهداشت به نوعی قرنطینه خانگی روی آورده اند و زمان بیشتری را در خانه های خود در کنار خانواده می گذرانند که این شرایط لزوم سرگرمی ها در خانه را بیشتر کرده است.

این اجبار نه فقط با فضای مجازی پر می شود؛ بلکه نیاز به تماشای برنامه های سرگرم هر روز بیش از گذشته دیده می شود و برطرف کردن بخش اعظمی از این نیاز بر عهده تلویزیون های اینترنتی و صدا و سیما است. البته با وجود تسهیلات برای شبکه نمایش خانگی در بخش فیلم سینمایی، مجموعه های تلویزیونی، انیمیشن و کارتون، صداوسیما رقابت تنگاتنگی با شبکه نمایش خانگی دارد و البته نباید فراموش کرد همچنان تلاش های بسیاری برای جذب بیشتر مخاطب می کند و در این میان به سراغ برنامه ای رفته است که بیش از هر برنامه دیگری مخاطب در یکسال اخیر داشته است.

عصر جدید با اجرای احسان علیخانی که قرار بود در اسفند برنامه های خود را آغاز کند حالا در این زمان کرونایی با برنامه های جنبی بسیاری به غیر از برنامه اصلی میهمان خانه های مردم می شود و البته پخش برنامه محبوب دورهمی به مجری گری مهران مدیری با وجود اینکه برنامه از پیش ضبط شده نداشته است به ضبط و پخش خود ادامه می دهد.

در این میان برنامه هایی مانند مسابقه ایران با اجرای سام درخشانی و اتفاق با حضور رضا رشیدپور برای نخستین بار روی آنتن می روند که البته هنوز مخاطب و تماشاگر ویژه ای را برای خود دست و پا نکرده است و شاید به همین دلیل تلویزیون با عصر جدید آنتن شبانه، روزهای کرونایی خود را پر کرده است.

از همان روزهای اخبار شیوع کرونا در اسفندماه برنامه عصر جدید با وجودی که ضبط آن به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، روی آنتن شبکه سه رفت اما نه مانند فصل اول این برنامه با آغاز قسمت اصلی بلکه صدا و سیما از این برنامه به عنوان پروژه ای پر طرفدار بهره مند شد تا برای ساعات پایانی روز خود با ویژه برنامه هایی از جمله راستی آزمایی در پنج قسمت و هشتگ عصر جدید که به نقل از علیخانی با گروهی ۳۰ نفره در این روزهای کرونایی ضبط شده است آنتن شبکه سوم را پر کند.

عصر جدید در این روزهایی که مردم در خانه مانده اند تماشاگران بیشتری را به خود جلب کرده است و البته علیخانی به عنوان مجری، تهیه کننده و با تاکید خود به عنوان میزبان این برنامه با دست پر از برنامه های ضبط شده پیش از شروع کرونا توانسته نه تنها در اسفندماه ساعت ها مردم را پای تلویزیون نگه دارد بلکه در تمام شب های ایام نوروز نیز با همان برنامه هایی که پیش از اسفندماه جلوی دوربین برده است کنداکتور برنامه شبکه سه را تا حدی کند.

برنامه عصر جدید که یک پروژه استعدادیابی تلویزیونی است فصل نخست خود را از زمستان سال گذشته روی آنتن برد و در تابستان نیز برندگان نهایی آن معرفی شدند و در فصل دوم نیز که این روزها با تغییراتی پخش می شود بعد از راستی آزمایی صدها نفر از میان هزاران فیلم ارسال شده به برنامه، این شب ها میزبان تماشاگرانی است که در خانه به دلیل پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا خود را قرنطینه کرده اند.

از سوی دیگر برنامه دورهمی نیز آخر هفته ها مانند گذشته میزبان مخاطبان می شود و قرار است در ایام نوروز نیز هر شب میهمان خانه های مردم شود در این روزها توانسته نه تنها تماشاگران ثابت خود را حفظ کند بلکه تعداد مخاطبانی که پای شبکه نسیم می نشینند را نیز اضافه کرده است؛ البته این برنامه با وجود شیوع کرونا همچنان به ضبط خود با حضور تماشاگران ادامه می دهد.

این دو برنامه که با حضور تماشاگران در استودیو ضبط می شود این روزها با حواشی نیز همراه بوده که موجبات تقدیر و تقبیح را فراهم کرده است از یک سو برنامه دورهمی همچنان به ضبط خود ادامه می دهد و حدود ۴۰۰ تماشاگر در برنامه حضور پیدا می کنند که البته دست اندر کاران برنامه از رعایت کامل اصول بهداشتی و حضور پزشکان متخصص خبر داده اند؛ اما اعتراضاتی را به همراه داشته است که جان هموطنان را برای ضبط یک برنامه به خطر افتاده است اما برنامه عصر جدید ادامه ضبط خود را متوقف کرده است و در طول پخش تمام برنامه های خود متنی را با این عنوان که برنامه هایی که این روزها به آنتن شبکه سه می رود پیش از آغاز اسفندماه و روزهای شیوع کرونا ضبط شده است را به عنوان زیر نویس استفاده می کند.

علیخانی همچنین در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به حضور تیم پزشکی و چک شدن تمام موارد لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس خاطرنشان کرد: «خش عمده شرکت کنندگان از شهرستان می آیند و این کار را سخت می کند و در این ایام هر چی از سفر غیر ضروری جلوگیری کنیم بهتره، عصر جدید بدون تماشاگر مثل دربی پرسپولیس/استقلال بدون تماشاگر، چون تماشاگر ما باید رای بده به شرکت کننده انرژی بده و با داور چالش داره در قوانین فصل جدید و اگر بخواهیم از نزدیک به یک هزار نفر تست پزشکی بگیریم خوشبینانه پنج ساعت طول می کشه باز اگر لازم باشه بدون تماشاگر مسابقه رو ضبط می کنیم.

البته در این میان که دورهمی همچنان جلوی دوربین می رود و عصر جدید ضبط خود را متوقف کرده است علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت در پستی در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: «روز دوم شیوع کرونا، احسان علیخانی تماس گرفت و برای ضدعفونی محل ضبط برنامه و چک کردن تماشاگران عصر جدید درخواست کمک ‌کرد. توضیح دادیم این‌روش ایمن نیست و سلامت مردم به خطر می‌افتد. رفت و برنامه را تعطیل کرد. احتمالا اشتباه اومده بود و باید می‌رفت همونجا که به مهران مدیری مجوز می‌دادند.»

حال از این دو برنامه ای که طی سال های اخیر توانسته اند مخاطبان خود را به دست بیاورند بگذریم این شب ها دو برنامه اتفاق و مسابقه ایران نیز پخش خود را آغاز کرده اند که البته در این روزهای خانه نشینی هم نه توانسته اند بخش مهمی از فضای مجازی را به خود اختصاص دهند و نه تماشاگران خانه نشین را پای برنامه های خود بنشانند.

نخست اتفاق با اجرای رشیدپور که در هاله ای از  ابهام برای مخاطب است نه مشخص شده که مخاطب با برنامه ای گفت و گو محور است یا برنامه ای اجراگونه را به تماشا خواهد نشست با تماشاگرانی که دور تا دور صحنه اجرا را پر کرده اند در نخستین اجرا به موضوع ترس پرداخت ترس از بدلکاری، مستندسازی، جنگل‌های آمازون و کار با جنایتکاران که نمایندگانی از همین قشر را روی صحنه خواهد داشت و همین سردرگمی در متن این برنامه بدون رقم زدن اتفاق جدیدی مخاطبی را نیز با خود همراه نکرد و البته نکته قابل توجه دیگر همزمانی پخش این برنامه با دورهمی در روزهای پنجشنبه و جمعه از آنتن شبکه سه است و مخاطب مجبور به انتخاب میان دو برنامه تلویزیونی می شود؛ برنامه ای که نخستین روزهای خود را امتحان می کند و برنامه دیگری با اجرای مدیری که سه سال است توانسته با گفت و گوهایی متفاوت مخاطبان را پای شبکه نسیم نگه دارد. البته بر اساس شنیده ها اتفاق نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا ضبط خود را متوقف کرده است و مشخص نیست آیا برنامه هایی از پیش ضبط شده را برای پخش دارد تا بتواند سرگرمی را برای شب های کرونایی مردم فراهم کند یا خیر یا حتی با شرایطی که دارد می تواند مخاطبانی را پای تلویزیون بنشاند یا به زودی حذف می شود.

مسابقه ایران نیز برنامه پر شباهت به برنده باش است که سال گذشته با اجرای محمدرضا گلزار پخش می شد و با استقبال نسبی مردم روبرو شد؛ اما این بار با تغییرات فراوان و با اجرای سام درخشانی بازیگر سینما و تلویزیون به آنتن می رود و مسابقه ای گروهی را به نمایش می گذارد که در نخستین پخش خود نه تنها نتوانست بخشی از فضای مجازی را به خود اختصاص دهد بلکه توجه رسانه ها و مردم را نیز به سمت خود جلب نکرد و البته اطلاعاتی در مورد ادامه ضبط و پخش آن نیز در روزهای که شیوع کرونا افزایش پیدا کرده، تاکنون اعلام نشده است.

پیش از شیوع کرونا صدا و سیما برای ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی چهار برنامه عصر جدید، دورهمی، مسابقه ایران و اتفاق را در کنداکتور شب های خود گنجانده بود که در این میان با به وجود آمدن شرایط ویژه به دلیل ویروسی ناشناخته با سرعت شیوع بالا تنها یک برنامه توانایی ادامه مسیر برای ایام نوروز و پر کردن آنتن را دارد و به همین دلیل تلویزیون با دست خالی میدان را برای عصر جدید خالی گذاشته تا بتواند با برنامه های مختلف زمان مخاطبان را به خود اختصاص دهد و نظر آنها را به خود جلب کند که نشان از کمبود برنامه ریزی و آمادگی نداشتن رسانه ملی برای بحران ها است و لزوم توجه به این بخش را بیشتر می کند.

کرونا و آخرین اطلاعات پیرامون آن

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: تاکنون ۸۰۴۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۹۱ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین ۲۷۳۱ نفر بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و فوت ناشی از آن در کشور بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۸۸۱ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۸۰۴۲ نفر رسید.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۱۰۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته و تا کنون جان هزاران نفر را گرفته است.
 پزشکان توصیه می کنند با خود مراقبتی، قرنطینه خانگی، پرهیز از سفر و رعایت بهداشت فردی می توان مانع از ابتلا و سرایت به ویروس کرونا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha