توصیه روزنامه چینی به عربستان و روسیه: به فکر اقتصاد دنیا باشید

پکن-ایرنا- روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست به عربستان و روسیه توصیه کرد بجای «جنگ قیمت ها» در حوزه نفت به دنبال راهکارهایی برای عبور جهان از رکود اقتصادی باشند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه روز چهارشنبه در مطلبی خاطر نشان کرد شیوع ویروس کرونا به اندازه کافی برای جهان مشکل ایجاد کرده است و دنیا دیگر تاب مقاومت دربرابر چالش های دیگر را ندارد.

این نشریه تصریح کرد راه اندازه جنگ قیمت ها بر سر فروش نفت بین عربستان و روسیه می تواند اقتصاد ضعیف شده جهان بر اثر کرونا را به رکود بکشاند.

این گزارش از تاثیرات جنگی که عربستان با روسیه آغاز کرده بر اقتصاد جهان و بازارهای سهام و اوراق بهادار ابراز نگرانی کرده و آورده است: این دو کشور باید بجای رویارویی در این عرصه برای برون رفت دنیا از بحران اقتصادی تلاش کنند.

ساوث چاینا می نویسد: لازم است عربستان و روسیه حس مسئولانه ای در قبال اقتصاد دنیا داشته باشند جنگ این دو کشور بر سر بهای نفت باعث سقوط ارزش این فراورده از سال ۱۹۹۹ به این طرف شده و بورس دنیا را به لرزه انداخته در چند روز گذشته بر مشکلات موجود دنیا افزوده است.

نشریه ادامه می دهد که روسیه از تحریم های غرب و تلاش های آمریکا برای جلوگیری از ایجاد خط لوله انتقال گاز به آلمان ناراضی است و عربستان هم دست بکار شده و بهای نفت را پایین آورده است تا روسیه را مجبور به عقب نشینی کند اما به نظر نمی رسد روسیه قصد عقب نشینی داشته باشد این کشور با کاسته شدن از بهای نفت ضربات سنگینی به اقتصاد و صنایع آمریکا بجای تحریم های آمریکا علیه روسیه تحمیل می کند.

گزارش تاکید می کند شاید پایین رفتن بهای نفت برای کشورهای وارد کننده چون چین و ژاپن مساعد و مطلوب باشد اما دنیا به تثبیت بهای نفت نیاز دارد و بی ثباتی امروز قیمت ها به ضرر همه دنیا تمام خواهد شد.

ساوث چاینا نوشت: کرونا پیشتر اقتصاد جهان را با معضلات فراوانی روبرو کرده است بحران بهداشتی ایجاد شده که پایان آن معلوم نیست جهان کشش مشکلات دیگری نظیر جنگ بهای نفت بین روسیه و عربستان ندارد دنیا خواستار احساس مسوولیت این دو کشور دربرابر اقتصاد جهانی است.

روزنامه در ادامه به شرایط چین نیز پرداخته و نوشته است: کاسته شدن از بهای نفت باعث می شود تا چین ذخایر راهبردی نفتی خود را انباشته کند اما این نمی تواند تا مدت طولانی ادامه داشته باشد و تقاضای چین هم بتدریج با پر شدن ذخایر برای خرید نفت کاهش خواهد یافت.

گزارش اضافه کرده است: چین به عنوان کشوری که در سال ۲۰۱۹ میلادی ۷۰ درصد از نفت مورد نیازش را وارد کرد از فرصت رویارویی روسیه و عربستان به نفع خود و برای خریدهای بیشتر نفتی استفاده خواهد کرد .

وانگ یونگ جونگ اقتصاد دان و کارشناس امور انرژی در چین می گوید: مسابقات جهانی بر سر قیمت نفت که باعث افزایش و یا کاهش ناگهانی بها می شود برای چین هم سازنده نیست این کشور مانند دیگران به ثبات قیمت ها اهمیت می دهد.  

عضو آکادمی علوم اجتماعی چین افزود: چین نفت ارزان برای پر کردن ذخایر راهبردی خریداری می کند اما این روند برای یک مدت زمان محدود و معین خواهد بود.

وی گفت که چین نتوانسته است مانند آمریکا ذخایر نفتی را برای ۹۰ روز آماده کند و الان یک فرصت مناسب برای خرید نفت ارزان قیمت و پر کردن انبارهای ذخیره نفتی پیدا کرده است.

سال گذشته میلادی چین ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در روز خریداری کرد که نشان می دهد خریدهای نفتی خارجی این کشور در ۱۷ سال گذشته روند صعودی داشته و بیش از یک سوم آن از خاورمیانه تامین شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha