پیشگیری از تجمعات چهارشنبه آخر سال در دستور کار قرار گرفت

بیرجند - ایرنا - رییس‌ کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: پیشگیری از هر گونه تجمع در چهارشنبه پایان سال با توجه به تهدیدات همیشگی این روز و همچنین شیوع ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفته است.

حجت‌ الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بحث چهارشنبه سوری هر سال در کشور ما همراه با تهدیدات و ناملایماتی بوده است.

وی گفت: هم در عرصه تامین امنیت مردم و برخی اموری که اتفاق می‌افتد باعث بی‌نظمی و هرج و مرج در جامعه می‌شود و هم بواسطه افرادی که دست به کارهای غیرمتعارف به بهانه چهارشنبه سوری می زنند، اتفاقات ناگواری روی می‌دهد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: این موضوع از چند ماه قبل در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم برای پیشگیری از اتفاقات ناگوار چهارشنبه سوری برنامه‌ریزی شده است که اجرا می‌شود.

وی گفت: از جمله ممانعت از ورود و تهیه مواد محترقه در دستور کار است و امسال هم اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است که امیدواریم حادثه ناگواری در استان نداشته باشیم.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: علاوه بر تهدیداتی که هر سال چهارشنبه آخر سال برای افراد بخصوص جوانان و نوجوانان دارد امسال شیوع ویروس کرونا هم مضاعف بر این تهدیدات شده و قطعا اگر جایی تجمعی شکل بگیرد و افراد جمع شوند علاوه بر تهدیدات همیشگی مربوط به چهارشنبه سوری، تهدیدات مروبط به انتشار ویروس کرونا و مبتلا شدن افراد جامعه هم وجود دارد.

وی بیان کرد: بنابراین درخواست ما این است که جوانان و نوجوانان و مردم امسال بیش از همیشه رعایت کنند در پیشگیری از گرفتار کردن خود و خانواده هم در حوادث ناگوار ناشی از کاربرد مواد محترقه و هم خطرات ناشی از انتشار ویروس کرونا که امسال تهدید بسیار جدی است.

رییس‌ کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: البته توصیه اول ما این است که این اقدامات اتفاق نیفتد و پیشگیری شود لذا هماهنگی‌های لازم با مراجع نظامی و انتظامی صورت گرفته که پیشگیری از این تجمعات در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: در عین حال اگر فرد یا افرادی بخواهند توصیه‌های نیروهای نظامی و انتظامی را جدی نگیرند و دست به اقداماتی بزنند که باعت اخلال در نظم و امنیت عمومی یا انتشار ویروس کرونا شود حتما دستگاه قضایی وظیفه خود را انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: دستورات قضایی لازم به نیروهای انتظامی و نظامی صادر شده است و در اختیار آنها قرار گرفته که اگر با موارد اینچنینی مواجه شدند بتوانند در صحنه با آن برخورد و خاطیان را شناسایی کنند.

حمیدی گفت: افراد بعد از دستگیری به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند و پرونده آنها طبق موازین قانونی رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع کرونا یک معضل جهانی است که امروز کشور ما و جهان درگیر بحث کرونا است و همه تلاش می‌کنند این ویروس سرکش را کنترل کنند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: کنترل این ویروس با این حجم که در جامعه منتشر شده، نیازمند عزم ملی است که از سوی مسئولان باید با اتخاذ سیاست‌های درست و پیشگیرانه اتخاذ شود و در هفته‌های اخیر برنامه‌های مطلوبی در سطح ملی و استانی انجام شده که پیشگیری از این بیماری را در بر خواهد داشت.

وی بیان کرد: همکاری مردم مهمتر از سیاست‌گذاری‌های مسئولان است چون هرگونه سیاستی را اگر مردم همراهی کنند قطعا به نتیجه خواهد رسید.

حجت الاسلام حمیدی اظهار داشت: مردم این بیماری و ویروس را جدی بگیرند، از کنار آن بی‌تفاوت نگذرند و توصیه‌ها مبنی بر کاهش ترددها و ماندن در خانه را جدی بگیرند.

وی افزود: در این زمینه بخشنامه‌ای به همه دادستان‌های استان ارسال شده که از مصوبات ستادهای شهرستانی و استانی مقابله با کرونا پشتیبانی قاطع داشته باشند که در چارچوب بهداشت و سلامت جامعه است.

وی گفت: هر جا که ضابطان و متولیان امر نیازمند همراهی دادستان‌ها باشند، دادستان با قاطعیت ورود خواهد کرد که دستورهای قضایی صادر خواهد شد و اگر لازم به صدور دستورات مبنی بر محدودیت‌های ترددها و رفت و آمدها و دیگر سیاست‌های این استاد باشد، انجام خواهد شد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: در دادگستری استان هم یکسری سیاست‌ها را اتخاذ کردیم که اگر ضرورت ندارد مردم به مجتمع‌های قضایی مراجعه نکنند زیرا تمامی پرونده‌ها را به بعد از سال موکول کردیم.

وی گفت: بخشی از خدمات قضایی که حضوری انجام می‌شود را در بستر اینترنت قرار دادیم و بعضی از مجتمع‌های قضایی میز خدمت را جلوی در ورودی منتقل کردند تا سلامت مردم حفظ شود و بعد از آن افراد هر گونه مراجعه در شرایط عادی داشته باشند را پاسخگو خواهیم بود و با مراجعه نکردن در شرایط فعلی هیچ حقی از آنها ضایع نخواهد شد.

شیوع ویروس کرونا که از چین آغاز شد و به ۱۴۵ کشور دنیا و ۳۱ استان ایران سرایت کرده، تاکنون یکصد مبتلا به کرونا و ۱۰ فوتی در استان خراسان جنوبی داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha