سهم مردم در مهار کرونا بی‌توجهی به شایعات فضای مجازی است

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر مسائل اجتماعی معتقد است سهم مردم در مهار کرونا بی‌توجهی به شایعاتی است که در فضای مجازی موجب التهاب می‌شود و درمان شایعه نیز مستلزم قوانین بازدارنده است.

طهورا نوروزی در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا با اشاره به پویش «سهم من در بحران کرونا» گفت: امروز متاسفانه به علت یک واقعه غیر منتظره در کشورمان اضطرار ایجاد شده و به همین دلیل در فضای جامعه شاهد انتشار اطلاعات صحیح و در مواردی نادرست هستیم.

وی افزود: چند سالی است که مردم تمایل دارند تا اخبار صحیح را از رسانه های غیر رسمی دریافت کنند که موضوع بحث ما نیست اما شاهد آن هستیم که اعتماد بین رسانه های رسمی و مردم در سال های اخیر کاهش یافته و حتی منجر به ایجاد فضای رسانه ای غیر رسمی برای اطلاع رسانی شده که این رسانه ها معمولا با دروغ و توهم و مقاصد خاص خبررسانی می کنند.

این حقوقدان اضافه کرد: اگرچه ویروس کرونا در بسیاری از کشورها شیوع پیدا کرده و مشغول مبارزه با این ویروس هستند اما در کشور ما همزمان با دو ویروس مبارزه می شود که یکی کروناست و دیگری ویروس شایعه پردازی و نشر اکاذیب که این دو ویروس فضای کشور را متشنج می کند.

وی افزود: احساس ناامنی همواره از خود ناامنی کشنده تراست همانگونه که احساس فقر از خود فقر رنج آور تراست و این مساله نشان می دهد که امروز رسانه چنین قدرتی را در بستر فضای مجازی پیدا کرده که دائما به جامعه احساس را تزریق کند و اگر این تزریق با نیت مغرضانه باشد، جامعه را علاوه بر کرونا دچار ویروس شایعات و نشر اکاذیب می کند و این مساله بیشترین ضربه و لطمه را به جامعه می زند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی ادامه داد: پس در چنین شرایط اضطراری باید توجه کنیم که سکان مدیریت افکار عمومی را به چه کسی می دهیم و از طرف دیگر باید تلاش کنیم تا جامعه را به نقطه ای برسانیم که به رسانه های رسمی در نشر اخبار اعتماد کنند.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر در وقایع مختلف تلخ و شیرین همواره رسانه های غیررسمی سکاندار بوده و حتی جامعه را مثل موش آزمایشگاهی اسیر توهمات خود کرده اند اما به نظر می رسد درحالی که صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه رسمی در کشور می تواند این فضا را به بهترین وجه تغییر دهد.

این کارشناس حقوقی اضافه کرد: همچنین رسانه های رسمی دیگر می توانند در مدیریت افکار عمومی به نفع منافع و مصالح ملی موثر باشند و از طرفی حوزه تقنینی و کیفری ما می تواند برخورد لازم را با نشر اکاذیب در فضای مجازی به عنوان سرچشمه های سازماندهی شده این هرم دنبال کند.

امروز ما قانونی با عنوان قانون جرایم رایانه و سایبری داریم که با نگاه به برخی تبصره ها و مواد این قانون این نکته کاملا مشخص است که مجازات های پیش بینی شده، فضای بازدارندگی لازم را ندارد و متناسب با چنین جرمی تا این حد گسترده و فراگیر نیست.

نوروزی اظهار داشت: به نظر می رسد کیفر متناسب با جرایم سایبری تاحدودی نادیده گرفته شده اما اگر بخواهیم به یک جامعه سالم برسیم، نمی توانیم بسترهای فراگیر و تاثیرگزار روی جامعه را نادیده بگیریم که یکی از این بسترها فضای مجازی است که امروز با خلاهایی که بعضا رسانه های رسمی کشور ایجاد کرده اند، مدیریت افکار عمومی را به دست گرفته است.

این کارشناس حقوقی افزود: مهر و قهر جامعه ای که بر مبنای احساس و نشر هیجانات تصمیم بگیرد، ناپایدار است. پس نباید مدیریت فضای رسانه ای را کم اهمیت بدانیم و باید برنامه ریزی صحیح و اصولی داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha