حدود ۶هزار دانش‌آموز استثنایی تهران از خدمات آموزش مجازی بهره‌مند می‌شوند

تهران-ایرنا-رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به راه‌اندازی پویش «آموزش تعطیل نیست» با توجه به تعطیلی مدارس برای مقابله با بیماری کرونا گفت: حدود ۶هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه پایتخت از خدمات آموزشی، پرورشی و توانبخشی در فضای مجازی بهره‌مند می‌شوند.

شهناز کریمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و لزوم حضور دانش‌آموزان و خانواده‌ها در خانه سعی شده در قالب پویش «آموزش تعطیل نیست» با بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت فضای مجازی برای تشکیل گروه‌های آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی، توانبخشی، مشاوره‌ای و بهداشتی در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی ارتباط خانه و مدرسه و اداره و مدرسه استمرار داشته باشد.

وی با اشاره به تماس تلفنی و ارسال بسته‌های آموزشی به درب منزل دانش‌آموزانی که امکان استفاده از فضای مجازی را برای دریافت خدمات آموزشی ندارند، گفت: کتب کار، فایل صوتی کتب درسی، نرم‌افزارهای آموزشی و تعاملی، فیلم‌های کوتاه و محتواهای آموزشی متناسب با هر یک از گروه‌های هفت گانه معلولیتی(آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، معلول جسمی حرکتی، کم‌توان ذهنی، چندمعلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی و طیف اتیسم و مشکلات ویژه یادگیری) تهیه و برای آنان ارائه شده است.

کریمی با بیان اینکه سامانه مجازی آموزش برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تنظیم شده است، افزود: آموزش تعاملی والدین و معلمان برای آموزش به دانش‌آموزان، ارزشیابی مستمر از روند پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان در قالب فیلم، انجام پروژه نیز در این زمینه انجام می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران تصریح کرد: همچنین محتواهای آموزشی مناسب بر روی پایگاه اطلاع رسانی اداره آموزش و پرورش استثنایی http://www.est.tehranedu.ir/ بارگذاری شده و این اداره از طریق شماره تماس ۴۴۰۰۸۳۱۰ و شبکه‌های اجتماعی آموزش‌های لازم را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری کلاس مجازی (وبینار) در برخی از دروس گفت: در این حوزه، دروس ارائه شده در کلاس مجازی (وبینار) در آپارات برای دسترسی آسان دانش‌آموزان و والدین به محتواهای آموزشی و تکرار و تمرین بارگذاری شده است.

کریمی افزود: رهنموردهای لازم در قالب ارائه خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای در زمینه‌های تربیتی، کاهش اختلالات رفتاری، برنامه‌ریزی تحصیلی به صورت تلفنی براساس زمان بندی به خانواده‎‌ها و دانش‌آموزان ارائه و همچنین در قالب فایل‌های صوتی، تصویری و بروشورهای آموزشی طراحی و از طریق فضای مجازی در اختیار والدین و دانش‌آموزان قرار داده می‌شود.

وی، یکی دیگر از اقدامات مشاوران و مراقبان سلامت مدارس استثنایی با توجه به شرایط حساس کنونی و ویژگی‌های خاص دانش‌آموزان را تهیه پیام در قالب فایل‌های صوتی، تصویری و فیلم‌های کوتاه آموزشی در ارتباط با رعایت نکات بهداشتی و ایمنی درباره ویروس کرونا در راستای آگاهی بخشی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه عنوان کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران، برگزاری جلسات در قالب ویدئو کنفرانس با مدیران مدارس در راستای افزایش تعامل و ارتباط و اطلاع‌رسانی به آنان درباره تقویم اجرایی برنامه‌های شبکه آموزش  و اطلاع‌رسانی به والدین کودکان و دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه مبنی بر پیگیری ساعات آموزشی شبکه آموزش صدا و سیما را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد.

وی گفت: همچنین گروه‌های تعاملی برای تبادل تجربیات مدیران در شبکه‌های اجتماعی تشکیل شده است و فعالیت‌های انجام گرفته در مدارس به صورت مستمر نظارت می‌شود.

کریمی با اشاره به ضدعفونی و گندزدایی فضاهای آموزشی و اداری برای مقابله با بیماری کرونا اظهارداشت: ضمن آموزش امور بهداشتی و راه‌های پیشگیری ابتلا به بیماری کرونا به مدیران، معلمان، کارشناسان، دانش‌آموزان و والدین، خدمات بهداشتی به مدارس در مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ارائه شده است.

وضعیت مدارس شبانه‌روزی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره وضعیت مدارس شبانه روزی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا اظهاداشت: دو مجتمع آموزشی شبانه روزی پسرانه شهید محبی در منطقه پنج و دخترانه نرجس در منطقه چهار ویژه دانش‌آموزان آسیب دیده بینایی زیر نظر این نهاد فعالیت می‌کنند که هر ساله پذیرای تمامی دانش آموزان از سراسر کشور هستند.

وی افزود: تمامی فضاهای این دو مجتمع مانند تمامی مراکز آموزشی و مدارس ضدعفونی و گندزدایی شده و با توجه به شرایط حساس کنونی و برای پیشگیری و مدیریت بیماری کرونا، دانش‌آموزان در همان روزهای نخست اعلام بیماری با رعایت تمامی تدابیر بهداشتی و امنیتی نزد خانواده فرستاده شدند.

به گفته کریمی، حدود ۶هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۵۶ مدرسه استثنایی تحصیل می‌کنند و به آنان خدمات آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی ارائه می‌شود. همچنین یکهزار و ۳۵۳ دانش‌آموز در قالب آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل و دریافت خدمات هستند.

وی تصریح کرد: پنج مرکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری به دانش‌آموزان خدمات پاره‌وقت آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهند. همچنین یک مرکز راهنمایی و مشاوره نیز خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای به صورت تلفنی و حضوری به دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان ارائه می‌دهد.

کریمی افزود: کانون فرهنگی و تربیتی سبحان ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در دو شعبه شمال شرق و جنوب غرب تهران نیز در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و ارائه خدمات فرهنگی و مهارتی مشغول به ارائه خدمت است.

 برنامه‌های نوروزی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره برنامه‌های این نهاد برای تعطیلات نوروز گفت: تدوین و طراحی تکالیف و فعالیت‌های نوروزی همانند هر سال در قالب تقویم اجرایی روزانه (تدوین برنامه روزانه) است که در آن شاخص‌هایی همچون مهارت محوربودن، بازی و مهارت‌های روزمره زندگی مبتنی بر شرایط بومی و محلی در قالب فعالیت‌هایی از قبیل نقاشی، کولاژ، داستان‌نویسی، بازی‌های بومی و خلق آثار هنری به صورت متنوع مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: نظارت بر فعالیت‌های آموزشی در تعطیلات از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی انجام می‌شود.

کریمی اظهارداشت: امیدواریم با آموزش‌های اثربخش امور بهداشتی و ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی، پرورشی، توان‌بخشی، مشاوره‌ای و تربیت بدنی با مشارکت تمام عوامل سهیم در آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در مدیریت پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در کشور نقش آفرین باشیم.

مدارس شهر تهران همچون مدارس سایر استان‌های کشور برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از چهارم اسفندماه تا پایان امسال تعطیل است.

حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در ۴ هزار و ۲۰۰ مدرسه پایتخت تحصیل می‌کنند.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تاکنون به بیش از ۱۲۵ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۸۵۳ نفر جان باخته و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

از این تعدا، در استان تهران تاکنون ۳هزار و ۷۷۴ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha