مرکز پژوهش‌ها سناریوهای بازگشایی مدارس پس از کرونا را بررسی کرد

تهران - ایرنا - مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی سناریوهای بازگشایی مدارس پس از کرونا را بررسی کرد.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز روز چهارشنبه در گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (۱۰) سناریوهای بازگشایی مدارس پس از کرونا» آورده است؛ از ابتدای اسفندماه مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور به‌تدریج تعطیل شدند و وزارت آموزش و پرورش برای جلوگیری از اختلال و انقطاع فرایند یاددهی ـ یادگیری آموزش الکترونیکی را در بستر رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی داخلی در دستور کار قرار داد.
این گزارش افزود: از آنجایی که تعطیلات ناشی از کرونا و سایر عوامل پیش‌بینی نشده همچون آلودگی هوا، سیل، زلزله و... باعث شده بخشی از سرفصل‌های آموزشی (حدود ۳۰ درصد) و امتحانات پایانی ناتمام بماند، بنابراین از پرسش‌های مهم و دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده در این روزها این است که ادامه سال تحصیلی چگونه خواهد بود؟
گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: با توجه به فرض‌های مختلف درباره کنترل ویروس کرونا، سناریوهایی برای بازگشایی مدارس ارائه شده است که براساس آن ابتدا به ملاحظات کلی درخصوص بازگشایی مدارس اشاره شده و سپس سناریوهایی در این خصوص عنوان شده است.
در سناریوی نخست مرکز پژوهش‌های مجلس با این فرض که اگر مدارس تا پایان فروردین تعطیل باشند، ‌عنوان شد: با توجه به اینکه بنابر اظهارنظرهای مسئولان وزارت آموزش و پرورش تاکنون تدریس حدود ۷۰ درصد محتوی آموزشی کتاب‌های درسی تحقق یافته است و تنها حدود ۳۰ درصد حجم کتاب‌های درسی مانده است، اگر مدارس در پایان فروردین امکان بازگشایی یابند می‌توان بدون تغییر تقویم آموزشی یعنی تا پایان اردیبهشت‌ماه و با احتساب دایر بودن کلاس‌های درس در روزهای پنجشنبه و ساعات اضافه آموزشی دیگر روزهای هفته حجم باقی‌مانده کتاب‌های درسی را به پایان برد و امتحانات را نیز در خردادماه برگزار کرد. آزمون سراسری کنکور نیز حداقل دو هفته بعد در تیرماه برگزار می‌شود.
در سناریوی دوم مرکز پژوهش‌های مجلس با این فرض که اگر مدارس تا پایان اردیبهشت‌ماه تعطیل باشند، خاطرنشان شد: در صورتی که مدارس تا نیمه یا پایان اردیبهشت‌ماه تعطیل باشند با توجه به حجم باقی‌مانده از محتوی کتاب‌های درسی، نمی‌توان سال تحصیلی را پایان‌یافته تلقی کرد و نیاز به ادامه آموزش حضوری حداقل به مدت یک ‌ماه در خردادماه با احتساب برگزاری کلاس‌های درس در روزهای پنجشنبه می‌باشد.

این گزارش افزود:از سوی دیگر،  از آنجایی که براساس قانون بازگشایی مدارس در آغاز مهرماه هر سال مصوب ۱۳۷۶ سال تحصیلی تا پایان اردیبهشت‌ماه پایان می‌یابد و امتحانات در خردادماه برگزار می‌شوند، بنابراین وزارت آموزش و پرورش در این سناریو باید اجازه برگزاری کلاس‌های درسی در خردادماه را از مجلس شورای اسلامی اخذ کند. کلاس‌های درسی در خردادماه و امتحانات پایانی در این حالت در تیرماه برگزار می‌شود و با توجه به تاریخ آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم، آزمون کنکور سراسری در نیمه اول مردادماه برگزار می‌شود.
در سناریوی سوم مرکز پژوهش‌های مجلس با این فرض که اگر مدارس تا پایان خردادماه تعطیل باشند عنوان شده است: در صورتی که کلاس‌های درس تا نیمه یا پایان خردادماه تعطیل باشند، از یک‌سو نظام آموزشی تا این تاریخ بیش از سه ماه تعطیل شده است و ازسوی دیگر آموزش‌های از راه دور وزارت آموزش و پرورش طی این مدت بخشی از افت تحصیلی و عقب‌ماندگی دانش‌آموزان را جبران کرده است.

این گزارش افزود: بنابراین به مدت یک ماه (حدوداً تا پایان تیرماه) با احتساب روزهای پنج‌شنبه کلاس‌های جبرانی، رفع اشکال و پرسش و پاسخ برگزار شود و امتحانات نیز بلافاصله در مردادماه یا شهریورماه برگزار شوند. در این صورت به مدت دو هفته بعد از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم (حدود دهم شهریورماه)، آزمون کنکور سراسری برگزار می‌شود. با توجه به برگزاری دیرهنگام کنکور سراسری، می‌توان پذیرش دانشجویان جدیدالورود را به آبان‌ماه یا نیم‌سال تحصیلی دوم منتقل کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha