خودقرنطینگی، سبک و سیاقی برای قدردانی

ارومیه- ایرنا- نوشته‌های قدردانی از مدافعان عرصه سلامت در ورودی بیمارستان طالقانی ارومیه خودنمایی می‌کند اما به نظر می‌رسد کسی حال و روز خواندن ندارد و خودمراقبتی و خودقرنطینگی، سبک و سیاقی به جا برای قدردانی از آنان باشد.

سفره هفت‌سین کوچکی هم در گوشه‌ای از اتاق پرستاری به چشم می‌خورد که علاوه بر سبزی و سیر و سماق و سایر سین‌های رایج، به لوازم پزشکی و بهداشتی مقابله با کرونا مجهز است و نشان می‌دهد که عده‌ای از مدافعان عرصه سلامت در لحظه سال تحویل کشیک بوده‌اند.
یک دیوار شیشه‌ای حایل در میان سفره هفت‌سین و اتاق ایزوله محل بستری بیمار کرونایی به چشم می‌خورد و هر عابر کنجکاوی به داخل اتاق نگاهی می‌اندازد؛ از پشت همین شیشه هم می‌توان کادر درمانی مشغول مراقبت را مشاهده کرد که با جدیت و حوصله به کارشان تمرکز دارند. 

چهره عرق‌زده پرستاران پشت ماسک و عینک و پوشش‌های محافظ به سختی قابل تشخیص است؛ با این حال لبخند امیدبخشی که به بیماران هدیه می‌کنند یا نگاه مصممی که در دو سوی دریچه شیشه‌ای اتاق ایزوله بین همکاران رد و بدل می‌شود، باعث دلگرمی است.

در هر گوشه از این بخش نوشته‌های کاغذی با مضمون‌هایی نظیر «کرونا را شکست می‌دهیم»، «سال جدید بر همکاران دلاور و قهرمان مبارک» و «خسته نمی‌شویم» قابل رویت می‌باشد که نشان از روحیه بالای کادر درمانی دارد یا اینکه تلاشی است برای حفظ روحیه آنان.
پزشکان و پرستارانی که با وجود دوری از خانواده و سنت‌های شیرین نوروز برای بهبودی بیماران و بازگشت هرچه زودتر آنان به جمع عزیزانشان بی‌وقفه‌ تلاش می‌کنند، به راستی لایق قدردانی هستند؛ اما این قدردانی برای هرکسی معنا و  مفهوم متفاوتی دارد.
بدون‌شک یکی از قدردانی‌های موثر اقشار مختلف مردم از مدافعان سلامت این است که جهاد آنان را با سفرهای غیرضروری و رعایت نکردن اصولی بهداشتی در این برهه حساس هدر ندهند.
امروزه سهم هر شهروند در قدردانی از مدافعان سلامت در حقیقت مشارکت در قطع چرخه انتقال این بیماری از طریق خودمراقبتی و خودقرنطینگی و پیوستن به پویش‌هایی چون «در خانه بمانیم» و «۲۹۱۴» آذربایجانغربی است.

طی ۲۵ روزی که از ثبت نخستین بیمار مبتلا به کرونا در آذربایجان‌غربی می‌گذرد، ۴۲۸ نفر در ۱۷ شهرستان این استان به این بیماری مبتلا و از این تعداد، متاسفانه ۳۱ نفر جان خود را از دست داده و ۲۱۸ نفر شامل حدود ۵۱ درصد مبتلایان ترخیص شده‌اند.
نخستین مورد ابتلا به کرونا روز هشتم اسفند امسال در آذربایجان‌غربی ثبت شد؛ برخی پیش‌بینی‌ها از تداوم چندین هفته تا چندین ماهه این بیماری خبر می‌دهد و کوتاه‌شدن این روند، به همراهی مردم از طریق خودقرنطینگی بستگی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha