۱ فروردین ۱۳۹۹، ۲۲:۳۸
کد خبرنگار: 2443
کد خبر: 83722315
T T
۰ نفر
مشعل نوروز در کردستان عراق بدون جشن های مردمی روشن شد

بغداد – ایرنا – «هوال ابوبکر» استاندار سلیمانیه روز جمعه مشعل نوروز را در استان روشن کرد اما این آیین با توجه به پیامدهای همه گیری ویروس کرونا در اقلیم کردستان، بدون جشن و تجمع مرسوم هرساله انجام شد.

به گزارش بغداد الیوم، جشن برافروختن آتش نوروز در استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق به سبب شیوع ویروس کرونا امسال شاهد هیچ گونه مراسم رسمی و مردمی نبود واین اتفاق برای نخستین بار در سال های طولانی گذشته رقم خورد.

مدیرکل بهداشت استان سلیمانیه در ساعات ابتدایی روز جمعه از مردم خواست تا برای پیشیگری از انتشار ویروس کرونا نوروز را در خانه های خود جشن بگیرند.

«صباح نصرالدین» در بیانیه ای گفت: از شهروندان می خواهیم که نوروز را در خانه های خود جشن بگیرند و با پیروی از دستورالعمل های بهداشتی از خانه بیرون نروند.

وی همچنین هشدار داد که در غیر این صورت شاهد افزایش آمار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا خواهیم بود.

در همین حال «نیچروان بارزانی» رهبر اقلیم کردستان عراق از مردم خواست تا با توجه به انتشار ویروس کرونا برای حفظ سلامت خود و جامعه با روشن کردن شمع در خانه آیین نوروز را برگزار کنند.

در اقلیم کردستان عراق تاکنون چهل مورد ابتلا به ویروس کرونا و یک نفر فوتی ثبت شده که بیشتر آن ها از استان سلیمانیه بوده است.

مقام های اقلیم کردستان عراق برای جلوگیری از همه گیری کرونا تدابیر سختی مانند منع تردد و تعطیلی مراکز اداری و آموزشی به مرحله اجرا درآورده اند.

کردهای عراق هر سال همزمان با آغاز سال جدید خورشیدی با برپایی آیین های ویژه ای مشعل نوروز را روشن می کنند و این عید را جشن می گیرند.

بر این اساس در سال های اخیر نه تنها در استان های شمالی ( اقلیم کردستان) بلکه از سراسر عراق و از قومیت های مختلف عید نوروز را گرامی می دارند و مشعل نوروز را روشن می کنند.

بسیاری از کشوهای خاورمیانه و حوزه تمدن نوروز از جمله ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و عراق عید باستانی نوروز را جشن می گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha