۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۸
کد خبر: 83726002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هند نگران زیردریایی های بدون سرنشین چین در اقیانوس هند است

دهلی نو-ایرنا- هند از نزدیک اعزام چندین زیردریایی بدون سرنشین چین به منطقه اقیانوس هند را دنبال می کند. مقامات هندی اعلام کردند اگرچه استفاده اولیه این زیردریایی های بی سرنشین برای کشف منابع بستر دریا می باشد اما اطلاعات به دست آمده از آنها می تواند در جنگ زیردریایی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش نشریه "تایمز او ایندیا"، روز گذشته رسانه های هند اعلام کردند که چین در ماه ژانویه بیش از ۱۲ زیردریایی موسوم به "بال دریا" را در منطقه اقیانوس هند رها کرده است. این کشور در ماه جاری اقدام به جمع آوری این زیردریایی ها کرده است.

بر اساس گزارش های منتشر شده، این زیردریایی ها تا چند ماه می توانند در سطح زیرین آب باقی بمانند. وزارت منابع دریایی چین گفت: این زیردریایی ها در مدت ماموریت خود بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ اکتشاف دریایی انجام داده اند.

نیروی دریایی هند در بیانیه ای اعلام کرد: این نیرو به طور دائم حضور کشتی های چینی در منطقه اقیانوس هند را دنبال می کند. هواپیماهای تجسسی در کشتی های جنگی هند در منطقه حضور دارند.

یک مقام هندی گفت: کشتی های چینی به دائما در حال تهیه نقشه از منطقه اقیانوس هند هستند. چینی ها اطلاعاتی در مورد دما، مواد معدنی، جریان آب و سایر داده ها را جمع آوری می کنند. این داده ها در زیردریایی ها و کشتی های جنگی کاربرد دارند.

چین به سرعت در حال گسترش نفوذ خود در منطقه اقیانوس هند است. این کشور هم اکنون دارای پایگاه های دریایی در جیبوتی و کراچی است. کشتی های جنگی و زیردریایی های اتمی چین نیز در چند سال گذشته در منطقه اقیانوس هند دیده شده اند.

هند نگران افزایش حضور نیروی دریایی بزرگ چین در مناطق همسایه خود از جمله احداث چندین بندر از سریلانکا تا پاکستان است و معتقد است که این بنادر می توانند به عنوان پایگاه های نظامی برای نیروی دریایی چین مورد استفاده قرار گیرند.

در هر سال حدود  ۱۲۰ هزار کشتی از منطقه اقیانوس هند عبور می کنند و نزدیک به ۷۰ هزار کشتی از تنگه مالاکا رفت و آمد می کنند.

نیروی دریایی هند مصمم است که با افزایش توان عملیاتی خود  منطقه اقیانوس هند را به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان تحت کنترل خود داشته باشد.

این منطقه به دلیل عبور دو سوم نفت و نیمی از محموله های باری جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

هند این منطقه را به عنوان حیاط خلوت خود می شناسد و می خواهد به عنوان تنها ارائه دهنده خدمات امنیتی پیشترفته در این منطقه به رسمیت شناخته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha