اعتماد ملی به صداوسیما برای عبور از کرونا

تهران- ایرنا- امروزه شرایط بافت موقعیت ارتباطی بحران کرونا ایجاب می‌کند جامعه از یک مرجعیت ارتباطی مورد اعتماد برخوردار باشد تا بتواند افکار عمومی را به صورتی یکپارچه همسو کند از این رو صداوسیما و رسانه‌های دولت می‌توانند بهترین پل ارتباطی رسانه و مردم با آنها باشند.

در مهندسی امنیت، سیستم مورد اعتماد (Trusted System)، سیستمی برای به اجرا درآوردن یک سیاست امنیتی مشخص، به اندازهٔ مشخص شده است. به این ترتیب، شکست یک سیستم مورد اعتماد ممکن است موجب شکسته شدن یک سیاست امنیتی ملی مشخص شود.

مدرس دانشگاه ارتباطات و رسانه معتقد است: اکنون وقت آن است مدیریت افکار عمومی در ویروس کرونا به صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر و رسمی واگذار شود.
حمید شکری خانقاه می افزاید: شبکه های اجتماعی قابلیت مدیریت بحران را ندارند زیرا با توجه به تنوع محتوا و گوناگونی پدیدآورندگان آن درگیر تنوع اخبار فیک و اخبار واقعی هستند و مردم در انتخاب بین محتوای  درست و نادرست سردرگم می شوند. هر چند خیلی از واقعیت‌های این بحران و بسیاری از رویدادها را پیش از هر مرجعی  شبکه‌های اجتماعی آشکار می سازند و  این یکی از خاصیت های مثبت این پدیده نوین اجتماعی  است، اما آنچه در شبکه‌های اجتماعی به عنوان یک اپیدمی در حال گسترش است، نوعی بازنمایی واقعیت است که اغلب باعث ایجاد استرس و سردرگمی جامعه بدون مرجعیت رسمی است.

وی می افزاید: به نظر می رسد هم اکنون صدا و سیما باید با استراتژی دو گام به پیش _ یک گام به پس ابتکار عمل را به دست بگیرد و از طریق جریان سازی چند مرحله ای با بهره گیری مستقیم از رهبران فکری کل جامعه فارغ از جناح بندی های سیاسی، اعم از معتمدین و ورزشکاران و مشاهیر گونه گون و مورد علاقه مردم و... برای انتقال پیام مسئولان در مدیریت کرونا استفاده کند.
شکری خانقاه تاکید دارد که ما اکنون نیاز به یک مرجعیت مورد اعتماد در نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی مدیریت ارتباطات بحران کرونا داریم که رسانه ملی می تواند این مرجع موثق باشد زیرا  این خواسته ای فراتر از  توان شبکه‌های  اجتماعی است.
 نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی جامعه شناسی ارتباطات همچنین براین باور است که شبکه های اجتماعی رسانه رسمی نیستند، وسایل ارتباطی هستند که قدرت نفوذ بالایی دارند اما در هر حال به دلیل عدم مدیریت پذیری واحد و منسجم در بسیاری از رویدادها غیررسمی و غیر قابل اتکا خواهند بود بنابراین صدا و سیما باید مرجعیت ملی پیدا کند و مردم در این شرایط خاص به شبکه وسیع و فراگیر این رسانه اعتماد کنند.

شکری تاکید می کند که اکنون وقت آن است شکاف بی اعتمادی بین مردم و صدا و سیما به اعتماد ملی تبدیل شود. گام های زیادی برداشته شده اما لازم است صدا و سیما هم شکاف بین خود و جامعه را کمتر کند.

به گفته وی، از این رو تولید و برنامه سازی با ساز و کارهای مردمی نوین، بهره گیری از رهبران افکار عمومی برای متقاعد کردن مردم _ مثل رویکردی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری برای جلب نظر مردم به شرکت در انتخابات در پیش می گیرد _ و مدیریت محتوا بر اساس دغدغه های مردم کاری است که صدا و سیما در این شرایط باید در پیش بگیرد.

مشاور ارتباطات و روابط عمومی ادامه می دهد: اکنون حلقه گمشده ارتباطات بحران، دست مدیریت صدا و سیما و اعتماد از دست رفته مردم است، مردم و صدا و سیما در این شرایط به یک آشتی ملی نیاز دارند، اعتماد ملی به رسانه ملی گامی موثر در مدیریت ویروس کرونا است. 

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی در اقدامی هماهنگ از تمام فوتبالیست های جهان درخواست کرده پیام های بهداشتی کرونا توسط آنها منتشر شود، صدا و سیما باید از شخصیت هایی داخلی معتمد مردم برای انتقال پیام های ارتباطی بهداشت کرونا با برنامه سازی های خلاقانه، بهره گیری هوشمندانه ای به عمل آورد.

کرونا و آخرین اطلاعات پیرامون آن
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۲۴ هزار و ۸۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و ۹۳۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۸ هزار و ۹۳۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.
کیانوش جهانپور عصروز گذشته درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از آن اظهار داشت: بر اساس یافته های آزمایشگاهی از ظهر دیروز دوشنبه تا امروز( سه شنبه پنجم فروردین ۹۹)، ۱۷۶۲ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۴ هزار و ۸۱۱ نفر رسید.
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هشت هزار و ۹۳۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و این روند روز به روز در حال افزایش است.
جهانپور گفت: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۲ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان این بیماری در کشور به ۱۹۳۴ نفر رسید.
وی بیان کرد: تا صبح امروز بیش از ۴۱ میلیون نفر در غربالگری کرونا و طرح بسیج ملی مقابله با کرونا مشارکت کرده‌اند. توصیه وزارت بهداشت ادامه مشارکت مردم در سامانه salamat.gov.ir است.
وی ادامه داد: افرادی که علائم ابتلا به این بیماری را دارند در سامانه ثبت نام کنند. همکاران ما با آنها تماس می‌گیرند و اگر نیازی به ارجاع به مراکز درمانی داشته باشند این کار انجام می‌شود.

حداکثر یک سوم کارکنان ادارات شیفت باشند

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره وضعیت اداره‌ها اظهار کرد: موضوع تعطیلی ادارات در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بحث قرار گرفته و با نظر وزیر مربوطه، حداکثر تا یک سوم جمعیت کارکنان برای فقط امور ضروری مردم به صورت شیفت بندی یا کشیک باید در اداره‌ها یا سازمان‌ها حاضر شوند. با این فاصله گذاری انجام شده، کاهش حضور کارکنان انجام می‌شود.
جهانپور گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز به ستاد ملی کرونا ارجاع شد و قرار است با تشکیل کمیته امنیتی و اجتماعی این ستاد به ریاست وزیر کشور، با توجه به الگوهای بومی و ساختار اجتماعی کشور، اقدامات لازم برای فاصله گذاری اجتماعی برای ورود و خروج از شهرها تصمیم گیری شود.
وی درباره موارد مطرح شده در فضای مجازی در مورد استفاده از بخور و سشوار برای درمان کووید ۱۹ نیز اظهار کرد: این موارد هیچ منبع رسمی و علمی مبتنی بر شواهد علمی ندارد. استفاده از سشوآر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است اثر معکوس داشته باشد. مدرکی در مورد مفید بودن استفاده از بخور در زمینه درمان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد و این موارد حداکثر شایعه هستند.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha