۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83731656
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حفاران متخلف در تربت‌حیدریه دستگیر شدند

۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83731656
حفاران متخلف در تربت‌حیدریه دستگیر شدند

مشهد- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی خراسان‌ رضوی از دستگیری حفاران حین عملیات غیرمجاز در یکی از محوطه‌های تاریخی بخش کدکن شهرستان تربت‌حیدریه خبر داد.

سرهنگ محمدعلی مدیر روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این افراد متخلف دیشب طی عملیات غافلگیرانه با همکاری ماموران انتظامی کدکن، اعضای انجمن‌های میراث فرهنگی روستاهای این بخش و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی تربت‌حیدریه دستگیر شدند.

وی افزود: دو متهم در این ارتباط بازداشت و برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شدند.

وی ادامه داد: با فعالیت انجمن‌های مردمی میراث فرهنگی به ویژه در سطح روستاها، حفاران محوطه‌های تاریخی حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز در امان نبوده و از تخلف آنها به سرعت جلوگیری می‌شود.

سرهنگ مدیر به مجازات‌ قانونی متخلفان حوزه میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به دست‌آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب این عمل به ۶ ماه تا سه سال حبس و ضبط ‌اشیای کشف شده به نفع سازمان میراث فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

وی گفت: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات‌ حفاری مرتکب این عمل به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی افزود: تلاش ما در یگان حفاظت و ادارات میراث فرهنگی، سرعت عمل در برخورد با این خاطیان است و دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیز مشارکت و مساعدت بسیار خوبی در این زمینه داشته اند.

سرهنگ مدیر اظهارداشت: با فعال شدن انجمن‌های میراث فرهنگی و توجه به لزوم حفظ این میراث موجب شده شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب‌گران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک در اطراف و نزدیک بناها و محوطه‌های تاریخی شهرستان تربت‌حیدریه، موارد را از طریق تلفن  ۵۲۲۲۲۵۳۰ – ۰۵۱ گزارش کنند.

شهرستان تربت‌حیدریه در حدود ۱۴۰ کیلومتری مشهد دارای ۳۲۰ جاذبه گردشگری می‌باشد و ۵۲ اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha