دعوتنامه‌های بی‌موقع بانک‌ها برای حضور مشتریان در شعب

تهران- ایرنا- برخی بانک‌ها در روزهای شیوع کرونا با انجام اقداماتی مانند برداشت بدون رضایت از حساب مشتریان به بهانه‌های مختلف، آنها را مجبور می‌کنند که در شعب حضور یابند.

با توجه به اینکه بانک‌ها یکی از محل‌های اصلی انتقال ویروس کرونا به شمار رفته و بیش از ۳۰ نفر از کارکنان بانک‌ها به علت کرونا جان باخته‌اند، در هفته‌های اخیر تلاش های زیادی برای دور کردن مشتریان از شعب انجام شده است.

اما برخی بانک‌ها بدون توجه به این مساله با انجام اقداماتی مانند برداشت از حساب مشتریان به بهانه های مختلف، مشتریان را همچنان برای حضور در شعب دعوت می‌کنند.

بر این اساس، در روزهای اخیر پیامک برداشت ۱۲ هزار تومانی از حساب مشتریان برای ارسال سالانه پیامک برای افراد ارسال شده است. نکته جالب این است که برداشت ۱۲هزار تومانی حتی از برخی حساب‌هایی انجام شده که در ماه‌های اخیر تراکنشی نداشته و در نتیجه صاحبان آنها تمایلی به دریافت پیامک نداشته‌اند.

در این پیامک ها از مشتریان خواسته شده تا اگر تمایلی برای دریافت پیامک تراکنش ندارند به شعبه مراجعه کنند. بدین ترتیب یا مشتریان ناچار هستند ریسک انتقال ویروس کرونا را پذیرفته و به شعب بانک ها بروند یا اینکه از ترس این بیماری، قید پول خود را بزنند.

در متن پیامک ارسالی یکی از بانک‌ها آمده است: «مشتری گرامی بانک ... با توجه به اتمام اعتبار سرویس پیامک حساب شما در تاریخ ۹۷.۱.۲۰ و تمدید خودکار آن تا پایان سال ۹۹ مبلغ ۱۲۰ هزار ریال از حساب  شما کسر می‌شود. در صورت عدم تمایل به دریافت سرویس به شعبه یا اینترنت بانک مشتری محور مراجعه کنید.»

در این  پیامک ها اگرچه اعلام شده که مشتریان می توانند از اینترنت بانک استفاده کنند، اما با توجه به اینکه اینترنت بانک بسیاری از بانک‌ها توسط مردم فعال نشده است، مشتریان ناچار هستند که برای غیرفعال کردن برداشت از حسابشان به شعبه مراجعه کنند که هم برای خودشان و هم برای کارمندان بانک، خطرساز است.

از سوی دیگر برخی مردم به دلیل هراس از کرونا، از حضور در شعبه برای متوقف کردن برداشت از حسابشان خودداری می کنند که باعث تداوم برداشت توسط بانک می‌شود.

اگرچه رقم ۱۲ هزار تومان به نظر عدد کوچکی است، اما اگر آن را در میلیون‌ها مشتری بانکی ضرب کنیم، عدد بسیار بزرگی می‌شود. به عنوان مثال در صورت برداشت بدون رضایت این مبلغ از حساب فقط یک میلیون مشتری، جمع رقم آن به ۱۲ میلیارد تومان می رسد.

در روزهای گذشته نیز برخی بانک‌ها با توجهی به ابلاغ بانک مرکزی، با برداشت غیرقانونی از حساب مرتبطین وام‌های قرض الحسنه، باعث شدند که دریافت‌کنندگان این وام ها به ناچار روانه شعب بانک‌ها شوند.

بانک مرکزی در واکنش به برداشت‌های غیرقانونی بانک‌ها از حساب دریافت‌کنندگان وام‌های قرض الحسنه، با معرفی سامانه ای از مشتریان خواست در صورت مواجهه شدن با این موضوع، تخلفات را در این سامانه ثبت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha