۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۵۹
کد خبر: 83737643
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کاهش رشد اقتصادی آسیای میانه در سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر کرونا

تهران – ایرنا – پیش بینی کاهش رشد اقتصادی در کنار کمک بانک جهانی به تاجیکستان و قرقیزستان، اولین مورد مرگ بر اثر کرونا در قرقیزستان و تصمیم قزاقستان به ادامه تعطیلی کسب وکارهای غیرضروری از جمله تازه ترین تحولات کرونایی در آسیای میانه است.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری آکی پرس، بنا به گزارش دورنمای توسعه آسیایی (ADO) ۲۰۲۰، رشد اقتصادی در کشورهای آسیای مرکزی در سال جاری میلادی به ۲.۸ درصد کاهش خواهد یافت. بانک توسعه آسیایی در این گزارش خاطرنشان کرده است که کاهش قیمت  جهانی نفت در کنار کسادی تولیدات اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری موجب تضعیف اقتصاد این کشور صادرکننده نفت در آسیای مرکزی خواهد شد.

در کشورهای دیگر آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان نیز تحکیم مالی (Fiscal consolidation ) و همچنین کاهش انتقال درآمدهای کارگران مهاجر این کشورها در روسیه موجب تضعیف رشد اقتصادی در سال جاری خواهد شد.

در همین حال بانک جهانی اعلام کرده که  به کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه به ترتیب ۱۱.۳ میلیون و ۱۲.۱ میلیون دلار کمک خواهد کرد. این کمک در قالب برنامه بانک جهانی برای حمایت از کشورهای اروپا و آسیای میانه در مقابله با تاثیرات شیوع کرونا ارائه می شود. در حال حاضر بیش از ۱۰ کشور در اروپا و آسیای مرکزی در حال بحث درباره پروژه هایی با بانک جهانی برای کاهش تاثیرات شیوع کرونا هستند.

 اولین مورد مرگ بر اثر کرونا در قرقیزستان

مقامات کشور قرقیزستان روز جمعه اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را اعلام کردند.

به گزارش آناتولی، یک مرد ۶۱ ساله که از خارج به کشور بازگشته و آزمایش او مثبت بوده و تحت درمان بود، در بیمارستانی در شهر "نوکات" در منطقه اوش در جنوب غربی قرقیزستان جان باخت. مقامات گفته اند که این فرد به بیماری های جدی دیگری هم مبتلا بوده است.

شمار مبتلایان به کرونا در قرقیزستان تا روز جمعه با افزوده شدن ۱۴ مورد جدید به ۱۳۰ نفر افزایش یافته است.

در حال حاضر ۴ هزار و ۸۸۶ نفر در قرقیزستان تحت نظر هستند و سه هزار و ۳۳۸ نفر در قرنطینه خانگی به سر می برند. رئیس پلیس پایتخت قرقیزستان هفته گذشته اعلام کرد که پلیس ۱۲۲ نفر را برای نقض قانون منع آمد و شد دستگیر کرده است.

قرقیزستان دو هفته پیش در پی دوبرابر شدن شمار مبتلایان به کرونا ضمن اعلام وضعیت اضطراری در سه شهر اصلی این کشور از جمله بیشکک پایتخت، این شهرها را قرنطینه کرد و مقررات منع آمدوشد اجرا کرد. کشور چین ۲۱ هزار کیت تشخیص سریع کرونا در اختیار قرقیزستان قرار داده است.

 تصمیم قزاقستان برای ادامه تعطیلی کسب و کارهای غیرضروری

دولت قزاقستان روز جمعه اعلام کرد که کسب و کارهای غیرضروری در شهرهای بزرگ این کشور به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا روز ۱۳ آوریل تعطیل خواهند بود.

به گزارش رویترز، این تعطیلی که از روز ۳۰ مارس در شهر نورسلطان پایتخت و شهر آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان آغاز شده، طبق تصمیم جدید در شهر "شومکنت" سومین شهر قزاقستان نیز اجرا خواهد شد.

قزاقستان بزرگترین کشور آسیای میانه تا کنون ۴۴۸ مورد ابتلا و سه مورد مرگ ناشی از کرونا گزارش کرده است. این کشور هفته پیش هم اعلام کرد که برای کمک به تامین بسته مشوق ۱۰ میلیارد دلاری برای کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا، مبلغ اضافی ۱.۸۲۵ تریلیون "تنگه" (tenge) معادل ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق ملی شرایط اضطراری برداشت می کند.

مقامات شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان از روز دوشنبه هفته گذشته مقررات قرنطینه و حالت اضطراری در این شهر را تشدید کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha