۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبرنگار: 780
کد خبر: 83738210
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توطئه عربستان ؛ این بار علیه کشورهای تولید کننده نفت

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۴۳
کد خبر: 83738210
توطئه عربستان ؛ این بار علیه کشورهای تولید کننده نفت

تهران – ایرنا – توطئه های عربستان که در چند دهه اخیر همواره ادامه داشته این بار تولید و صادرکنندگان نفت را نشانه گرفته است، اقدامی که به اعتقاد برخی کارشناسان مسایل منطقه جنگ علیه قدرت های نفتی جهان بشمار می رود.

در حالی که این روزها جهان با ویروس کرونا دست به گریبان شده و این ویروس در کنار مشکلات روحی و روانی زیادی که در برای مردم جهان ایجاد کرده و موجب تعطیلی بسیاری از کارخانجات و لطمه خوردن تولید در دنیای کنونی شده است، آل سعود در این اوضاع بغرنج به جای همراهی با جهان و کاهش تولید نفت خود، اقدام به افزایش تولید نفت به مقدار زیاد کرده است، اقدامی که موجب کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و ضرر کشورهای صادر کننده شده است.

البته این برای اولین بار نیست که عربستان با افزایش تولید نفت به جنگ کشورهای صادر کننده نفت می رود؛ در دهه ۶۰ خورشیدی نیز آل سعود برای ضربه زدن به اقتصاد ایران که در حال جنگ با رژیم متجاوز بعث صدام بود، این شیوه را اجرا کرد و قیمت نفت را تا بشکه ای حدود ۵ دلار کاهش داد تا به زعم خود با این کاهش قیمت بتواند به ایران که توانسته بود در مقابل جنایت های رژیم بعث عراق مقاومت کرده و به پیروزی های چشمگیری دست یابد، به گونه ای دیگر ضربه بزند.         

البته الان گفته می شود که عربستان به دلیل تنش میان مسکو – ریاض اقدام به افزایش تولید بیش از اندازه نفت و ارایه آن به بازارهای جهانی کرده است، اقدامی که با همراهی امارات از ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۸ انجام شده است.

شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در همان زمان طی بیانیه ای اعلام کرد که سطح تولید خود را تا یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و در ادامه وزارت انرژی عربستان نیز اعلام کرد که تولید نفت خام این کشور از ۱۲ میلیون بشکه به ۱۳ میلیون بشکه افزایش می یابد.

این اقدام در حالی است که عربستان به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان پیشتر اعلام کرده بود که از ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) سطح تولیدش را از ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.

امارات نیز به عنوان همپیمان و گوش به فرمان عربستان وارد این جبهه شد و در همان تاریخ اعلام کرد که از ماه آوریل یک میلیون بشکه در روز سطح تولیدش را افزایش خواهد داد.

خبرها حکایت دارد که کویت نیز در همراهی با عربستان چند صد هزار بشکه بر تولیدات نفت خود در روزهای آینده می افزاید.

 هاشم هاشم رییس شرکت نفت کویت روز شنبه با اشاره به تولید روزانه ۲.۹ میلیون بشکه نفت در ماه گذشته میلادی تاکید کرد که در ماه جاری میلادی این رقم روزانه به ۳.۱۵ میلیون بشکه افزایش می یابد.

شرایط اخیر بازار نفت و کاهش قیمت ها نشان می دهد که عربستان و همپیمانان آن به دستور آمریکا جنگ نفتی را علیه ایران و روسیه آغاز کرده اند؛ البته اوضاع روسیه با ایران کاملا تفاوت دارد و ایران در سال های اخیر با تحریم های همه جانبه و ظالمانه آمریکا روبه رو بوده و شرایط بیماری کرونا بر اوضاع ایران تاثیر بیشتری داشته است.

عربستان در سال های اخیر کاملا گوش به فرمان آمریکا و مجری سیاست های منطقه ای واشنگتن در منطقه بوده و این وضعیت با روی کار آمدن محمد بن سلمان ابتدا به عنوان وزیر دفاع عربستان در سال ۲۰۱۵ و پس از آن به عنوان ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۷ تشدید شده است.

به دنبال اقدام عربستان برای افزایش تولید نفت و ارایه آن به بازارهای جهانی در اسفند ماه سال گذشته خورشیدی که از آن به عنوان آغاز جنگ قیمت نفت یاد شده، ارزش سهام آرامکو به کمتر از عرضه اولیه آن رسید و بورس عربستان ۶.۵ درصد سقوط کرد.

 به گزارش بلومبرگ، با شکست مذاکرات تولیدکنندگان نفت در وین و آغاز یک جنگ قیمت که ارزش نفت را بیش از این پایین می‌آورد، بازار سهام در خاورمیانه هم سقوط کرد.

 ارزش سهام آرامکوی عربستان برای اولین بار به کمتر از عرضه اولیه آن در بورس رسید و سهام این شرکت ۳.۹ درصد در ریاض سقوط کرد و ۳۱.۷ ریال عربستان معامله شد یعنی کمتر از ۳۲ ریالی که در عرضه اولیه آن در ماه دسامبر فروخته شده بود و شاخص  بازار بورس اوراق بهادار عربستان نیز ۶.۵ درصد پایین آمد.

البته این مشکل فقط در عربستان نبود، بلکه شاخص بورس های دبی و ابوظبی امارات نیز در اسفند ماه گذشته روند نزولی به خود گرفتند.

** در جنگ نفتی چه کشوری موفق می شود؟

عربستان در سال های اخیر بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود را خرج جنگ های بی فایده در یمن، سوریه و عراق و تجهیز تروریست ها در منطقه نموده است، اقدامی که نتیجه آن فقط کشتار مسلمانان و مردم مظلوم منطقه بوده است؛ البته زمانی که بحران سوریه شروع در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ شد، قیمت نفت بیش از یکصد دلار در هر بشکه بود و در دوره ای نیز قیمت بیش از  ۱۲۰  دلار را در هر بشکه تجربه کرد و همین درآمد کلان نفتی بود که عربستان را وارد جنگ بی نتیجه یمن و کشتار مردم این کشور و ویرانی آن کرد.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که در سال جاری میلادی روسیه بودجه خود را بر اساس نفت بشکه ای ۴۲ دلار بسته است، اما بودجه عربستان حدودا دو برابر این رقم یعنی بر اساس قیمت ۸۳ دلاری برای هر بشکه نفت بسته شده است؛ این موضوع بدان معناست که با کاهش قیمت نفت، تمامی کشورهای صادر کننده طلای سیاه به ویژه عربستان که صادر کننده عمده و اول نفت در جهان می باشد، متضرر خواهد شد.

آل سعود باید این نکته را بدانند که ایران سال هاست که به دستور رهبر معظم انقلاب به دنبال رهایی از بودجه نفتی ، تنظیم بودجه سالانه بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی و تلاش بر پایه افزایش تولیدات داخلی و روی پای خود ایستادن است، اقدامی که هر روز به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا به تحقق آن نزدیکتر می شود، اما شرایط فعلی هر روز آل سعود را به سقوط نزدیکتر می کند.

هم اکنون بیشترین سود را از کاهش قیمت نفت کشورهای خریدار نفت همچون چین، هند، مالزی، اندونزی و .. می برند، کشورهایی که می توانند پایه اقتصادی خود را بیشتر تقویت کرده و در مقابل کشورهای صادر کنند نفت با آسیب جدی پایه های اقتصادی خود مواجه شوند؛ از این توصیه می شود عربستان و همپیمانان نفتی آن به جای توجه به برخی درخواست های آمریکا حداقل به منافع ملی خود که همانا افزایش معقول قیمت نفت در شرایط رکود اقتصادی جهانی می باشد ، فکر کنند.        

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha