محمد محمدی قیداری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، هدف از راه اندازی این سامانه را پیشگیری از آسیب های روانی - اجتماعی ناشی از بحران ویروس کرونا اعلام کرد و افزود: بر این اساس هم استانی ها می توانند با مراجعه به سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی به نشانی http://corona.behzisti.ir پس از پاسخ به سوالات خود ارزیابی و دریافت پاسخ وضعیت روانشناختی خود، توصیه های کارشناسی علمی و روانشناختی را دریافت کنند.
وی اضافه کرد: سلامت روان افراد جامعه و ضرورت کنترل اضطراب در مواقع بحران اهمیت ویژه ای دارد و در این میان در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش استرس در جامعه برخی از افراد دچار شرایط بحرانی شده و با حجم گسترده ای از ترس و اضطراب ناشی از بیماری روبه رو هستند که عدم مداخله به موقع می تواند منجر به مشکلات روانشناختی دیگر در افراد شود.
این مسؤول ادامه داد: سامانه خود ارزیابی وضعیت روانشناختی با غربالگری سیستماتیک افراد در مشکلات استرس، اضطراب و افسردگی که پایه برخی دیگر از مشکلات روانشناختی است، به عنوان یکی از محورهای ارجاع به صدای مشاور خط۱۴۸۰ و پس از آن به مراکز مشاوره تخصصی مورد نظر است.
وی همچنین به تماس ثبت شده سامانه ۱۴۸۰ اشاره کرد و گفت: از ابتدای اسفند سال گذشته همزمان با خبر شیوع کرونا ویروس تا آخر فروردین امسال، بیش از یکهزار و ۵۹۱ تماس تلفنی با خط ۱۴۸۰ انجام و خدمات مشاوره ای تلفنی به صورت رایگان در زمینه های فردی، خانوادگی، کودک و نوجوان و مشاوره پیش از ازدواج توسط مشاوران و روانشناسان صدای مشاور ارایه داده شده است.
به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان، از این تعداد نزدیک به ۲۰۰ تماس مرتبط با بیماری کرونا و استرس و نگرانی های ناشی از آن بوده است.
این مسؤول خاطرنشان کرد: برای رفاه و ارتقای سطح سلامت روان هم استانی ها خط ۱۴۸۰ اداره کل بهزیستی استان در این ایام به صورت سه شیفت کاری از ساعت هشت تا 24 حتی در ایام تعطیل فعال بوده و آماده پاسخگویی به مخاطبان است.
نظر شما